notification-announcements

Duyurular

 

Demirhan Şener - Dünya Gazetesi Röportajı

27.08.2021

Demirhan Şener 1) Multinet Up geniş hizmet yelpazesine sahip dikkat çekici bir şirketler grubu, bize sunduğunuz çözüm ve hizmetleri anlatır mısınız?

Türkiye’nin ilk online çalışan ve ilk temassız ödemeyi sunan yemek kartı şirketi Multinet Up, son 10 yıldır artan bir ivme ile hem teknolojiye hem startup’lara yapılan yatırımlarla, bugün şirketlerin neredeyse tüm ihtiyaçlarını karşılayan bir fintech ekosistemine sahip. Bir Türk-Fransız ortaklığı olan Multinet Up grubu, 22. yılını doldururken ekosisteminde 2 milyonu aşkın kart kullanıcısı ve 200 binin üzerinde kuruma hizmet veriyor.

Artan bir hızla hayatımıza giren tüketici bakış açısını ve davranışını değiştiren teknolojiye yatırım yaparak ürün ve hizmetlerimizi dijitalleştirdik. Hayata geçirdiğimiz ilklerle, yemek kartı sektörüne öncülük ettik ve etmeye devam ediyoruz. Zaman içinde ürün ve hizmet çeşitliliğini artırdık, teknoloji ve start up yatırımlarının bir sonucu olarak da bugün onlarca farklı alanda hizmet üreten, sektör bağımsız büyük bir finansal teknoloji grubu haline geldik. Uzun yıllardır sürdürdüğümüz teknoloji, Ar-Ge ve yetenek yatırımlarımızın sayesinde son yıllarda dikkat çekici bir büyüme ivmesi yakaladık. Bugün ininal, iPara, inventiv gibi grup şirketlerimizle ödeme dünyasına 360 derece çözümler sunar hale geldik.

Türkiye’nin ilk ön ödemeli kartını geliştiren ininal ile bankasız bireylerin temel finansal ihtiyaçlarını karşılayabildiği yeni nesil dijital bankacılık çözümlerini sunuyoruz. Yine Türkiye’nin ilk online ödeme hizmeti sağlayıcısı iPara ile e-ticaret şirketlerine ve online tahsilat yapmak isteyen tüm şirketlere sanal ödeme yönetim platformu sunuyoruz. Finansal teknoloji ve siber güvenlik alanlarında teknoloji üreticisi ve ihracatçısı olarak faaliyet gösteren inventiv ile mobil cüzdan ve mobil pos hizmetleri sunuyor, kapalı devre ödeme sistemleri kuruyoruz.

BKM’nin hazırladığı Türkiye Fintech Ekosistem Haritası’nda Türkiye’nin banka dışı tek kart şeması sahibi şirketi olarak 3 yıldır yer alıyoruz.

2) Multinet Up hangi alanlarda faaliyet gösteriyor?

İlk faaliyet alanımız çalışanlara bağlı giderlerin yönetimi. Kurumsal müşterilerimizin yemek kartı gideri dışında da ihtiyaçları olduğunu gözlemledik. Kurumların filo yönetiminde yakıt giderlerinin kontrolü için Shell taşıt tanıma sistemi ile MultiPetrol ürünümüzü geliştirdik. Bugün sadece Shell’in değil tüm akaryakıt sektörünün Türkiye’deki en büyük aracı kurumlarından biriyiz. Yine kurumların çalışanlarına,  kurumsal hediye (prim, kıdem, bayram, özel günler vb), sosyal yardım (ihtiyaç sahiplerine yapılan yardım) ve esnek yan haklar paketi gibi bir çok alanda kullanabilecekleri, Türkiye’nin ilk kurumsal hediye ve sosyal yardım kartı MultiGift’i geliştirdik. . Çalışanların seyahat yönetiminin tek bir dijital platform üzerinden takip edilebilmesi ve kurum içi seyahat politikalarının otomatik kontrol veya onayının sağlanabilmesi için MultiTravel’i kurduk. Yeni nesil teknolojiler ve yaygın üye ağı ile sunduğumuz bu çözümlerimiz ile şirketlere operasyonel kolaylık, vergi avantajı, maliyet avantajı, kontrol yetkinliği sağlıyoruz. Odağımızda her zaman çalışan var. Çalışma koşulları değiştiğinde çalışana özgürlük alanı tanıyan esnek çözümler sunuyoruz.

İkinci olarak şirketlerin tedarik çözümlerini yönetiyoruz. Burada toplu satın alma gücümüz ile KOBİ ve mikro işletmelerin operasyonel giderlerini maliyet ve ödeme avantajları ile yönetmelerini sağlıyoruz. “Age of Assistance” yani “Yardım Çağı” döneminde yaşıyoruz. Sadece bireyler değil, kurumlar da o kadar değişkenle ilgilenmek zorunda ki birileri yardım etsin, karar vermelerini kolaylaştırsın istiyorlar.  Aslında verdiğimiz hizmet bir nevi Kobi Destek Programı. İşletmeler MultiAvantaj ile sunduğumuz toplu satın alma gücümüzden yararlanarak gıda, kargo, e-fatura, sigorta gibi ürün tedariği hizmetlerinden çeşitli avantajlarla satın alma yapabiliyorlar. Pandeminin de etkisiyle özellikle son dönemde KOBİ’lerin tasarruf ihtiyacı arttı. Buradaki ihtiyacı yakından takip ediyoruz, en çok hangi kalemlerde ihtiyaç varsa o alandaki en iyi tedarikçilerle iş birliği kuruyoruz.

Üçüncü olarak finansal servisler alanında faaliyet gösteriyoruz. Buraya kadar konuştuğumuz servislerin hepsi B2B ve B2B2C ekseninde yürüyen servisler. 2012’de kendimize koyduğumuz ödeme dünyasının her alanını kapsayan bir fintech grubu olma hedefi ile karşılaştırınca daha başka alanlara da girmemiz kaçınılmazdı. B2C servisleri ve sanal ödeme dünyasına da adım atmamız gerekiyordu. Az önce bahsettiğim ininal ve iPara iştiraklerimizle temel dijital bankacılık hizmetleri ve sanal ödeme sistemleri alanında da faaliyet göstermeye başladık. Bugün e-para lisanslı ininal ile Türkiye’deki yaklaşık 25 milyon bankasız kullanıcıya hizmet veriyoruz. Kullanıcılarımız, en yaygın ve erişilebilir ağa sahip olan ininal ile ekstre ve borç derdi olmadan alışveriş, fatura ödeme, para transferi, döviz saklama gibi temel finansal hizmetlere kolayca ulaşabiliyor. Mobil cüzdan özelliği sayesinde tüm işlemler tek tıkla erişilebilir durumda. 2013’te bünyemize dahil olan, 2017’de BDDK ödeme kuruluşu lisansını alan iPara ile başta sanal pos olmak üzere online faaliyet gösteren veya online tahsilat yapan işletmeler için tek bir entegrasyon yoluyla tüm banka ve kredi kartlarından, anlaşmalı diğer alternatif ödeme yöntemleri ile kolay, güvenli bir şekilde sanal ödeme almayı sağlıyoruz.

Dördüncü ve son faaliyet alanımız ise yarattığımız finansal teknoloji servislerimizi, iş birliği yaptığımız kurumlara sunmak. Örneğin BELBİM ile yaptığımız iş birliği kapsamında, 16 Milyon İstanbulkart sahibinin MultiNet üye restoranlarında yedikleri yemekleri, içtikleri kahveleri İstanbulkart’larıyla ödeyebilmeleri bunun güzel bir örneği. Yine aynı şekilde, Çin’den ülkemizi ziyarete gelmiş bir Alipay kullanıcısının Kapadokya’da yediği yemeği Alipay cüzdanı ile ödeyebilmesi diğer bir örnek. İhtiyaca göre üye ağımıza alternatif ödeme kanalları ekliyor veya ödeme altyapısı kurarak üye ağını farklılaştırıyoruz. Yani aslına bakarsanız bir ihtiyacı olan paydaşımızı, bu ihtiyaca çözüm getirebilen bir başka paydaşımız ile bir araya getiriyoruz.

Kısacası, ödeme sistemleri denince hem kurumların hem son kullanıcının ihtiyaçlarına yönelik 360 derece hizmet sunuyoruz.

3) Pandemi dönemini siz nasıl karşıladınız? Yeme-içme sektöründeki işletmeler başta olmak üzere pek çok işletme için zorlayıcı oldu.

Daha önce karşılaşmadığımız bu durumun beraberinde getirdiği; belirsizliğin içinde bilinenlere odaklandık. Bu zorlu dönemi başından itibaren oldukça hızlı aksiyonlar alarak yönettiğimizi söyleyebilirim. Uzun dönemli planlar yapmak yerine mevcut veriler ile günlük, haftalık veriler ışığında görüş alanımızı genişlettik. Yeni veri ile kararlarımızı güncellemekten çekinmedik. Zorlukları ortak akılla, birbirimizden güç alarak yönetebilmek için ekip dayanışmasını ve etkileşimi artırdık.

Multinet Up uzun yıllardır benimsediğimiz çevik yönetim kültürü ve güçlü teknoloji altyapısı sayesinde, hem mental hem de fiziksel olarak güçlü bir yapıya sahip.  Ani değişikliklere adaptasyon, mental ve fiziksel yeteneklerin birbirini tamamlamasıyla mümkün. Tıpkı koşucularda olduğu gibi… Performansı iyi olan koşucular hem düzenli olarak yarışlara katılan, antrenman yapan hem de zihinsel odağı güçlü, mental olarak zorluklara her zaman hazırdırlar.  Pandemi sürecinde de bir yanda fiziksel olanakları yeterli ama dönüşümü yönetmek için mental enerjisi yeterli olmayan şirketleri, diğer yanda işin mental boyutunu çok iyi yöneten ama teknoloji altyapısı/yani kondisyonu yeterli olmayan şirketleri gördük. Tabiri caizse hem mental hem de fiziksel olarak hazırlıklıydık diyebilirim.  Tüm çalışanlarımızın uzaktan çalışmasına mâni olacak herhangi bir engel yoktu, yaklaşık 350 çalışanımızı geçen sene Mart ayında bir, iki günde uzaktan çalışmaya geçirdik.

Anlattıklarımdan da anlaşılacağı gibi üzerinde çalıştığımız iki temel alan var, her alanda çeşitlendirme ve her noktada dijitalleşme. Her alanda çeşitlendirme stratejimizi, hizmet portföyünde, müşteri segmentlerinde çeşitlendirme olarak düşünebilirsiniz. Her noktada dijitalleşme stratejimizi de müşteriye değen veya değmeyen tüm adımların dijitalleşmesi şeklinde ele alıyoruz.

Pandemide, doğru kurduğumuz stratejiyi doğru yönetmenin faydasını yaşadık. Bu dönemde iş yerlerinin çalışma pratikleri, öncelikleri ve ihtiyaçları değişti. Sokağa çıkma kısıtlamaları ile akaryakıt ve seyahat hizmetlerimize olan ihtiyaç dönemsel olarak büyük oranda azalırken, çalışma hayatının esneklik kazanması ve hijyen tedbirlerinin artması gibi unsurlar nedeniyle yemek kartına olan talep arttı. Haziran ayında Kuantum Araştırma ile yürüttüğümüz yemek kartı pazarı araştırmasının sonuçlarına göre pazardaki penetrasyon oranının geçtiğimiz sene yüzde 12 arttığını gördük. Dijitalleştirdiğimiz servislerimiz sayesinde biz bu oranın misliyle büyüdük, yolumuza devam ediyoruz.  

İş hayatında çalışma koşullarının neredeyse tamamen değiştiği bu dönemde çalışan bağlılığı birçok kurum için öncelikli alanlardan biri haline geldi. Yan hakların önemi arttı, çalışana seçme özgürlüğü sunan uygulamalar esnek yan haklar başlığı altında ön plana çıktı. Bunun yansımasını MultiGift’in üssel büyümesinde görüyoruz. Hem tedarikçi noktalarını son derece çeşitlendirmemiz hem de ürünün kullanımındaki dijital alternatifleri artırmamız MultiGift ürünümüzü tercih eden müşteri sayımızı geçen senenin ilk yarısına göre yüzde 75 artırdı. Dijital kanallardan gelen taleplerimiz ise 7 kat artış gösterdi.

Kısacası pandemi döneminde biz Multinet Up olarak daha çok ekosistemimizdeki paydaşlarımızın koşullarına odaklandık, onların sesini can kulağı ile dinlemeye devam ettik. Bu dönemde restoranların en büyük sorunu olan nakit akış problemine yönelik olarak, esnafın ödeme vadesini 30 günden 7 güne indirdik. Bu uygulama sektördeki diğer oyuncuların da sorumluluk üstlenmesiyle birlikte başarılan etkili bir adım oldu.

Bununla birlikte, çoğunluğu restoran ve kafelerden oluşan üye iş yerlerimizi yeni müşteri veyeni hacim ile tanıştırmak üzere çalışmalar yapıyoruz. Bu kapsamda, 16 milyon İstanbulkart kullanıcısını üye iş yerlerimizle  buluşturduk. Artık İstanbulkart kullanıcıları MultiNet yemek kartı geçen işletmelerde yemek yiyebiliyor, eve verdikleri siparişlerinin ödemelerini temassız ve hijyenik bir şekilde yapabiliyor. Bu projenin hemen ardından, ininal’ın çoğunluğu gençlerden oluşan 4 milyon kullanıcısını üye restoranlarımızla buluşturduk. ininal Cüzdan kullanıcıları, dilerlerse paket servis siparişlerinde dilerlerse restoranların gel-al hizmetleri kapsamında yaptıkları alışverişlerde ininal Cüzdan’larından karekod okutarak temassız, hijyenik ve güvenli ödeme imkanına sahip oldular. Bir diğer projemiz ise online ödeme alt yapısı bulunmayan restoranlara yönelikti. MultiNet üyesi restoranlarda iPara’nın sunduğu MultiLink, link ile ödeme, çözümünü devreye aldık. Bu uygulama sayesinde web sitesi üzerinden online ödeme alma imkânı bulunmayan restoranlar, iPara’nın yeni ürünü MultiLink ile ödeme almaya başladı.

4) Birçok farklı alanda hizmet üreten bir şirket olarak Multinet Up’ın yeni hedefleri nelerdir?

Ekosistemde paydaşlarımızla birlikte geliştirdiğimiz farklı çözümlerimiz üzerinden elde ettiğimiz hacimlerin yüzdeleri son yıllarda oldukça değişti. Bu çeşitliliğin finansal performansımıza etkisi de pozitif. 2019’u tüm çözümlerimizin hacimleriyle toplamda 4 milyar TL ile kapatmıştık. 2020’de e-ticaretin yükselişe geçmesi ve online ödeme alışkanlıklarının yaygınlaşması gibi gelişmeler sebebiyle finansal servisler alanında ciddi büyümeler yakaladık. Örneğin, sanal POS çözümümüz iPara’nın hacmi ikiye katlandı. Benzer şekilde, ininal dijital bankacılık çözümümüzün hacminde yüzde 80 artış elde ettik. 2020’de tüm çözümlerimizin toplam hacminde yaklaşık 5,5 milyar TL’ye ulaştık. Aynı ivmelenmeyi 2021’de de ön görüyoruz.

Onlarca farklı sektöre uzanan geniş ekosistemimizde, gelişmenin ve değer yaratmanın bir yolu olan çevik yaklaşımımızla, paydaşlarımızın hayatını kolaylaştıracak, paydaşlarımız için fayda ve değer üretecek çözümler geliştiriyoruz. Tüm Ar-Ge faaliyetlerimizi, ürün ve hizmet süreçlerimizi bu vizyon ile yürütüyoruz. Paydaşlarımızın ihtiyaçlarına yönelik inovatif çözümler üretmeye, onların kendi aralarında ticaret yapabilmelerini sağlayarak kazan-kazan-kazan prensibi üzerine iş modelleri geliştirmeye odaklanıyoruz.

Amacımız;

Sürekli zenginleşen bu ekosistem içinde yeni bir servisi olan paydaşımızın, ihtiyacı olan diğer bir paydaşımıza ulaşmasını sağlamak,

Bizi yeni iş alanları, yeni kimlikler edinmeye iten sürekli değişen ihtiyaçlar sayesinde sektör bağımsız ekonomi, “borderless enterprise” yapısını devam ettirmek,

Paydaşlarımıza inovatif, gelir getirici ortam yaratarak, operasyonel çözümler üreterek geniş bir yelpazede onları buluşturan ekosistemimizi daha da güçlendirmek,

Ödeme yöntemlerini ve alternatiflerini daha da çeşitlendirerek Merchant Acquiring şirketine dönüşmek. Temel finansal servislerin daha da ötesine geçerek bankasız bireyler için erişilebilir, tüm bankacılık ihtiyaçlarını karşılayabilen ve finansal okuryazarlığı destekleyen tam kapsamlı bir neobank olarak hizmet vermek.

Kısacası, teknolojiyi ve inovasyonu daha fazla paydaşın yararına sunan iş birlikleri ile ekosistemimizi güçlendirmeye ve yeni yatırımlara devam edeceğiz. Çalışanların, müşterilerin, tedarikçilerin, iş ortaklarının bir araya geldiği; herhangi bir sektör ile sınırlanmamış bu ekosistemi yenilikçi iş modelleri ile güçlendireceğiz.

5) Multinet Up güçlü ve değerli bir şirket, peki yurt içi ya da dışarıdan yatırım, satın alma talepleri oluyor mu?

Elbette her başarılı ve gözde şirket gibi yıllar içerisinde hem Multinet Up’a hem de iştiraklerimize birçok yatırım talebi geldi. Özellikle Fintech sektöründe yatırımların ve satınalmaların arttığı bu dönemde gelmeye de devam ediyor. Kaldı ki Multinet Up’ın şirket alımı yapan bir şirket, bu kültür ile yoğrulmuş ve büyüyen bir şirket olduğu da biliniyor. Multinet Up grubunun başarılı büyümesinin ardında ininal, iPara gibi şirketlere yatırım yaparak ekosistemini ve etki alanını büyütmesi ve şirket kültürünü pozitif yönde değiştirmesi geliyor.

Satınalmalar ile büyüyen Multinet Up gibi bir ekosistemin daha büyük ekosistemlerin ilgisini çekmesi her zaman anlaşılır… Dün ve bugün, tüm bunları inceliyor ve hassasiyetle değerlendiriyoruz.

Verebileceğim bir heyecan verici haber de, yeni satınalmalara devam edebileceğimiz olabilir. Multinet Up grubumuzu bu sene tamamlanmadan yeni bir şirket satın alması ile büyütmeyi planlıyoruz. Bu satınalma ile ekosistemimizi zenginleştirmeye devam edeceğiz.

 

Kaynak: https://www.dunya.com/kose-yazisi/sadece-yemek-karti-degiliz-start-up-yatirimlariyla-fintech-ekosistemiyiz/632018