Evlenmeyi planlayan her çalışanı ve işverenlerini yakından ilgilendiren evlilik izni, 4857 sayılı İş Kanunu ile güvence altına alınmış haklardan biridir. Evlilik izni ile çalışanlar, yasal olarak nikahı takiben ücretli izne ayrılabilirler. Ancak çalışanlar ve işverenler için bu hak, beraberinde birçok soru işareti doğurur. Sizin için “Evlilik izni nedir?”, “2024 evlilik izni kaç gün?” ve “Evlilik izni koşulları nelerdir?” gibi aklınıza takılan soruların cevaplarını derledik.
Düğün izni gibi farklı adlarla da anılan evlilik izni, bir çalışanın evlenmesi durumunda kullanabileceği yasal mazeret iznidir. Ayrıca yasa, düğün iznini “ücretli izin” kategorisine almıştır. Yani işveren tarafından izin nedeniyle maaş kesintisi yapılamaz.
Ücretli izinler hakkında detaylı bilgi alabilmek için “Ücretli izin nedir?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.
4857 sayılı İş Kanunu, evlilik izninin minimum 3 gün olduğunu belirtir. Ancak çalışan ile işveren arasında iş sözleşmesi imzalanmışsa bu durum değişiklik gösterebilir. Örneğin iş sözleşmesinde evlilik için 5 günlük izin belirlendiğini varsayalım. Bu durumda çalışan 5 günlük iznini nikahı takiben kullanabilir.
3 gün ise yasal olarak belirlenmiş asgari süredir. Bu nedenle de iş sözleşmesi ile belirlenen süre, yasal süre olan 3 günün üzerinde olabilir ama altında olamaz.
Evlilik izni ile ilgili 2024 yılında yeni bir yasal düzenleme yapılmadı. Bu nedenle de yasal asgari süre olan 3 günlük izin hala güncel. Ancak işveren ve çalışanların uzlaşarak bu süreyi uzatmasında herhangi bir engel yoktur.
Günümüzde birçok şirket, iş sözleşmesinde “Düğün İzni” başlığı altında evlilikle ilgili izin sürelerini belirler. Genellikle de bu süre 5 gündür. Bu nedenle de birçok çalışan, kanunlar ile belirlenen düğün izninin 5 gün olduğunu zanneder. Ancak yasal olarak böyle bir durum söz konusu değildir.
Kısacası iş sözleşmesi ile belirlenmediği takdirde işveren olarak 3 günden fazla izin verme yükümlülüğünüz yok. Ancak bu durumun genel olarak çok tercih edilmediğini bilmeniz gerekir. Yani işverenler, genellikle çalışanlarının bu mutlu döneminde makul bir süre belirlemeyi tercih ederler. Bu süre ise genel olarak 5 gün civarında olur.
İş Kanunu’nda düğün izninin ne zaman kullanılacağı açıkça ifade edilmemiştir. Yani “Evliliği takip eden ilk gün” veya “Evlilikten sonraki ilk pazartesi” gibi iznin başlayacağı tarihle ilgili açık bir ifadeden söz etmek mümkün değildir. Bu nedenle de işveren olarak çalışanlarınızla uzlaşıp nikah izni için bir tarih belirlemeniz gerekir. Genellikle çalışanlar, hafta sonu ve diğer resmi tatillerle düğün iznini birleştirmeye çalışır. Birçok şirket ise buna izin verir ve böylece çalışanların balayı izni için yılllık ücretli izinlerini kullanmasına gerek kalmaz. Çünkü neredeyse minimum 9 gün gibi bir süre tatil yapabilirler.
Evlilik izni almak isteyen çalışanlar, nikah tarihini belirledikten sonra; işveren, işveren temsilcisi veya insan kaynakları departmanı ile iletişime geçmelidir. Bu süreçte çalışanlar, nikahtan sonraki bir tarih aralığı için izin isteyebilir.
İşçi veya memur kadrosunda yer alan çalışanlar ilk olarak izin almak için şifahen (sözlü) bildirim yaparlar. Bazı kurumlar için bu yeterlidir. Bazı kurumlar ise şifahen yapılan bilgilendirmeye ek olarak dilekçe hazırlanmasını talep eder. Çok sayıda çalışana sahip olan işverenlerin ise şifahen ve dilekçe ile başvuru kabul etmesi önemlidir. Aksi takdirde karışıklık nedeniyle işler aksayabilir.
Son olarak kural gereği evlilik izni, izni gerektiren olay bittikten sonra işverene talepte bulunarak kullanılamaz.
Düğün izni için hazırlanan dilekçe, geleneksel dilekçe formatındadır. Üst kısma dilekçenin verileceği birim veya makamın adı yazılır. Devamı ise şöyledir:
“../../…. tarihinde evlenecek olmam nedeniyle, 4857 sayılı İş Kanununun ek madde 2 düzenlemesi uyarınca .. gün izin kullanmak istiyorum.”
İzin isteyen kişi devlet memuru ise “4857 sayılı İş Kanunun ek madde 2 düzenlemesi” ifadesi, “657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 104. maddesi” olarak değiştirilmelidir.
Maruzat bildirilen kısımdan sonra izni isteyen kişinin adı, soyadı, adresi ve imzası gibi bilgilerinin yazılması gerekir.
Çalışanlar internet aramasıyla bu tip evraka ulaşabilir. Ancak işveren olarak formatı belirlemeniz ve çalışanların kullanabileceği hazır bir talep formu oluşturmanız yararlı olur. Çünkü bazı durumlarda yanlış ifadeler kullanılabilir ve çalışanların talepleri yanlış anlaşılabilir.
Evlilik izninin başlayacağı zaman, İş Kanunu’na göre değil; çalışan ve işverenin uzlaşımına bağlı olarak belirlenir. Evlilik izninin diğer koşulları ise şöyle sıralanır:
Düğün izni ile ilgili bilinmesi gereken diğer hususlar ise şöyle sıralanır:
Evlilik veya diğer bir deyişle düğün izni, yasa ile çalışana tanınmış bir haktır. Bu nedenle de kullandırılmaması durumunda çalışan, haklı fesih sürecini başlatabilir. Yani çalışan istifa edip kıdem tazminatı dahil olmak üzere tüm haklarını alarak işten ayrılabilir.
Yıllık izinler ile mazeret izinleri genellikle karıştırılır. Yıllık iznin kullanılabilmesi için çalışanın en az 1 yıldır iş yerinde çalışması gerekir. Ancak evlilik izni, mazeret izni kategorisinde yer alır. Yani çalışana çalıştığı süre dikkate alınmaksızın düğün için izin verilmesi gerekir.
Çalışan kadın ise evlilikten sonra kıdem tazminatı hakkından yararlanarak işten ayrılabilir. Bunun için belirlenen süre sınırı ise 1 yıldır. Gerekçe olarak sadece evlilik belgelerini sunmaları yeterlidir. Ancak erkekler için böyle bir durum söz konusu değildir.
Çalışan, sadece evlendiği veya evlilik ile ilgili yasal bir hakkını kullandığı için işten çıkarılırsa işe iade davası açabilir. Ancak böyle durumlarda mutlaka çalışanların, avukatlardan yardım alması önerilir. Aksi takdirde çeşitli hukuki sorunlar yaşanabilir ve çalışanlar haklarını kaybedebilir.
Evlilik planı yapan veya yeni evlenen çalışanlarınızın bu süreçte düğün iznine ek olarak çeşitli ihtiyaçları ortaya çıkabilir. İşveren olarak siz de çalışanlarınızın bu ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için destek olabilirsiniz. Böylece, çalışanlarınızın hem motivasyonlarını hem de şirketinize olan bağlılıklarını artırarak etkili bir kurum kültürü oluşturulmasını sağlayabilirsiniz.
Özellikle dijitalleşme ile harcama yöntemlerinin değişmesi işverenleri; hediye, ödüllendirme veya destek için hediye kartı gibi yenilikçi bir çözüme yönlendirir. Bu çözüm ile evlilik hediyeleri için de tercih edebileceğiniz hediye kartı ile çalışanlarınızın ihtiyaçlarına göre harcama imkanı sunabilirsiniz. Böylece, hem evlilik hediyesi hem de esnek yan haklar tanıdığınız çalışanlarınızın iş motivasyon ve bağlılıkları artırabilirsiniz.
Türkiye’nin ilk kurumsal hediye ve sosyal yardım kartı olan MultiGift Hediye Kartı bu süreçte hem çalışanlarınız hem de şirketiniz için birçok avantajı beraberinde getiriyor. MultiGift Hediye Kartı tercih ederek başta %45'e varan vergi tasarrufu ile şirketinize mali avantaj sağlayabilirsiniz. Vergi avantajına ek olarak çalışanlarınıza ve şirketinize kazandırabileceğiniz diğer avantajlar şu şekildedir:
MultiGift’in çalışanlarınıza sunduğu avantajlar;
MultiGift’in şirketinize sunduğu avantajlar;
MultiGift hediye kartının tüm avantajlarından çalışan sayınız ve sektörünüz farketmeksizin faydalanabilirsiniz. Şirket ve çalışan ihtiyaçlarına göre özelleştirebileceğiniz MultiGift Hediye Kartı ile tanışmak ve avantajlarından faydalanmak için başvurunuzu hemen yapın!