Evlilik İzni Kaç Gündür, Nasıl Alınır? [2023]

Multinet Up Editör

Yazar:

Multinet Up

Editör

06.06.2023
7 Dakika Okuma Süresi

Evlenmeyi planlayan her çalışanı ve işverenlerini yakından ilgilendiren evlilik izni, 4857 sayılı İş Kanunu ile güvence altına alınmış haklardan biridir. Evlilik izni ile çalışanlar, yasal olarak nikahı takiben ücretli izne ayrılabilirler. Ancak çalışanlar ve işverenler için bu hak, beraberinde birçok soru işareti doğurur. Sizin için “Evlilik izni nedir?”, “2023 evlilik izni kaç gün?” ve “Evlilik izni koşulları nelerdir?” gibi aklınıza takılan soruların cevaplarını derledik. 

Evlilik İzni Nedir?

Düğün izni gibi farklı adlarla da anılan evlilik izni, bir çalışanın evlenmesi durumunda kullanabileceği yasal mazeret iznidir. Ayrıca yasa, düğün iznini “ücretli izin” kategorisine almıştır. Yani işveren tarafından izin nedeniyle maaş kesintisi yapılamaz. 

Ücretli izinler hakkında detaylı bilgi alabilmek için “Ücretli izin nedir?” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz. 

Evlilik İzni Kaç Gündür?

Evlilik İzni Kaç Gündür?

4857 sayılı İş Kanunu, evlilik izninin minimum 3 gün olduğunu belirtir. Ancak çalışan ile işveren arasında iş sözleşmesi imzalanmışsa bu durum değişiklik gösterebilir. Örneğin iş sözleşmesinde evlilik için 5 günlük izin belirlendiğini varsayalım. Bu durumda çalışan 5 günlük iznini nikahı takiben kullanabilir. 

3 gün ise yasal olarak belirlenmiş asgari süredir. Bu nedenle de iş sözleşmesi ile belirlenen süre, yasal süre olan 3 günün üzerinde olabilir ama altında olamaz. 

2023 Evlilik İzni Kaç Gün?

Evlilik izni ile ilgili 2023 yılında yeni bir yasal düzenleme yapılmadı. Bu nedenle de yasal asgari süre olan 3 günlük izin hala güncel. Ancak işveren ve çalışanların uzlaşarak bu süreyi uzatmasında herhangi bir engel yoktur.

Evlilik İzni 5 Gün mü Oldu?

Günümüzde birçok şirket, iş sözleşmesinde “Düğün İzni” başlığı altında evlilikle ilgili izin sürelerini belirler. Genellikle de bu süre 5 gündür. Bu nedenle de birçok çalışan, kanunlar ile belirlenen düğün izninin 5 gün olduğunu zanneder. Ancak yasal olarak böyle bir durum söz konusu değildir. 

Kısacası iş sözleşmesi ile belirlenmediği takdirde işveren olarak 3 günden fazla izin verme yükümlülüğünüz yok. Ancak bu durumun genel olarak çok tercih edilmediğini bilmeniz gerekir. Yani işverenler, genellikle çalışanlarının bu mutlu döneminde makul bir süre belirlemeyi tercih ederler. Bu süre ise genel olarak 5 gün civarında olur. 

Evlilik İzni Ne Zaman Alınır?

İş Kanunu’nda düğün izninin ne zaman kullanılacağı açıkça ifade edilmemiştir. Yani “Evliliği takip eden ilk gün” veya “Evlilikten sonraki ilk pazartesi” gibi iznin başlayacağı tarihle ilgili açık bir ifadeden söz etmek mümkün değildir. Bu nedenle de işveren olarak çalışanlarınızla uzlaşıp nikah izni için bir tarih belirlemeniz gerekir. Genellikle çalışanlar, hafta sonu ve diğer resmi tatillerle düğün iznini birleştirmeye çalışır. Birçok şirket ise buna izin verir ve böylece çalışanların balayı izni için yılllık ücretli izinlerini kullanmasına gerek kalmaz. Çünkü neredeyse minimum 9 gün gibi bir süre tatil yapabilirler. 

Evlilik İzni Nasıl Alınır?

Evlilik izni almak isteyen çalışanlar, nikah tarihini belirledikten sonra; işveren, işveren temsilcisi veya insan kaynakları departmanı ile iletişime geçmelidir. Bu süreçte çalışanlar, nikahtan sonraki bir tarih aralığı için izin isteyebilir. 

İşçi veya memur kadrosunda yer alan çalışanlar ilk olarak izin almak için şifahen (sözlü) bildirim yaparlar. Bazı kurumlar için bu yeterlidir. Bazı kurumlar ise şifahen yapılan bilgilendirmeye ek olarak dilekçe hazırlanmasını talep eder. Çok sayıda çalışana sahip olan işverenlerin ise şifahen ve dilekçe ile başvuru kabul etmesi önemlidir. Aksi takdirde karışıklık nedeniyle işler aksayabilir. 

Son olarak kural gereği evlilik izni, izni gerektiren olay bittikten sonra işverene talepte bulunarak kullanılamaz. 

Evlilik İzni Dilekçesi Nasıl Yazılır?

Düğün izni için hazırlanan dilekçe, geleneksel dilekçe formatındadır. Üst kısma dilekçenin verileceği birim veya makamın adı yazılır. Devamı ise şöyledir: 

“../../…. tarihinde evlenecek olmam nedeniyle, 4857 sayılı İş Kanununun ek madde 2 düzenlemesi uyarınca .. gün izin kullanmak istiyorum.” 

İzin isteyen kişi devlet memuru ise “4857 sayılı İş Kanunun ek madde 2 düzenlemesi” ifadesi, “657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 104. maddesi” olarak değiştirilmelidir. 

Maruzat bildirilen kısımdan sonra izni isteyen kişinin adı, soyadı, adresi ve imzası gibi bilgilerinin yazılması gerekir. 

Çalışanlar internet aramasıyla bu tip evraka ulaşabilir. Ancak işveren olarak formatı belirlemeniz ve çalışanların kullanabileceği hazır bir talep formu oluşturmanız yararlı olur. Çünkü bazı durumlarda yanlış ifadeler kullanılabilir ve çalışanların talepleri yanlış anlaşılabilir. 

Evlilik İzninin Koşulları Nelerdir?

Evlilik izninin başlayacağı zaman, İş Kanunu’na göre değil; çalışan ve işverenin uzlaşımına bağlı olarak belirlenir. Evlilik izninin diğer koşulları ise şöyle sıralanır: 

  • Evlilik izni, takvim günü üzerinden belirlenir. Yani resmi tatil sayılan hafta sonları veya bayram tatilleri gibi günlere denk gelmesi durumunda ekstra izin verilmez. 
  • Ücretli izin olarak değerlendirildiği için maaş kesintisi yaşanmaz. 
  • Yasa ile belirlenen üç günlük asgari izinden daha az izin verilmesi veya hiç izin verilmemesi durumunda çalışan, haklı fesih yapabilir. 
  • Yasaya göre evlilik izni, yıllık izinden hariç tutulur. Bu nedenle de kullanılması durumunda yıllık izinde bir eksilme yaşanmaz. 

Düğün izni ile ilgili bilinmesi gereken diğer hususlar ise şöyle sıralanır: 

İşveren Düğün İzni Kullandırmazsa Ne Olur?

Evlilik veya diğer bir deyişle düğün izni, yasa ile çalışana tanınmış bir haktır. Bu nedenle de kullandırılmaması durumunda çalışan, haklı fesih sürecini başlatabilir. Yani çalışan istifa edip kıdem tazminatı dahil olmak üzere tüm haklarını alarak işten ayrılabilir. 

Evlilik İzni İçin 1 Yıl Çalışmak Şart mı?

Yıllık izinler ile mazeret izinleri genellikle karıştırılır. Yıllık iznin kullanılabilmesi için çalışanın en az 1 yıldır iş yerinde çalışması gerekir. Ancak evlilik izni, mazeret izni kategorisinde yer alır. Yani çalışana çalıştığı süre dikkate alınmaksızın düğün için izin verilmesi gerekir.

Evlenen İşçi İşten Çıkabilir mi?

Çalışan kadın ise evlilikten sonra kıdem tazminatı hakkından yararlanarak işten ayrılabilir. Bunun için belirlenen süre sınırı ise 1 yıldır. Gerekçe olarak sadece evlilik belgelerini sunmaları yeterlidir. Ancak erkekler için böyle bir durum söz konusu değildir. 

Evlenen İşçi İşten Çıkarılabilir mi?

Çalışan, sadece evlendiği veya evlilik ile ilgili yasal bir hakkını kullandığı için işten çıkarılırsa işe iade davası açabilir. Ancak böyle durumlarda mutlaka çalışanların, avukatlardan yardım alması önerilir. Aksi takdirde çeşitli hukuki sorunlar yaşanabilir ve çalışanlar haklarını kaybedebilir. 

Evlilik Hediyesi ve Çalışan Bağlılığı

Evlilik planı yapan veya yeni evlenen çalışanlarınızın bu süreçte düğün iznine ek olarak çeşitli ihtiyaçları ortaya çıkabilir. İşveren olarak siz de çalışanlarınızın bu ihtiyaçlarını karşılayabilmeleri için destek olabilirsiniz. Böylece, çalışanlarınızın hem motivasyonlarını hem de şirketinize olan bağlılıklarını artırarak etkili bir kurum kültürü oluşturulmasını sağlayabilirsiniz.

Özellikle dijitalleşme ile harcama yöntemlerinin değişmesi işverenleri; hediye, ödüllendirme veya destek için hediye kartı gibi yenilikçi bir çözüme yönlendirir. Bu çözüm ile evlilik hediyeleri için de tercih edebileceğiniz hediye kartı ile çalışanlarınızın ihtiyaçlarına göre harcama imkanı sunabilirsiniz. Böylece, hem evlilik hediyesi hem de esnek yan haklar tanıdığınız çalışanlarınızın iş motivasyon ve bağlılıkları artırabilirsiniz.

MultiGift Hediye Kartı ile Evlilik Hediyeleri Daha Avantajlı!

Türkiye’nin ilk kurumsal hediye ve sosyal yardım kartı olan MultiGift Hediye Kartı bu süreçte hem çalışanlarınız hem de şirketiniz için birçok avantajı beraberinde getiriyor. MultiGift Hediye Kartı tercih ederek başta %45'e varan vergi tasarrufu ile şirketinize mali avantaj sağlayabilirsiniz. Vergi avantajına ek olarak çalışanlarınıza ve şirketinize kazandırabileceğiniz diğer avantajlar şu şekildedir:

MultiGift hediye kartıyla vergi avantajı sağlayarak çalışanlarınızı ödüllendirmek için hemen bilgilerinizi bırakın, MultiGift ayrıcalıklarını öğrenin.

MultiGift’in çalışanlarınıza sunduğu avantajlar;

  • 20.000’e yakın noktada geçerli olan MultiGift hediye kartı ve marka kartları ile çalışanlarınıza diledikleri zaman ihtiyaçlarına göre harcama imkanı sağlarsınız.
  • Çalışanlarınıza ihtiyaçlarına göre ürün seçme özgürlüğünü sunarak memnuniyet ve motivasyonlarını artırabilirsiniz.
  • Çalışanlarınız MultiPay uygulaması ile MultiGift hediye kartının geçerli olduğu en yakın mağazaları görüntüleyebilir, harcama geçmişlerini ve bakiyelerini izleyebilirler.
  • Çalışanlarınız MultiGift’in sunmuş olduğu avantajlı kampanyalara katılarak kazanmaya devam ederler.

MultiGift’in şirketinize sunduğu avantajlar;

  • Çalışanlarınızın ihtiyaçlarına yönelik kişiselleştirilmiş çözümler sunarak kurum içi bağlılıklarını artırabilirsiniz.
  • Evlilik hediyelerinin yanı sıra yılbaşı, doğum günü, terfi gibi zamanlarda da çalışanlarınıza özel teşvik ve ödüllendirme çözümleri oluşturabilirsiniz.
  • İnsan kaynakları ve satın alma birimlerinizin operasyonel süreçlerini otomatikleştirerek zamandan ve iş gücünden tasarruf sağlayabilirsiniz.
  • Çalışanlarınıza sunacağınız tüm teşvik ve ödüllendirme süreçlerinizi tamamını online panel üzerinden hızlı ve kolay bir şekilde yönetebilirsiniz.

MultiGift hediye kartının tüm avantajlarından çalışan sayınız ve sektörünüz farketmeksizin faydalanabilirsiniz. Şirket ve çalışan ihtiyaçlarına göre özelleştirebileceğiniz MultiGift Hediye Kartı ile tanışmak ve avantajlarından faydalanmak için başvurunuzu hemen yapın!

Audio file
Submitted bygamzegulden.sigircion06.06.2023

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi girin

Yukarı Çık