Şirketinizin yemek kartından, hediye kartına, akaryakıttan, kurumsal seyahat platformuna kadar, çalışana bağlı tüm giderlerinize özel çözümlerimiz için başvurun, sizi arayalım.
Lojistik ve Filo Yönetimi
4
Dakikalık Okuma Süresi
İşletmeler için her konuda kısa, orta ve uzun vadeli planlama hayati önem taşır. Risklere karşı hazırlıklı olma, pazar payını artırma, büyüme gibi işletmeleri ilgilendiren her konuda plan yapmak ve bu planları uygulamak, diğer yönetim fonksiyonlarının başarısı için birinci şarttır. Planlama yapılması gereken konulardan biri de üretimdir. MultinetUp olarak bu yazımızda üretim planlama hakkında merak edilen konulara değindik.
En basit haliyle “Ne, ne zaman ve ne kadar üretilecek?” sorularının yanıtlarına göre hazırlanan üretim planlama, bir işletmede istenilen zamanda, miktarda ve kalitede ürün ya da hizmetin üretilmesini sağlayan süreçlerin tamamıdır. Üretim planlama doğru şekilde hazırlandığında, oluşan ve oluşacak müşteri taleplerini karşılayacak kaynakları (hammadde, üretim araçları, iş gücü vb.) etkin bir şekilde kullanmak mümkün olur..
Üretim Planlama Aşamaları
Zaman Aralığı Belirleme
Üretim planlama aşamalarının ilki olan bu adımda, üretimin yapılacağı zaman aralığı belirlenir.
Stok Politikalarını Belirleme
Stok maliyetini en aza indirecek stok miktarı belirlenip, emniyet stokları eklenir.
Talep Tahmininde Bulunma
Eldeki veriler ve öngörüler ışığında, oluşabilecek talep miktarı tahmin edilir.
Dönem Başı ve Sonu Stok Miktarı Belirleme
Dönem başında depoda bulunan malzeme stokları ve henüz gelmemiş olan malzeme stokları ile dönem sonunda emniyet stokuna ilaveten bulundurulması istenen stok miktarı belirlenir.
Üretim Miktarı Belirleme
Planlama dönemi içerisinde üretilmesi gereken ürün miktarı belirlenir.
Üretim Zamanlaması Belirleme
Belirlenen miktardaki ürünün üretimi, dönem içerisine dağıtılır. Dağıtım sırasında tatiller, üretim hızı değişimleri, stok miktarındaki değişimler, maksimum üretim kapasitesi, arıza/tamir/bakım süreçleri gibi durumlar göz önünde bulundurulur.
Üretim Planlama Stratejileri
İşletme yöneticileri, üretim planlamasının doğru bir şekilde işleyebilmesi için üretim planlama stratejileri geliştirmelidirler. Geliştirecekleri strateji sayesinde aksaklıkların önüne geçerek, üretim sürecinin etkin bir şekilde tamamlanmasını sağlayabilirler.
Üretim planlama konusunda genellikle 3 farklı strateji söz konusudur.
Talep İzleme Stratejisi
zellikle hızlı talep değişimi olan ürünlerde ya da sektörlerde kullanılan bu yöntemde sıfır ya da sıfıra yakın stok tutulur. Bunun yanı sıra, talep değişimlerine bağlı olarak istihdam düzeyinde değişikliğe gidilir. Bunun sonucunda, işe alım ve işten çıkarma maliyetleri diğer stratejilere göre daha yüksek olur.
Sabit Üretim Hızı Stratejisi
Adından da anlaşılacağı gibi, üretim planlama yapılan dönem boyunca üretim hızı sabit tutulur. Bu strateji uygulandığında, üretim miktarı ile talep arasında oluşacak farklılıklar stok bulundurmadan doğan maliyetlerin artmasına neden olur. Diğer stratejilere göre daha kolay bir şekilde planlanabilmesi nedeniyle, birçok firma tarafından bu strateji kullanılır.
Karma Üretim Stratejisi
Daha önce bahsettiğimiz iki stratejinin dezavantajlarından kaçınmak amacıyla uygulanan stratejidir. Bu yöntemin doğru şekilde uygulanabilmesi kolay değildir çünkü çok fazla alternatif içerir. Bu yöntemi kullanan işletmeler genellikle bilgisayar programları yardımı ile süreç yönetimini tercih ederler.
Üretim Planlamada Dikkat Edilmesi Gereken Konular
Üretim planlamanın doğru şekilde uygulanabilmesi için işletme yöneticileri tarafından dikkat edilmesi gereken çeşitli konular vardır. Bu konular;
Hammadde, işletme malzemesi ve yardımcı malzemeleri doğru miktarda, zamanda ve yerde bulundurmak.
İş akış şemasına uygun bir planlama ile üretim araçlarını hazırlamak.
Piyasa şartlarına ve müşteri taleplerine uygun kalitede ürünlerin üretimi için gerekli çalışmaları yapmak.
Üretim planından ve talep tahminlerinden yola çıkarak, işgücünü etkin bir şekilde kullanmak.
Üretim bölümü ile işletmenin diğer bölümleri arasında koordinasyon sağlamak.
Üretimi gerçekleşmiş ürünlerin dağıtımını sağlıklı bir şekilde gerçekleştirmek.
Tedarik Yönetimi ve diğer konulardaki yazılarımıza Multinet Up Blog sayfasından ulaşabilirsiniz.
Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz
Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
İlgili Yazılar
Filo Yönetimi Nedir, Nasıl Yapılır?
Şirket Araçlarının Periyodik Bakımı
Ticari Araçlarda MTV Oranları Ne Kadar?
Şirketinizin Güvencesi: Filo Kaskosu Nedir?
Bir şirketin sahip olduğu araçların tümü, filo kapsamında yer alır. Filo yönetimi ise araçların etkin bir şekilde kullanılmasını mümkün kılar. Bakım, onarım ve yakıt alımı gibi konuları içerir.
Şirket Araçları İçin Trafik Sigortası Nasıl Yaptırılır?
Trafik sigortası, aracınızla yola çıkmanız için zorunlu tutulan işlemlerden biridir. Trafikte meydana gelecek olası kazalardaki hasarı karşılayabilmenizi sağlayacak bu işlem, oldukça geniş kapsamlıdır. Bu sigortayla birlikte yalnızca maddi kayıpların bir kısmı karşılanabilir.
Şirket Aracı Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
Şirket arabası, iş süreçlerinin etkin ve verimli bir biçimde yönetilmesine imkân veren önemli ihtiyaçlar arasında yer alır. Küçük, orta ve büyük ölçekli pek çok şirket, araç satın alma veya kiralama gibi seçenekleri değerlendirir.
Şirketler İçin Araç Kredisi Koşulları Nelerdir?
Araç sahibi olmak isteyen ancak yeterli nakit akışını sağlayamayan kişiler bankaların sunduğu kredi hizmetlerinden yararlanabilir. Bu durum şirketler için de geçerlidir. Taşıt kredilerine hem bireysel olarak hem de ticari amaçlı başvuru yapılabilir.
Şirket Aracı Satışı Nasıl Yapılır? Gerekli Prosedürler Nelerdir?
Şirket araçları, iş akışının devamlılığı açısından oldukça önemlidir. Farklı amaçlar doğrultusunda kullanılan bu araçların alım ve satım süreçlerinde izlenen bazı prosedürler vardır.
Filo Yönetimi Sigortası Nedir, Avantajları Nelerdir?
Filo yönetimi, bir şirketin sahip olduğu araçları verimli şekilde kullanması, bakımını ve idaresini yapması için oluşturulan bir stratejidir.
Uzun Dönem Filo Kiralama, Satın Alma ile Karşılaştırması
Taşımacılık ve ulaşım, reel sektörde faaliyet gösteren şirketlerin önemli bir iş yükümlülüğü ve harcama kalemidir. Hâl böyleyken özellikle büyük ölçekli firmalarda personel kullanımına tahsis edilmiş araçlara sahip olmak daha fazla önem kazanır.
Şirket Aracı Muayenesi İçin Gerekli Evraklar Nelerdir?
Şirket araçları, firmaların iş süreçlerinin hızlı ve etkili bir şekilde yönetilmesini olanaklı kılan temel ihtiyaçlardan biridir.
Araç Takip Sistemi Verimliliğinizi Nasıl Artırıyor?
Şirketler, filo yönetimi süreçlerinde çeşitli çözümlere başvurarak araç kullanımındaki verimliliklerini arttırmayı amaçlar.
Ticari Araç Nedir? Ticari Araçlar Rehberi
Otomotiv sektörü her geçen gün büyüyüp yeni marka ve modeller ile piyasaya çıkmaya devam etmektedir. Ancak araç sayısı ne kadar artarsa artsın araç sınıfı ticari araç ve binek araç olarak ikiye ayrılır.