Multinet UP Editör

Yazar:

Multinet UP

Editör

01.10.2021
5 Dakika Okuma Süresi

Şirket Aracı Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

Şirketlerin araç satın alırken veya kiralarken göz önünde bulundurması gereken pek çok unsur bulunuyor. Şirketlerin araç satın alma maliyeti araç modeli, silindir hacmi, toplam ağırlık gibi etkenlere bağlı olarak değişiklik gösterebiliyor. Bu değişkenler aracın ÖTV, MTV, sigortasına yönelik giderleri doğrudan etkiliyor. Benzer şekilde, şirketlerin araç kiralama süreçlerinde ise araçların kullanım amaç ve gereklilikleri, sigorta, muayene gibi faktörleri değerlendirmesi gerekir. Şirketlerin ayrıca aracı ister satın almış isterse kiralamış olsun akaryakıt, otopark, bakım gibi temel giderleri de bulunur.

Şirketler satın aldığı veya kiraladığı araçların belirli giderlerini uygun stratejiler ile etkin bir şekilde yönetebilir. Ancak, şirket araçları ile ortaya çıkan giderler zaman içerisinde çeşitli etkenlere bağlı olarak farklılık gösterebiliyor. Buna ek olarak, şirketlerin araç giderlerinin muhasebeleştirme süreçlerinde 1 Ocak 2020 tarihli 7194 sayılı kanunda yer alan düzenlemeleri de göz önünde bulundurması gerekiyor. Bu yazımızda, mevcut düzenlemeler doğrultusunda şirket aracı alırken nelere dikkat edilmesi gerekenleri sizler için bir araya getirdik.

2021 Araç Vergi Giderleri ve Muhasebe Kayıtları

Mevcut hukuki düzenlemeler ile günümüzde şirketler binek araç alırken KDV, ÖTV gibi belirli vergisel etkenleri de göz önünde bulundurması gerekiyor. Önceden bir şirketin kiralama maliyetinin tamamını gider olarak gösterebilirken, günümüzde belirli bir kısmını gider olarak belirtilebiliyor. Bu miktar zaman içerisinde değişiklik gösterse de 2021 yılı için güncel rakam bir binek aracın aylık gideri ne kadar olursa olsun 6.000 TL vergi indirimi olarak değerlendiriliyor.

Şirketler sıfır binek araç satın aldıklarında ise ortaya çıkan ÖTV ve KDV harcamaların tamamı önceden gider olarak gösterilebiliyordu. Günümüzdeki mevcut düzenlemeler ise bu harcamaların en fazla 150.000 TL’sinin gider olarak gösterilerek vergiden düşürülebilebiliyor. Satın alınan binek aracın maliyeti 320.000 TL üzerinde de olsa amortismanın en fazla 320.000 TL üzerinden ayrılması gerekiyor.

Temel Araç Giderleri

Şirketlerin araç alırken KDV ve ÖTV gibi vergisel giderlerin yanı sıra araçların kullanımına bağlı olarak ortaya çıkan otoyol geçiş ücretleri, bakım, otopark, akaryakıt gibi masrafları da dikkate alması gerekiyor. Binek araçların önceden tüm bu masrafları gider olarak kabul edilirken, şu anda en fazla %70’i* ve söz konusu gidere ait KDV tutarı kabul ediliyor. Bu durum bir örnekle şu şekilde açıklanabilir:

*Aşan kısma ait KDV, ilgili dönemdeki hesaplanan KDV’den indirilemeyeceği gibi gelir ve kurumlar vergisi matrahının tespitinde de gider olarak dikkate alınmayacaktır.

Aracınıza yaptırdığınız bakımın maliyeti KDV hariç 2.000 TL tuttuğu varsayıldığında;

Gider Yazılabilecek Tutar: 1.400 TL

Kanunen Kabul Edilmeyen Gider: 600 TL

İndirilebilecek KDV Tutarı: 1.400 TL x %18 = 252 TL olarak hesaplanır.

Şirketlerin tüm bu araç giderlerinin ödemeleri, takibi, faturalandırılması gibi süreçlerini de etkili bir şekilde yürütmesi gerekiyor. Bu süreçleri kolaylaştırmak ve avantaj sağlamak için şirketlerin uygun çözümleri belirlemesi ve uygulaması önem taşıyor. Bu çözümlerden biri olan taşıt tanıma sistemleri araçların akaryakıt harcamaları ve tüketim süreçlerinin kontrol edilmesini sağlayarak şirketlere pek çok avantaj sunuyor.

MultiPetrol ile Araç Giderlerinizi ve Faturalarınızı Kontrol Edin

Türkiye’nin ilk taşıt tanıma sistemi olan Shell Taşıt Tanıma Sistemi’ne Multinet UP’ın akaryakıt çözümü olan MultiPetrol ile katılabilirsiniz. Shell TSS ile donatılmış 1000’e yakın Shell istasyonundan vakit kaybetmeden şirket araçlarınıza yakıt alabilirsiniz.  Ayrıca, tüm araçlarınızın yakıt tüketim bilgilerini online olarak görüntüleyebilir ve gerekli düzenlemeleri sağlayabilirsiniz. Shell TSS çözümü ile şirketiniz için elde edeceğiniz diğer avantajlar şu şekildedir:

  • Şirket araçlarınıza özel olarak harcama limitlerini belirleyebilir, akaryakıt tüketimine yönelik tasarruf sağlayabilirsiniz.
  • Şirketinize özel teklif ve kampanyalardan yararlanarak etkin bir maliyet yönetimi sürdürebilirsiniz.
  • Şirket araçlarınızın litre ve kilometre değerleri dikkate alınarak verimlilik analizi yapabilir ve akaryakıt harcamalarımız için uygun stratejileri belirleyebilirsiniz.
  • Araçlarınızın tüm kontrollerini oturduğunuz yerden online panel ile yapabilirsiniz.
  • Shell TSS ile araçların akaryakıt harcamalarını yalnızca iki fatura ile kontrol edebilir ve böylece hem zamandan hem de iş gücünden tasarruf etmiş olursunuz..
  • Shell istasyonlarındaki Select Market’in zengin menüsü ile alışveriş ihtiyaçlarınızı karşılayabilir ve ödemelerinizi MultiNet Yemek Kartı ile gerçekleştirebilirsiniz.

Shell TSS ile tanışmak ve avantajlarından faydalanmak için size özel ödeme koşulları ve fiyat teklifleri ile MultiPetrol çözümü ile tanışın. Şirketinizin ihtiyaçlarına özel çözüm ve fırsatlar hakkında bilgi almak için başvurunuzu hemen yapabilirsiniz.

Submitted bygamzegulden.sigircion01.10.2021

Şirketinizin ihtiyacına uygun çözümlerimizden faydalanmak için tıklayın

Teklif İste
Yukarı Çık