Şirket Aracı Satışı Nasıl Yapılır? Gerekli Prosedürler Nelerdir?

Multinet Up Editör

Yazar:

Multinet Up

Editör

23.10.2023
5 Dakika Okuma Süresi

Şirket araçları, iş akışının devamlılığı açısından oldukça önemlidir. Farklı amaçlar doğrultusunda kullanılan bu araçların alım ve satım süreçlerinde izlenen bazı prosedürler vardır. Zamanla faaliyet alanını değiştirme, model yükseltme ve diğer etkenlerle mevcut şirket araçlarınızı satmak isteyebilirsiniz. Bu noktada atmanız gereken bazı yasal adımlar bulunur. Yazının devamında şirket aracı satışına dair merak edilen konuları detaylı bir şekilde açıkladık. 

Şirketi Aracı Nasıl Satılır?

İşletmenizin faaliyetlerini yürütmek için bir ya da daha fazla araca ihtiyaç duyabilirsiniz. Şirketin üzerine kayıtlı araçlar, muhasebe kayıtlarında gider olarak gösterilme ve vergi avantajı gibi imkânlar sağlar. Bu olanaklardan yararlanmak için şirket aracını prosedürlere uygun şekilde almanız önemlidir. Ancak zamanla araçların eskimesi ve ihtiyaç fazlasının oluşması gibi durumlar açığa çıkabilir. Şirket adına kayıtlı aracı satarken de tıpkı alımda olduğu gibi bazı yasal prosedürleri izlemeniz gerekir. 

Şirket aracı satış işlemleri, noter huzurunda gerçekleştirilir. Firma sahibi ya da yetkili kişi, satış için istenen belgeleri notere teslim eder. Aracın üzerinde vergi ya da ceza borcu olup olmadığı kontrol edilir. Bu kapsamda herhangi bir borç tespit edilmediyse şirket aracı satışı işlemleri başlar. İşletmeye ait araç satışının ardından fatura kesilmesiyle söz konusu süreç sona erer. 

Şirket Aracını Satma Yetkisi Kimdedir? 

Şirket aracı satışı işlemleri, firma tarafından yetkilendirilen kişi tarafından gerçekleştirilir. Genellikle araç alım satımında işletmenin yöneticisi ya da görevlendirilen bir çalışan yetkili olur. Ayrıca bu yetkiyi, imza sirküleri aracılığıyla bir başkasına devretmek de mümkündür. Bu sirküler, her türlü resmî işlemde kullanılmak üzere şirket yetkilerinin imzalarına yer verir. Şirket aracı satış yetkisi devrinde öncelikle ilgili kişinin adı ve imzasının noter önünde bu sirkülere aktarılması gerekir. 

Kurumsal Araç Satışında Gerekli Evraklar Nelerdir?

Kurumsal araç satışında şirketlerden talep edilen bazı belgeler bulunur. Bu belgeleri eksiksiz olarak teslim ederek satış işlemlerini tamamlayabilirsiniz. Şirket araç satışında noterden istenen belgeler şunlardır: 

  • Trafik sigortası poliçesi 
  • Aracın trafik ve tescil belgesi
  • Plaka numarası
  • Vergi numarası
  • Noter satış belgesi

Tescil belgesi, aracın ve sürücünün bilgilerini içerir. Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından verilen bu evrak, aracın trafiğe çıkmaya uygun olup olmadığını gösterir. Araç tescil belgesine e-Devlet’in “Adıma Tescilli Araç Sorgulama (Tüzel Kişi)” sayfası üzerinden ulaşabilirsiniz. 

İşletmenize Ait Araç Satışında Vergi Durumu Nasıl Olur?

Şirket aracı satışı, vergi ödenmesi gereken işlemler arasındadır. Şirket üzerine kayıtlı, binek taşıt sınıfındaki araçlar için %1 Katma Değer Vergisi (KDV) ödenir. Binek otomobil kategorisine girmeyen şirket adına kayıtlı araç satışında KDV oranı ise %20’dir. Binek ve ticari araçlara göre değişen KDV oranlarını, satış sırasında ücret belirlerken göz önünde bulundurabilirsiniz. 

Şirket Araçları Satışında Dikkat Edilmesi Gereken Konular Nelerdir?

Şirket Aracı Satımı İçin Tüyolar

Şirket araç satışı için gerekli belgeleri teslim edip istenen diğer prosedürleri de yerine getirdikten sonra bu süreci sorunsuz bir şekilde tamamlayabilirsiniz. Ancak bunlara ek olarak dikkat edilmesi gereken başka hususlar da bulunur. Örneğin şirketinize ait aracın değerini doğru belirlemeniz son derece önemlidir. Araç alım satımında kasko değeri ön plana çıkar. 

Araçların kasko değeri; markasına, modeline, yaşına ve kilometre durumuna göre değişir. Türkiye Sigorta Birliği (TSB) tarafından aylık olarak açıklanan liste üzerinden şirket adına kayıtlı aracın güncel değerini öğrenebilirsiniz. Ayrıca satıştan önce şirket aracı muayenesini yaptırmanızda fayda vardır. Şirket aracı bakımını yaptırarak alıcıların güvenini sağlayabilir, satış sonrasında yaşanması muhtemel sorunları önleyebilirsiniz.  

MultiPetrol ile Şirket Araçlarınızın Kontrolü Elinizde!

Akıllı kart teknolojisini kurumsal hayata dâhil eden Multinet Up, şirket filonuza dair konularda işlerinizi kolaylaştırır. İşletmenin filosundaki binek ve ticari araç giderlerini kontrol altında tutmanıza yardımcı olur. Multinet Up tarafından sunulan kapsamlı çözümler sayesinde şirket araçları bakımı ve tamiri gibi süreçlerde pek çok avantaj elde edebilirsiniz. 

1.000’den fazla Shell istasyonunda geçerli MultiPetrol Yakıt Kartı, şirketinizin akaryakıt giderlerini kontrol altında tutmanızı sağlar. Şirket filonuzu online olarak yönetme şansı verir. Limitleme olanağından faydalanarak günlük, haftalık ve aylık sınırlar belirleyebilirsiniz. Raporlama imkânıyla da harcamaları düzenli olarak izlemeniz mümkündür. MultiPetrol Yakıt Kartı ile Shell Taşıt Tanıma Sistemi (TTS) bulunan tüm istasyonlarda araçtan inmeden akaryakıt alma ve ödeme yapma gibi kolaylıklara ulaşabilirsiniz. 

Submitted byeda.ozyildirimon23.10.2023

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi girin

Yukarı Çık