notification-announcements

Duyurular

 

Amortisman Nedir, Nasıl Hesaplanır?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe 3 Dakikalık Okuma Süresi
2025 Amortisman Hesaplama

Ticari faaliyette bulunan işletmeler, iş yerlerine aldıkları eşyaları ya da demirbaş sayılabilecek ekipmanları 1 yıldan fazla kullanma yönünde girişimde bulunurlar. Bu noktada eşya ya da ekipmanların bakımları devreye girer. Amortisman, duran veya kullanımda olan malların aşınma ve yıpranma payına verilen isimdir. 

Bir işletmenin bünyesinde barındırdığı mal, 1 yıldan fazla süre kullanıldığında, bu mal yıpranır, eskir ya da değerini kaybetmeye başlar. Bunun sonucunda da bakım masrafları ya da kaybettiği parasal değer işletme tarafından gider olarak kaydedilir. Bu eşya, ekipman veya malın amortisman uygulamasına tabi tutulmasına da amortize etmek denir. 

Amortisman Ayırma Koşulları Nelerdir?

İşletmedeki varlıkların yıpranma, aşınma veya eskime payının amortize edilebilmesi için bazı koşullar vardır.

Amortisman ayırma koşulları şöyle sıralanır:

  1. Amortismana konu olan malın işletmede en az bir yıllık süreyi kapsayacak şekilde kullanılabilir durumda olmalıdır. 
  2. Malın, yıpranabilir, eskiyebilir veya kullanıma bağlı olarak değerini kaybedebilir özelliklere sahip olması gerekir. 
  3. Her yıl amortisman sınırı belirlenir. Böylece işletmeler hangi malların amortize edilebileceğine karar verir. Bu sebeple amortize edilecek malın değerinin amortisman sınırı üzerinde olmalıdır. 

Amortisman Sınırı Nedir?

Her yıl Vergi Usul Kanunu kapsamında amortisman alt sınırı belirlenir. Bu sınırın altında değere sahip bir mal alındığında o yıla ait gider olarak yazılırken, değerin üstündeki mallar için amortisman kullanılır. 

2025 Amortisman Sınırı Ne Kadar? 

KDV hariç tutarlar dikkate alınarak uygulanan 2025 amortisman ve demirbaş sınırı 9.900 TL'dir. KDV dahil bedelden KDV hariç bedeli bulmak için KDV hariç hesaplama aracımızı kullanabilirsiniz. Yıllara göre amortisman ve demirbaş sınırı aşağıdaki gibidir: 

  • 2024 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 6.900 TL
  • 2023 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 4.400 TL
  • 2022 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 2.000 TL
  • 2021 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 1.500 TL
  • 2020 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 1.400 TL
  • 2019 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 1.200 TL
  • 2018 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 1.000 TL
  • 2017 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 900 TL
  • 2016 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 900 TL
  • 2015 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 880 TL
  • 2014 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 800 TL
  • 2013 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 800 TL
  • 2012 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 770 TL
  • 2011 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 700 TL
  • 2010 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 680 TL
  • 2009 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 670 TL
  • 2008 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 600 TL
  • 2007 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 560 TL
  • 2006 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 520 TL
  • 2005 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 480 TL
  • 2004 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 440 TL
  • 2003 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 350 TL
  • 2002 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 250 TL
  • 2001 yılı amortisman ve demirbaş sınırı: 150 TL

Amortisman Nasıl Hesaplanır?

İşletmelerde kullanılan varlıkların amortisman değerleri faydalı ömürleri tespit edilerek ve farklı hesaplama yöntemlerinden biri seçilerek yapılır. Faydalı ömür iktisadi bir varlığın kullanım süresi yani ekonomik ömrünü ifade eder. Vergi Usul Kanunu’nun 315. maddesinde belirtilmiş olan amortismana tabi olabilecek maddi varlıklar, Maliye Bakanlığı’nın tespit ve ilan ettiği olanlar üzerinden hesaplamaya dahil edilir. Bu hesaplama 3 şekilde olabilir;

1. Normal Amortisman Yöntemi: Bir diğer adı “eşit tutarlı amortisman” olarak bilinen bu amortisman türünde yıpranma ya da eskime payı, Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen oran dikkate alınarak, malın tutarına sabit olarak eklenerek ya da malın ömrüne bölünerek hesaplanır.  

Örneğin; bir malın değeri 3.000 TL ( Maliye Bakanlığı’nın açıkladığı oranın üstünde olduğu varsayılmıştır.) ve ekonomik ömrü de 3 yıl ise; 

Amortisman oranı 1 / ekonomik ömür: 1 /3 = 0.3 ‘tür. Yüzde karşılığı = %3

Yıllık amortisman değeri= 7.000 x %3 = 1.000 TL’dir. 

Aynı hesabın bir diğer yönteminin ekonomik ömre bölmek olduğundan;

3.000 / 3 = 1.000 TL olacaktır. 

2. Azalan Bakiyeler Yöntemi: Hızlandırılmış amortisman yöntemi olarak bilinen bu hesaplama yönteminde varlıklar, normal amortisman yöntemine göre daha hızlı giderleşir ve bu sebeple malın değeri üzerinden değil sene başına devreden net defter değeri üzerinden hesaplanır. Buna göre bir varlığın değerini 3.000 TL  ve ekonomik ömrünü de 3 yıl kabul edersek;

  • İlk yıl için; ( malın değeri / ekonomik ömrü ) x 2 

(3000 / 3) x 2 = 2.000 TL 

  • İkinci yıl için; ( malın değeri - birinci yılın amortize değeri) / ekonomik ömrü x 2

(3000 - 2000) / 3 x 2 = 666.6 TL 

  • Üçüncü yıl;  (( malın değeri - ilk yıl amortize değer) - ikinci yıl amortize değeri) / 3 x 2 

(( 3000- 2000) - 666.6) /3 x 2 = 222.26 TL şeklinde hesaplama yapılır. 

3. Fevkalade Amortisman Yöntemi: Bu hesaplama yöntemi ise diğer ikisinden farklıdır. Yangın, deprem, sel gibi doğal afetler ve benzeri olağanüstü durumlar sonucunda varlıkların sabit değerlerinin kısmen ya da tamamının kaybolması sonucunda uygulanır. Bu gibi durumlarla karşılaşan işletmeler, konuyla ilgili yetkili merciye başvurarak varlıklarının belirli bir bölümünün amortize edilmesini talep edebilirler. 

Amortisman Nelere Uygulanır? 

Amortize edilebilecek mallar Vergi Usul Kanunu kapsamında belirlenmiştir. Bu tabloda yer alan varlıkların ortak noktası zamanla yıpranabilecek, eskiyebilecek ve değerini yitirebilecek özelliklerde ve en az 1 yıldır işletme bünyesinde bulunuyor olmasıdır. Farklı işletmeler göz önüne alınarak amortisman uygulanan bazı mal ve varlıklar şu şekildedir:

  • Gayrimenkuller
  • İşletmede demirbaş olarak kabul edilen alet, ekipman ve eşyalar,
  • Telif hakları
  • Ev döşemede kullanılan bazı eşyalar
  • Mefruşat
  • Sinema filmleri
  • Sera
  • İktisadi bazı kıymetler
  • Nakış makineleri
  • Doğalgaz basınç ölçüm istasyonları
  • Peştemal 
  • Prefabrik yapılar
  • Fabrika, atölye, istasyon
  • Apartman ve emsal binalar
  • Çöp temizleme araçları

Amortisman Yazılması İçin Gerekenler

İşletmelerde bulunan mal ve varlıkların amortisman yazılması için gerekenlerin başında o yıl için belirlenmiş olan tutardan daha yüksek bir değere sahip olması gerekir. Aksi takdirde bu mal için amortisman hesaplanmaz ve gider olarak gösterilir. 

Bir diğer gereken, bu mal veya varlığın en az 1 yıldır o işletme bünyesinde bulunuyor olması gerekir. Sonraki yılda kullanılacağı düşünülerek amortisman hesaplamasına dahil edilir. Buna bağlı olarak mal ve varlığın kullanıldıkça yıpranabilir ya da değerini kaybedebilir özelliklere sahip olması gerekir. 

Tüm bu özellikleri taşıyan mal ve varlıkların amortisman olarak yazılabilmesi için gereken bir diğer husus ise Vergi Usul Kapsamında yer alan listede belirtilmiş olmalıdır. 

Amortisman Tablosu Nasıl Hazırlanır? 

Amortisman tablosu bir işletmenin sahip olduğu mal ve varlıklarının çeşitli hesaplama yöntemleri kullanılarak belirlenmiş amortize değerlerini bir arada bulunduran tabloya verilen isim olarak kabul edebiliriz.

İşletmede bulunan amortismana konu olabilecek mal ve varlıkların amortismanı hesaplanarak detaylı bir tablo oluşturulması sonucu işletme ticari faaliyetine dair son yıl verilerinin hepsini bir arada görür ve gider olarak kaydedilmesi kolaylaşır. Bu ticari faaliyette bulunan her iş yeri için oldukça önemlidir.  Muhasebe kayıtlarında gider kalemi olarak kayıt altına alınan amortize tutarları işletmenin kullandığı mal ile bu malın maliyetini, yıpranma payı vasıtası ile eşitlemesini yapar.

Amortisman uzun süredir faaliyet gösteren işletmeler için oldukça önemli muhasebe kalemlerinden biridir. Bu sebeple kanun ve usullere uygun olarak kayıt altına alınmalı ve bu doğrultuda işletmenin gelecek bütçe planlamalarına dahil edilmelidir. 

 

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
Yeni Kurulan İşletmelerin Yükümlü Olduğu Vergi ve Beyanname Türleri
Yeni Kurulan İşletmelerin Sorumlu olduğu Vergi ve Beyannameler
2025 Bayram Mesaisi Ücreti
Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)
Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi
Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?
  • E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?

    E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?

    Elektronik fatura veya kısaltması ile e-Fatura; internet üzerinden faturaların elektronik ortamda düzenlenmesini, paylaşılmasını ve takip edilebilmesini sağlayan sistemin adıdır.

  • Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır? [2025]

    Prime Esas Kazanç Nedir? Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır?

    Prime esas kazanç çalışılan zamanlarda ödemede bulunulan sigorta getirisine ait brüt tutar olarak tanımlanır. Yani prime tabi tutulan ek ödemeler ve çalışan ücretlerinin geneline verilen isimdir.

  • 2025 Vergi Takvimi

    2025 Vergi Takvimi

    Vergi, sektörü veya büyüklüğü fark etmeksizin her işletmenin devlete karşı ödemekle yükümlü olduğu bir kavram olarak tanımlanabilir. Her işletmenin ödemekle yükümlü olduğu vergiler kanunlar tarafından belirleniyor.

  • 2025 Yol Ücreti Ne Kadar?

    Yol Ücreti Nedir? 2025 Yol İstisna Bedelleri

    Çalışanlar için işyeri tercihinde maaş önemli bir faktördür.

  • İş Yeri Kira Sözleşmesi Nasıl Hazırlanır?

    İş Yeri Kira Sözleşmesi Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

    Bir iş yeri sahibinin iş yerini kiraya vermesi veya bir iş yeri kiralayanın kendini ve haklarını  mülk sahibine karşı koruması, anlaşmanın geçerliliği olarak kabul gören ve yazılı kayıt halinde tutulan iş yeri kira sözleşmesi

  • Kurban Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?

    Personele Sağlanan Kurban Bayramı Yardımları Muhasebeleştirilir mi?

    İş hayatının hemen hemen herkesin yaşamının önemli bir kısmını kapladığını söylemek yanlış olmaz. Hâl böyle olunca çalışanların gerek çalıştığı kuruma karşı bağlılık duymaları gerekse çalışma koşullarından memnun olmaları büyük önem kazanır.

  • Temettu Nedir, Nasıl Alınır?

    Temettü Nedir, Nasıl Alınır?

    Yatırım dünyasında şirketlerin başarılarının yatırımcılara nasıl yansıdığı, her zaman merak edilen bir konudur. Şirketler, elde ettikleri kazançtan hissedarlarına pay ayırarak kâr dağıtımı yapar.

  • TEFE - TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    TEFE-TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Ekonomi, bireylerin ve işletmelerin kararlarını şekillendiren en önemli unsurlardan biridir. Özellikle fiyat değişimlerini anlamak ve ekonomik süreçlere hâkim olmak, günlük hayattan uzun vadeli stratejilere kadar pek çok alanda kritik rol oynar.

  • MERSİS No Nedir?

    MERSİS No Nedir?

    MERSİS ya da Merkezi Sicil Kayıt Sistemi, ticari işletmelerin sicil kayıtlarının yer aldığı elektronik bir sistemdir. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilen sistem üzerinden şirketler ve ticari işletmelere ait değişiklik ve kayıt işlemleri gerçekleştirilebilir.

  • 2025 Asgari Ücret

    Asgari Ücret Nedir? 2025 Asgari Ücret Tutarı Ne Kadar?

    Asgari veya diğer adıyla minimum ücret, işçilere yasal olarak ödenebilecek en düşük maaş tutarıdır. Yani, bir işçiye ödenebilecek minimum ücrettir.