Elektronik fatura veya kısaltması ile e-Fatura; internet üzerinden faturaların elektronik ortamda düzenlenmesini, paylaşılmasını ve takip edilebilmesini sağlayan sistemin adıdır. Vergi Usul Kanunu tebliği ile 2010 yılında hayatımıza giren e-Fatura, hem zamandan hem de maliyetlerden tasarruf edilebilmesini sağlar. Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından standartları belirlenen e-Fatura sistemine geçmek bazı şirketler için ise zorunludur.
Sizin için “Hangi şirketlerin e-Faturaya geçmesi zorunlu?” sorusunu cevapladık. Ancak ilk olarak “E-Fatura nedir?” ile başlamamız daha doğru olacaktır.
Adından anlaşılabileceği gibi e-Fatura, elektronik olarak düzenlenip internet üzerinden iletimi gerçekleştirilen fatura çeşididir. Geleneksel kâğıt faturalar ile aynı hukuki niteliğe sahiptir ve şirketler, e-Fatura sistemine dahil olabilmek için GİB tarafından yetkilendirilmiş entegratör kuruluşlardan faydalanabilir.
E-fatura, satıcı tarafından oluşturulup alıcıya iletilir. Alıcı ve satıcı, elektronik ortamda üretilen ve iletimi gerçekleştirilen faturaları, yine elektronik ortamda takip edebilirler. Böylece zaman ve maliyet açısından tasarruf sağlanır.
509 No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde bazı işletmeler için elektronik fatura zorunlu hale getirilmiştir. Ancak bu tebliğde belirtilenlerin dışında kalan işletmeler, kendi istekleriyle e-Fatura sistemine başvuru yapabilir ve sistemi kullanmaya başlayarak avantajlardan faydalanabilir.
Bu noktada da zorunlu ya da kendi istekleriyle e-Fatura sistemine geçen işletmelerin yararlanabileceği avantajlara göz atılmalıdır.
Elektronik fatura sistemine geçilmesi, yukarıda da belirttiğimiz gibi kimi işletmeler için zorunlu. Fakat zorunlu olmamasına rağmen e-Fatura sistemine geçen çok sayıda işletme var. Çünkü e-Fatura sistemi, işletmeler için önemli avantajlar sunmaktadır.
E-Faturanın avantajları kısaca şöyle sıralanır:
509 No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan işletmeler için e-Fatura sisteminin kullanımı zorunludur. 2022 yılında e-Fatura vermekle mükellef olan işletmelerin kriterleri ise şu şekildedir:
E-fatura sisteminin kullanılabilmesi için gerçek veya tüzel kişi olmak yeterlidir. Limited ve anonim şirketler gibi şahıs şirketleri de gerçek ve tüzel kişilerin içinde yer alır. Bu nedenle, şahıs şirketlerinin e-Fatura sistemine geçmelerinde herhangi bir engel yoktur. Bu işlem için yalnızca Kamu Sertifikasyon Merkezine başvurarak gerekli bedelin ödenmesi gerekir.
E-Fatura sistemine geçiş yapmak isteyen işletmelerin öncelikle Mali Mühür Sertifikası için başvuru yapması gerekir. Söz konusu başvuru Kamu Sertifikasyonu Merkezi üzerinden online olarak yapılabilir. Başvuru süreci tamamlandıktan sonra ödeme işlemi yapılır ve yaklaşık 3-4 gün içerisinde sertifika alıcıya ulaştırılır. Bir sonraki adım ise Gelir İdaresi Başkanlığında e-Fatura başvurusu için ilgili form doldurulmasıdır.
E-Fatura sisteminin sağladığı avantajlardan dolayı geçiş yapılmak isteniyorsa ya da zorunlu olarak geçiş yapılması gerekiyorsa GİB Portal, Gelir İdaresi Başkanlığı veya yetkilendirilmiş entegratör kuruluşlar aracılığıyla geçiş işlemi gerçekleştirilebilir.
Geçiş başvurusunu tamamlayanlar doğrudan GİB internet sitesi üzerinden işlemlere başlayabilir. Zorunlu olarak geçiş yapacak işletmelerin doğrudan mali mühür ve e-Fatura sistemine geçiş yapması gerekir. İsteğe bağlı geçiş yapacak işletmeler ise istedikleri herhangi bir zamanda e-fatura sistemine geçiş yapabilecekleri gibi elektronik imza kullanan şahıs şirketleri, başvuru sürecini e-İmza sistemiyle de yönetebilir.
E-Fatura sistemine geçiş zorunluluğu bulunan işletmeler, hiç beklemeden geçiş işlemlerine başlamalıdır. 1 Temmuz 2022 tarihi ve sonrasında faaliyete geçen işletmelerin ise faaliyet başladıkları günden itibaren ilk üç ay içerisinde e-Fatura sistemine geçmesi gerekir. Bu zorunlulukların dışında kalan işletmeler ise diledikleri zaman e-Fatura sistemine geçiş yapabilirler.
Elektronik fatura başvuru işlemleri için gerekli olan mali mühürü almak için ilgili formun doldurulması ve ödemenin yapılması gerekir. Başvuru tamamlandıktan sonra 3-4 gün içerisinde mali mühür tarafınıza iletilir. Mali mühür iletildikten sonra e-Fatura sistemine geçiş işlemi başlatılabilir. Bunun ardından GİB tarafından başvurunun incelenmesi ve onaylanması gerekir.
Belirli kriterlerdeki işletmelerin e-Fatura sistemine geçiş zorunluluğu bulunur. Bu geçiş sürecinin gerçekleşmemesi durumunda işletmeler faturalandırma ve dolayısıyla vergilendirme süreçlerinde sorunlarla karşı karşıya kalabilir. İşletmelerin e-Fatura gibi vergilendirme ve muhasebe süreçlerinde oldukça önemli olan faaliyetleri yakından takip etmesi gerekir. Multinet Up Blog’u ederek vergi ve muhasebe ile ilgili güncel bilgilere ulaşabilir, çeşitli süreçlerinizde vergi avantajı elde etmenizi sağlayan Multinet UP çözümlerini keşfedebilirsiniz.