Multinet UP Editör

Yazar:

Multinet UP

Editör

13.09.2021
5 Dakika Okuma Süresi

Şahıs Şirketi Kurma Rehberi

Şahıs şirketi, kendi işini kurmak veya yeni bir girişim başlatmak isteyenlerin tercih edebileceği ufak ölçekli bir şirket türüdür. Anonim şirket ve limited şirket olarak ikiye ayrılan sermaye şirketlerinden farklı olarak daha küçük bir yapıya sahip olan şahıs şirketlerinin kurulumu daha hızlı ve maliyetleri daha düşüktür.

Şahıs şirketi kurma sürecini hızlı ve en az maliyet ile tamamlamak için bu sürece ilişkin gerekli bilgilere sahip olunması ve uygun adımların takip edilmesi oldukça önemlidir. Bu yazımızda sizlere bir şahıs şirketi kurmanız için ihtiyacınız olan bilgileri içeren bir rehber oluşturduk.

Şahıs Şirketi Nedir?

Şahıs şirketleri, tüzel kişiliğe sahip ve ortaklarının sorumluluklarının sınırsız olduğu bir şirket türüdür. Şahıs şirketleri, tek kişi veya az ortaklı olarak kurulabilir. Bu şirket türünde ortaklar, şirkete borçlarından tüm mal varlıkları ile sorumlu olan gerçek kişilerdir. Her ne kadar kurulum süreci diğer şirket türlerine göre daha kolay olsa da şahıs şirketlerinde ortaklık aktarımı kolay ilerleyen bir süreç değildir. Ortaklık payının satılması veya devredilmesi için ortakların hepsinin onayı alınması gerekir.

Şahıs Şirketi Nasıl Kurulur?

Şahıs şirketi kurmak için öncelikle gerekli evrakların hazırlamanız ve ilgili kurumlara iletmeniz gerekiyor. Ayrıca, şahıs şirketi kurmak için gösterebileceğiniz bir işyeri adresi belirlemelisiniz. Bu adres bir dükkân, ofis, sanal ofis veya ev ofisi olabiliyor. Gerekli evrak ve işlemleri uygun bir şekilde tamamlamanız durumunda yaklaşık 2 günü içerisinde şirket kurma işlemleriniz tamamlanır. Şahıs şirketi kurmak için takip etmeniz gereken adımlar şu şekildedir:

  • Nüfus cüzdanı sureti, ikametgâh bilgileri, noter onaylı imza sirküleri belgeleri hazırlanır.
  • Vergi hesap numarası için başvuru yapılır ve vergi dairesinin gerçekleştireceği yoklama süreci başlatılır.
  • Yazar kasa ve vergi levha alındıktan sonra fatura irsaliyesi ile gider pusulası belgeleri basılır.
  • Sicil gazetesine ilan verilir ve ilgili ticaret odasına kayıt yaptırılır.
  • SGK ve Bağ-Kur başvuru işlemleri yapılır.

Şahıs Şirketi Kurmak İçin Hangi Evraklar Gereklidir?

Şahıs şirketi kurma sürecinizi uygun ve hızlı bir şekilde gerçekleştirmek için ilgili kurumlar tarafından talep edilen evrakların sağlanması gerekir. Bu süreçte, talep edilen evraklar şu şekilde sıralanabilir:

  • Vergi dairesinden veya internet sitesinden temin edilen başvuru formu
  • Nüfus cüzdanı sureti
  • Şirket sahibinin vesikalık fotoğrafı
  • Noter onaylı imza beyannamesi
  • Vergi dairesi damga vergisi
  • İşyeri adresi için ikametgâh belgesi, kira kontratı veya tapu fotokopisi

Şahıs Şirketi Kurmanın Avantajları Nelerdir?

Sahip olduğu özellikler ile şahıs şirketi yeni bir iş kurmak isteyen veya bir girişim başlatmak isteyen kişiler için diğer şirket türlerine göre daha avantajlı olabiliyor. Şahıs şirketinin sağladığı avantajlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Şahıs şirketi kurmak için gerekli olan evrak sayısı az olduğu için kurulum süreci oldukça hızlı ve kolaydır.
  • Şahıs şirketi kurmanın ortalama maliyeti yıllara göre farklılık gösterse de diğer şirket türlerine göre daha düşüktür.
  • Birey veya az ortakla kurulabilen şahıs şirketlerinde tüm yetkiler birey veya ortaklarda olduğu için karar alma süreçleri daha hızlı işler.
  • 2 gün gibi kısa bir sürede kurulabilen şahıs şirketlerinin ayrıca 1 gün içerisinde de kapatılabiliyor. Şahıs şirketinin bu özelliği yeni bir girişimde bulunanlar ve girişiminin başarısı konusunda endişelenenler için büyük bir öneme sahiptir.

Şahıs Şirketi Kurmanın Maliyeti Nedir?

Şahıs şirketinin kurulma sürecinde belirli bir maliyeti bulunuyor. Bu maliyetler farklı etkenlere ve yıllara göre farklılık gösterebildiği için net bir maliyet hesabı yapmak zor olsa da maliyeti belirleyen kalemler şu şekilde verilebilir:

  • Noter Onaylı İmza Beyannamesi
  • Vergi Dairesi Sözleşme Damga Vergisi
  • Kuruluş ve Defter Beyan Kayıt Servisi
  • Noter Onaylı Muhasebeci Vekaleti

Şahıs Şirketinin Giderleri Nelerdir?

Şahıs şirketini kuran kişiler adına vergi beyannamesi tesis edilir ve işletmenin faaliyet gösterdiği süreçte belirli sabit giderler ortaya çıkar. Şahıs şirketi kurma maliyetinde olduğu gibi bu sabit giderler de çeşitli faktörler ve yıllara göre değişiklik gösterebildiği için sabit bir gider miktarı belirtmek mümkün değildir. Ancak, bu giderlerin kaynağı olan kalemler şu şekilde sıralanabilir:

  • Aylık olarak ödenen KDV Beyannamesi için Damga Vergisi
  • 3 ayda bir ödenen Geçici Vergi Beyannamesi için Damga Vergisi
  • 3 ayda bir ödenen Muhtasar Beyannamesi için Damga Vergisi
  • Yılda bir kez ödenen Gelir Vergisi Beyannamesi için Damga Vergisi

Şahıs Şirketi Kurulumu Sonrasındaki İşletme Giderleri Nelerdir?

Bir işletmenin kurulumu kadar kurulduktan sonra da faaliyetlerini devam ettirebilmesi için belirli işletme giderleri ortaya çıkıyor. Bu giderlerin bazıları personel maaşı, yemek bedeli, vergi giderleri gibi değişmeyen sabit giderlerdir. Diğer giderler ise işletme yapısı ve sektörü, çalışma modeli gibi etkenlere bağlı olarak ortaya çıkan lojistik ve filo yönetimi, insan kaynakları süreçlerine yönelik giderler olabiliyor.

Şirket kurulumundaki giderler her ne kadar her işletme için ortak olsa da kurulum sonrası ortaya çıkan giderlerin yönetimi işletmeye bağlıdır. Uygun çözümler sayesinde işletmeler bu giderlerinde tasarruf edebilir. Bu çözümlerden öne çıkanlar şunlardır:

  • Yemek Kartı: Çalışanlarınıza yemek hizmeti için yemek fişi, catering yemekleri, yemekhane gibi çözümlerin yerine yemek kartı çözümüne başvurarak Damga Vergisi, Gelir Vergisi, SGK İşveren Hissesi ve SGK İşçi Primi gibi masraflardan muaf olabilir, vergi avantajı sağlayabilirsiniz.
  • Hediye Kartı: Çalışanlara yönelik teşvik, ödüllendirme ve yardım için başvurulan nakit ücret desteği veya ayni yardım gibi çözümler yerine hediye kartı çözümüne başvurarak hem vergi indirimi ile tasarruf edebilir hem de operasyonel işlemler ve muhasebeleştirme süreçleri ile ortaya çıkan iş yükünü ortadan kaldırabilirsiniz.
  • Taşıt Tanıma Sistemi: Şirketinizdeki araçların yakıt alım ve tüketim, kilometre hesabı gibi akaryakıt harcamalarınızın takibini sağlayabilir, uygun strateji ile yakıt giderlerini kontrol altına alabilirsiniz.

Yemek kartı, kurumsal hediye kartı, akaryakıt kartı ve daha birçok çözümü ile MultiNet UP, işletmenizin giderlerinde sizlere tasarruf etme imkânı sunar. Siz de MultiNet UP çözümleri ile tanışmak ve avantajlarından faydalanmak için başvurunuzu hemen yapın!

Submitted bygamzegulden.sigircion13.09.2021

Şirketinizin ihtiyacına uygun çözümlerimizden faydalanmak için tıklayın

Teklif İste
Yukarı Çık