İşletmelerin fatura, tebliğ gibi işleri başta olmak üzere birçok işlemini dijital ortamda gerçekleştirebilmesine olanak tanıyan elektronik sistemler, klasik uygulama olan fiziki faturaların yerini e-fatura uygulamasının almasına vesile oluyor. Zorunlu veya gönüllü olarak geçilebilen e-fatura uygulaması, işletmeleri birçok avantajın da sahibi yapıyor.
Peki e-fatura başvuru işlemi nasıl yapılır, başvuruda hangi belgeler gereklidir? E-fatura uygulaması zorunlu mudur?
E-fatura yasal açıdan kâğıda basılı fatura cinsinden hiçbir farkı bulunmayan elektronik bir belgedir. Fatura işlemlerini elektronik ortam üzerinden gerçekleştirmek isteyen firmaların e-fatura başvurusunda bulunması ve başvuru öncesi birtakım belgeleri hazır bulundurması gerekir.
E-faturaya başvururken gerekli olan belgeler şunlardır:
İstenen belgelerde gerçek ve tüzel kişiler arasında bazı farklar bulunmaktadır.Eğer e-fatura için tüzel kişi başvuruda bulunuyorsa Elektronik Mali Mühür Sertifika Sahibi Taahhütnamesi’nin imzalanması yeterlidir. Ancak gerçek kişiler e- fatura uygulamasını 2 farklı şekilde kullanabilmektedir. Bu kullanım şekline göre başvuruda farklı belgelere ihtiyaç doğabilmektedir:
Öncelikle başvuru öncesinde tüzel kişilerin mali mühür başvurusunda bulunarak mali mühür temin etmeleri gerekir. Gerçek kişiler ise e-faturada hem mali mühür hem de e-imza kullanabilme hakkına sahiptir ve hangisini kullanmak isterlerse onu temin etmek durumundadır. Mali mühür başvurusu ve kurulumuKamu Sertifikasyon Merkezi’ne yapılır. İlgili bağlantı üzerinden tüzel veya gerçek kişi seçeneklerinden biri tercih edildikten sonra form eksiksiz olarak doldurulur. “Akıllı Kart ve Kart Okuyucusu” seçilip onaylanır ve ödeme adımına geçilir. Başvuru sonrası mali mühür 3-10 gün arasında kişiye ulaştırılır. Ardından Kamu Sertifikasyon Merkezi’nin Sürücü Yükleme Servisi üzerinden bilgisayara kurulum gerçekleştirilir.
E-fatura için gerekli tüm belgelerin ve mali mühür işlemlerinin tamamlanmasının ardından mali mühür bilgisayara takılı ve tanımlı durumdayken e-fatura başvuru işlemlerine başlanabilir. E-fatura başvurusunda 3 farklı e-fatura kullanım yöntemi vardır. Her yöntemin başvuru şekli farklılık göstermektedir:
E-imza uygulaması tüzel kişiler için ıslak imza özelliği taşır. Yani şahıs şirketlerinin e-imzaları gerçek imzaları ile aynı yasal özelliktedir. Bu sebeple e-fatura başvurusunda bulunacak olan tüzel kişiler başvuru aşamasında e-imza kullanarak işlem yapabilmektedir.
Fatura basım maliyetiniz düşer: E-faturaya geçiş ile kâğıt fatura kullanımından kaynaklı maliyetlerden tasarruf sağlanır. Zarf, dosya, mühür, baskı gibi kırtasiye ve matbu giderler azalırken faturanın postalanması gibi gönderim masrafları da ortadan kalkar.
Muhasebe işlemleriniz kolaylaşır: E-fatura sayesinde kâğıt fatura kesmekten kurtulan işletmeler matbu fatura hazırlanması, kesilmesi, gönderimi gibi süreçlerini kolaylaştırdığı için faturayla ilgili operasyonlarını daha basite indirger. Fatura kesimi ve takibine yönelik işlemlerini kolaylaştırarak muhasebe biriminin yükünü hafifletir.
Arşivleme sorununuz ortadan kalkar: E-faturaların diğer geleneksel basılı faturalar gibi kaybolma ve zarar görme riski bulunmaz. Gelir İdaresi Başkanlığı sistemi üzerinden kesilen e-faturalar 10 yıl süreyle ilk günkü gibi GİB sisteminde arşivlenir ve güvenle saklanır. E-faturaya ulaşmak isteyen işletmeler bu sistem aracılığıyla diledikleri zaman faturalarına erişim sağlayabilirler. Aynı sistem üzerinden kargolama ihtiyacı duymaksızın faturalarını müşterilerine iletebilirler.
Veri kaybının önüne geçer: Dijital ortamda düzenlenen faturalar olası veri kayıplarının da önüne geçmeye yardımcı olur. Excel tablolarında veya muhasebe defterlerinde tutulan fatura bilgileri, e-fatura sayesinde daha güvende olur. Veri kaybı yaşanmaz ve fatura kesiminde oluşabilecek hata payı riski en aza iner.
Fatura sürecini hızlandırarak iletişimi kolaylaştırır: E-fatura uygulaması taraflar arasında mutabakat sağlanması sürecinde daha hızlı bir iletişim sunar. Dijital ortamdan gönderilen ve alınan faturalara pratik bir şekilde erişim sağlanarak hemfikir olan taraflar hızlı bir iletişim kurabilir.
Zaman ve iş yükünden tasarruf sağlar: E-fatura elektronik ortam üzerinden kolaylıkla düzenlenerek müşteriye kolay ve hızlı gönderim avantajı sunarken kâğıt faturanın hazırlanması ve kargolanması hem zaman kaybına hem de fazladan iş yükü oluşmasına yol açar. Ayrıca kâğıt fatura üzerinde yapılacak herhangi bir hata, faturanın tekrar hazırlanmasına sebep olarak ekstra iş yükü oluşturur. Kısacası e-fatura uygulaması ile firmalar kazandıkları zamanı ve iş yükünü farklı işlere yönlendirebilir, kendi işlerine daha fazla zaman ayırabilir.
E-fatura uygulaması dijital dönüşümün bir parçası olmakla birlikte belirli durumlar dışında tamamen zorunlu bir uygulama değildir. Kişiler ve kurumlar gönüllü olarak bu sisteme geçiş sağlayabilirler ve e-fatura kullanmanın avantajlarından faydalanabilirler.
Ancak Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından dönemsel olarak yayınlanmakta olan 535 Numaralı Vergi Usul Kanunu tebliğine göre işletmelerin ciro limitlerine getirilen sınır doğrultusunda e-fatura zorunluluğu da değişiklik gösterebilir.
E-faturaya geçme zorunluluğu bulunan kişiler şu şekilde sıralanabilir:
E-Fatura Başvurusu Ne Zaman Onaylanır?
E-fatura uygulamasında başvuru işlemi tamamlandıktan sonra başvuruyu takip eden 3-4 gün içerisinde başvuru sonuçlanmakta ve onay gelmektedir. Başvuru sonuçları başvuran kişiye iletildiği gibi isteğe göre GİB portalı üzerinde yer alan “-Fatura Başvurusu Sorgulama” ekranından da görüntülenebilir.