notification-announcements

Duyurular

 

MERSİS No Nedir?

Hüseyin Kara
Hüseyin Kara
Vergi & Muhasebe 5 Dakikalık Okuma Süresi Yayın Tarihi: 14.04.2025
MERSİS No Nedir?

MERSİS ya da Merkezi Sicil Kayıt Sistemi, ticari işletmelerin sicil kayıtlarının yer aldığı elektronik bir sistemdir. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilen sistem üzerinden şirketler ve ticari işletmelere ait değişiklik ve kayıt işlemleri gerçekleştirilebilir. Elektronik ortamda yapılan işlemler, zamandan tasarruf sağlanması bakımından son derece önemlidir.

MERSİS ile ticaret sicil kaydı başta olmak üzere pek çok veri elektronik ortamda depolanabilir ve sunulabilir. Öte yandan sistem; meslek örgütleri, serbest meslek erbabı, dernek ve vakıflar ile tacirlerin tek numara aracılığı ile bir araya getirilmesini de sağlar. Bu özellik, tüzel kişilikler ve kamu kurumları ile ilgili bilgilerin tek bir sistem aracılığıyla edinilmesini olanaklı hale getirir. Mersis nedir, ne işe yarar sorularına özetle bu şekilde yanıt vermek mümkündür. 

MERSİS'te Hangi İşlemler Yapılır?

Merkezi Sicil Kayıt Sistemi üzerinden farklı işlemleri pratik bir şekilde yapmak olanaklıdır. Bu işlemler şu şekilde sıralanabilir: 

  • Ticaret sicil kayıt işlemleri tek bir sistem üzerinden kolaylıkla yapılabilir. Yeni şirket kuruluşu, ana sözleşme değişiklikleri, şube açılışı ya da kapatılması, ortaklık yapısının düzenlenmesi yapılabilecek işlemlerden bazılarıdır.
  • Şirket bilgileri güncellenebilir. Ortaklar ve yöneticilerin değiştirilmesi, şirket adresi ya da iletişim bilgilerinin güncellenmesi, şirket faaliyet alanlarının değişimi sistem aracılığıyla pratik bir şekilde yapılabilir.
  • Şirket birleşme ve bölünme işlemleri yapılabilir. Bir şirkete ait büyük yapısal değişikliklerin sistem üzerinden gerçekleştirilmesi olanaklıdır.
  • Sistem aracılığıyla elektronik imza ile işlem onayı gerçekleştirilebilir. İşlemlerin çok daha güvenli bir şekilde tamamlanmasını sağlayan elektronik imza, aynı zamanda zamandan tasarrufu da olanaklı hale getirir.
  • Şirket tasfiye ve kapanış işlemlerinin gerçekleştirilmesi mümkündür. 

Bu ve bunun gibi işlemlerin tamamı Merkezi Sicil Kayıt Sistemi aracılığıyla pratik bir şekilde gerçekleştirilebilir. 

MERSİS Numarası Nedir?

MERSİS numarası, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi üzerinden her ticari işletmeye özel olarak verilen numaradır. MERSİS no nedir sorusuna “işletmelerin sicil kayıtlarının çok daha kolay bir şekilde takip edilmesini sağlayan numara” şeklinde cevap vermek mümkündür. Bu özel numara aynı zamanda işletmelerin ticari faaliyetlerinin izlenebilmesini olanaklı hale getirir.

MERSİS no birtakım özelliklere sahip olup bu özellikler genel hatlarıyla şöyledir:

  • Her ticari işletme için özeldir ve işletmelerin her birine tek bir numara verilir. Bu numara, ilgili şirkete ait olur. Şirket faaliyetlerinin şeffaf bir şekilde incelenmesini olanaklı hale getirir.
  • Numara; vergi işlemleri, şirketlerin ticaret sicili işlemleri başta olmak üzere birçok işlemin yapılmasını mümkün kılar. 

MERSİS no, ticaret sicil işlemleri için zorunludur. Bu nedenle ilgili işlemlerin gerçekleştirilebilmesi adına işletmelerin bu numaraya sahip olması gerekir. 

Şirketler için MERSİS No'nun Önemi Nedir?

Şirketin ticari kimliğini ifade eden numara, işletmenin ticaret siciline kayıtlı olduğunun bir işaretidir. Bu nedenle şirket kurarken dikkat edilmesi gerekenler arasında bu numaranın önemli bir yere sahip olduğu söylenebilir. Çünkü şirket kurulumu esnasında ilgili numaranın alınmış olması gerekir. MERSİS no’nun önemi şu şekilde sıralanabilir:

  • MERSİS no, Türkiye’deki her şirket için benzersiz bir kimlik numarasıdır. Bu numara, şirketin ticari kimliğini tanımlar ve resmi kurumlarca tanınır.
  • Şirketlerin ticaret sicil işlemlerini elektronik ortamda hızlı ve güvenli bir şekilde yapabilmesini sağlar. Şirketin farklı kamu kurumlarıyla olan işlemlerinde kolaylık sunar ve işlemleri hızlandırır.
  • MERSİS no, ticaret siciline kayıtlı tüm şirketlerin yasal olarak almak zorunda olduğu bir numaradır. Resmi belgelendirme, lisans ve izin işlemlerinde bu numaranın bulunması zorunludur.
  • MERSİS no, şirketin fatura kesme, ihale başvuruları yapma, kredi başvuruları ve yasal işlemleri gibi birçok ticari faaliyetinde zorunlu bir bilgidir.
  • MERSİS, şirketlerin faaliyetleri, adresleri veya diğer bilgilerinde güncellemeleri kolayca yapabilmelerini sağlar. Bu, resmi kayıtlardaki değişikliklerin güncel kalmasını sağlar.
  • MERSİS numarası sayesinde şirketlerin ticari faaliyetlerinin tamamı izlenebilir. Böylece bir firma ile iş yapmak isteyen herkes, ilgili şirket hakkında çok daha detaylı bilgi edinir. Bu ise şeffaflık ve güvenirlik anlamına gelir.

MERSİS no sayesinde ticari hayatın daha kolay izlenebilir, güvenli ve pratik hâle geldiğini söylemek mümkündür. 

MERSİS No Nasıl Alınır?

MERSİS no almak için çeşitli adımların sırasıyla uygulanması oldukça önemlidir. Eğer şirketiniz için bu numarayı almak istiyorsanız https://mersis.ticaret.gov.tr/ adresine gitmeniz gerekir. Sonrasında ise sırası ile şu adımları atarak söz konusu numarayı alabilirsiniz: 

  • İlk olarak sağ üstte yer alan “Giriş” butonuna tıklayarak açılan sayfadan kayıt oluşturun. Kayıt işlemi esnasında sizden istenilen bilgileri eksiksiz bir şekilde girin.
  • Hesap oluşturduktan sonra giriş işlemlerinizi gerçekleştirebilirsiniz. Ardından işletme bilgilerini eksiksiz bir şekilde girin. Bunun için ticaret sicil bilgileri, faaliyet alanı, vergi dairesi ya da numarası ve adres bilgilerini doğru girdiğinizden emin olun.
  • Bir sonraki adımda sisteme kayıt işlemlerinizi sorunsuz bir şekilde tamamlayabilirsiniz. Ardından size MERSİS numarası verilir. 

Bazı durumlarda Ticaret Sicil Müdürlüğü tarafından yapmış olduğunuz başvuru için inceleme süreci başlatılabilir. Bu tür durumlarda “Şirket Sorgulama” seçeneği üzerinden başvuru sonucunuzu sorgulayabilirsiniz. Başvurunuzun onaylanması halinde size numara tanımlaması yapılır. 

MERSİS No Nasıl Sorgulanır?

MERSİS no sorgulama işlemleri, başvuru adımının tamamlanması sonrasında yapılabilir. Başvurunun olumsuz şekilde sonuçlanması da olasıdır. Sorgulama işlemleri için ilk olarak Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın sitesine girmelisiniz. Ardından sisteme giriş yaparak şirket sorgulama bağlantısını tıklamanız gerekir. Daha sonra “firma arama” butonunu tıklayıp sorgulama işlemlerini yapabilirsiniz. 

MERSİS ve MERSİS No’nun Faydaları Nelerdir?

MERSİS numarasının faydaları şu şekilde sıralanabilir:

  • Ticaret sicili işlemlerinin son derece pratik bir şekilde yapılmasını sağlar. Özellikle sicil müdürlüklerine gitmeye gerek kalmadan internet üzerinden işlem yapılması, zamandan tasarruf edilmesini olanaklı hale getirir.
  • İlgili numara, firmanın ticari işlemlerinin tamamını tek bir sistem üzerinden gerçekleştirmesini mümkün kılar. Ayrıca banka, vergi daireleri başta olmak üzere pek çok kamu kuruluşunda yapılacak işlemlerde sürecin hızlandırılması sağlanır.
  • Şirketler, ticari işlemlerini anlık olarak takip etme şansı elde eder. Özellikle belgelerin işlenmesi başta olmak üzere pek çok işlem şeffaf bir şekilde yürütülebilir.
  • İşletmelere ait ticari bilgilerin güvenilir şekilde muhafaza edilmesini sağlar. Böylelikle bilgi kaybı riski minimize edilir.
  • E-ticaret platformlarına kayıt sırasında çok daha pratik hareket edilmesini olanaklı hale getirir.

Belirtilen hususların her biri, MERSİS ve MERSİS numarasının sunduğu avantajlar arasında yer alır. Bu avantajlar şirketler açısından son derece kıymetlidir. Bununla birlikte şirketlerle iş birliği yapacak bireyler ve diğer firmalar için de bahsi geçen avantajların önemli olduğunu belirtmek mümkündür.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

İlgili Yazılar
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar ve Kullanım Alanları
Emlak Vergisi Nedir?
Emlak Vergisi Nedir? Emlak Vergisi Nasıl Hesaplanır?
Vergi Nedir?
Vergi Nedir? Vergi Çeşitleri Nelerdir?
  • İcra Takibi Nedir?

    İcra Takibi Nedir? Nasıl Yapılır?

    İcra takibi, borçlunun borcunu ödememesi halinde yasal yollara başvuran alacaklının, İcra ve İflas Kanunu çerçevesinde borcunu tahsil etmek amacıyla başlattığı resmi tahsilat sürecidirçtir. Alacaklı, İcra Müdürlüğü nezdinde bir takip talebi düzenleyerek icra takibini başlatabilir.

  • Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato, finansal zorluklar yaşayan şirketlerin borçlarını yapılandırma sürecidir. Süreç, şirketlerin alacaklılarla borçlarını yeniden yapılandırmak için anlaşmaya varmalarını sağlayarak, iflasın önüne geçilmesini hedefler.

  • E-Tebligat Nedir?

    E-Tebligat Nedir?

    Elektronik Tebligat (e-Tebligat), Tebligat Kanunu kapsamında belirtilen, tebligat çıkarmaya yetkili merciler tarafından elektronik ortamda hazırlanan tebligatların yönetmeliğine uygun olarak, değiştirilmeden ve inkâr edilmeyecek şekilde Ulusal Elektronik Tebligat Si

  • e-İmza Nedir?

    E-İmza Nedir? Nasıl Kullanılır?

    Günümüzde resmî işlemler başta olmak üzere birçok işlem dijital ortam üzerinden yapılabilir.

  • Bilanço Nedir, Nasıl Hazırlanır?

    Bilanço Nedir? Bilanço Nasıl Hazırlanır?

    Şirketler, mali yıl içerisinde gerçekleştirdikleri tüm finansal faaliyetlerini ve varlık-kaynak durumlarını raporlamak için bilançodan yararlanır. Bilanço genel hatlarıyla işletmenin belirli bir tarihteki varlıklarını, borçlarını ve öz kaynaklarını gösterir.

  • Çek Nedir?

    Çek Nedir, Nasıl Kullanılır?

    Çek, dünyanın birçok yerinde tercih edilen bir tür ödeme yöntemidir. Garantör ödeme yöntemleri arasında yer alan çek, kıymetli evrak statüsündeki bir kambiyo senedidir.

  • Yeni Kurulan İşletmelerin Yükümlü Olduğu Vergi ve Beyanname Türleri

    Yeni Kurulan İşletmelerin Sorumlu olduğu Vergi ve Beyannameler

    Sermaye şirketi veya şahıs şirketi olarak kurulan her işletmenin ku

  • 2025 Bayram Mesaisi Ücreti

    Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)

    Genel tatil günü olarak değerlendirilen bayramlarda belirli işyerleri ve çalışanların iş devamlılığını sağlaması gerekebiliyor. Çalışanların iş sorumluluklarını sürdürdüğü bu süreç bayram mesaisi olarak tanımlanıyor.

  • Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi

    Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?

    Herkes için farklı anlamlar taşıyan bayramlar işletmeler tarafından çalışanların bağlılığını güçlendirmek ve motivasyonlarını artırmak için bir fırsata dönüştürebiliyor.

  • E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?

    E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?

    Elektronik fatura veya kısaltması ile e-Fatura; internet üzerinden faturaların elektronik ortamda düzenlenmesini, paylaşılmasını ve takip edilebilmesini sağlayan sistemin adıdır.