Multinet UP Editör

Yazar:

Multinet UP

Editör

22.06.2022
5 Dakika Okuma Süresi

Ücretli İzin Nedir? Yıllık Ücretli İzin Yönetmeliği

Çalışanların tatil, dinlenme gibi kişisel zamana ihtiyaç duydukları dönemlerde veya iş dışındaki özel durumlarda kullanabileceği ve ücretinden kesinti yapılamayan izinler genel olarak ücretli izin olarak adlandırılmaktadır. Bu izinler 4857 sayılı İş Kanunu’nda ve Yıllık İzin Yönetmeliği’nde net bir şekilde tanımlanmıştır. Türkiye Cumhuriyeti’nde çalışan tüm çalışanlar bu kanun ve yönetmelik kapsamında bu hakka sahiplerdir.

Ücretli İzin Nedir?

Ücretli izin, 4857 sayılı İş Kanunu’nu kapsamında işçiye verilen bir çeşit haktır. Bu hak kapsamında, bazı durumlarda çalışan iş yerinden yazılı onay almak şartı ile ilgili ayın belirli günleri işe gitmez ve gitmediği günlerin ücretini de almaya devam eder. Ücretli izinler farklı durum ve şartlarda farklı isimler ile anılabilmektedir. Bu nedenle çalışanlar tarafından ‘Ücretli izin nedir?’ sorusu sıklıkla merak edilir.

İş Kanunu’nda Ücretli İzin Durumları Nelerdir?

İş Kanunu’na göre ücretli yıllık izin durumlarından faydalanabilmek için kişinin çalışmaya başladığı yerde ilk 1 yıllık süreyi doldurması gerekmektedir. Ancak bir yıl süre geçtikten sonra bu izini kullanmaya hak kazanılır. Diğer ücretli izinlerde süre şartı bulunmamaktadır. Diğer izin türleri bir sebebe bağlı olarak kullanılmaktadır. O sebep gerçekleşirse kullanılır ve onun haricinde kullanılamaz. Ancak yıllık izin ise keyfi olarak yani çalışanın talep ettiği ve işverenin onayladığı zaman aralığında kullanılabilmektedir.

Ücretli İzin Çeşitleri Nelerdir?

4857 sayılı İş Kanunu’nda düzenlenen ücretli izin halleri aşağıdaki gibidir:

  • Yıllık Ücretli İzin
  • Doğum İzni
  • Yarım Günlük Doğum İzni
  • Evlilikİzni
  • Babalık İzni
  • Ölüm İzni
  • Engelli Çocuk Tedavisi İzni
  • Periyodik Kontrol İzni
  • Süt İzni
  • Yeni İş Arama İzni
  • Evlat Edinme(Analık Hali) İzni
  • Ulusal Bayram İzni

Yıllık Ücretli İzin Yönetmeliği

 

Yıllık ücretli izin yönetmeliği, 4857 sayılı İş Kanunu’nun 53. maddesi uyarınca, işverenlerce işçilere verilecek yıllık ücretli izinlerin usul ve esaslarını belirlemektedir. Bu yönetmelik kapsamında ücretli izin hakkının hangi şartlarda ne kadar süre olacağından nasıl kullanılacağına kadar hatta izinden önce düzenlenecek formun nasıl olması gerektiği dahil tüm sürecin işleyişi anlatılır.

Bu yönetmelik içeriğine göre;

  • İşçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi, hizmet süresi;
  • Bir yıldan beş yıla kadar (5. yıl dahil) olanlara 14 (on dört) gün,
  • Beş yıldan fazla onbeş yıldan az olanlara 20 (yirmi) gün,
  • Onbeş yıl (dahil) ve daha fazla olanlara 26 (yirmialtı) gündür.
  • Yıllık izin parça parça kullanılabilir, ancak bir parçası 10 günden az olmamalıdır. İstisnai olarak on sekiz ve daha küçük yaştaki işçilerle elli ve daha yukarı yaştaki işçilere verilecek yıllık ücretli izin süresi yirmi günden az olamaz.
  • İşveren tarafından yıl içinde verilmiş bulunan diğer ücretli ve ücretsiz izinler veya dinlenme ve hastalık izinleri yıllık izne mahsup edilemez.
  • Yıllık ücretli izin günlerinin hesabında izin süresine rastlayan ulusal bayram, hafta tatili ve genel tatil günleri izin süresinden sayılmaz.
  • Yıllık izinlerini kullanacak işçi en az bir ay öncesinden işverene yazılı bilgi vermek zorundadır.
  • İzin süreci ile ilgili mutlaka yönetmeliğin belirlediği şartlara uymak kaydıyla evrak üretilmelidir. Bu evrak iki nüsha şeklinde düzenlenerek hem işverende hem de işçide kalacak şekilde düzenlenmelidir.
  • Yıllık izin formlarında şu bilgiler kesinlikle bulunmalıdır;
  • Adı soyadı,
  • Sicil numarası,
  • İşe giriş tarihi,
  • Yıllık izne hak kazandığı tarih,
  • İşyerindeki çalışma süresi,
  • İzin günleri sayısı,
  • Yol izni günleri sayısı,
  • İznin başlama tarihi,
  • İznin sona ereceği tarih

MultiGift ile Çalışan Motivasyonunu Sağlayın

MultiGift, çalışanlarınızın doğum, evlilik izni gibi önemli günlerinde veya destek olmak istediğiniz özel zamanlarda yardımınıza koşuyor. Doğum izni alan bir çalışanınız için nasıl bir hediye alacağınızı düşünmenize gerek kalmadan Kurumsal Hediye Kartı MultiGift ile çalışanlarınızın yanında olabilir, böylelikle onların memnuniyetini kazanarak motivasyonlarını yükseltebilirsiniz. MultiGift, Türkiye genelinde binlerce noktada geçerli olduğu için çalışanınız mevcut durumuna uygun istediği hediyeye MultiGift anlaşmalı markalarda kendisi karar verebilecek.

Üstelik MultiGift firmanız için %39’a varan vergi avantajı sağlayarak masraflarınızı azaltırken iş yükünüzü de hafifletecek.

Submitted bygamzegulden.sigircion22.06.2022

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi girin

Yukarı Çık