notification-announcements

Duyurular

 

Ortak Girişim Nedir, Özellikleri Nelerdir?

Multinet Up
Multinet Up
İnovasyon & Girişimcilik 5 Dakikalık Okuma Süresi
ortak girişim nedir

Çeşitli etkenlere bağlı olarak dünya ticareti zaman içerisinde büyük gelişim ve değişim gösterdi. Bu süreçte artan iş hacmi, rekabet ve ciro ise şirketler arasında farklı ticari ilişkilerin ve iş modellerinin ortaya çıkmasını sağladı. Özellikle iş süreçlerinde yararlanılan teknolojinin geliştiği, tedarik sürecinin yoğunlaştığı, müşteri hacminin ve buna bağlı olarak da rekabetin arttığı iş dünyasında şirketler tek başına hem mali hem de teknik açıdan yeterli olamayabiliyor.

Ortak girişim, şirketlerin ticari faaliyetlerini devam ettirmek, etkinliğini artırmak, mali ve teknik açıdan destek almak adına ortaya çıkan bir tür ticari ilişki ve iş modeli olarak tanımlanıyor. Ortak girişimde bulunmak isteyen şirketler bu faaliyeti farklı şekillerde yerine getirebiliyorlar. Bu yazımızda sizler için ortak girişim kavramını, özelliklerini ve yapısını ayrıntılı bir şekilde ele aldık.

Ortak Girişim Nedir?

Ortak girişim kavramı için İngilizcedeki karşılığı olan “joint venture” kavramı da kullanılabiliyor. Ortak girişim, günümüz rekabet ortamında iş süreçlerini devam ettirebilmek, daha fazla başarı elde etmek veya pazar alanını büyütmek isteyen iki veya daha fazla işletmenin bir araya gelmesi olarak tanımlanıyor. Bu iş modelinde iki veya daha fazla işletme veya girişimci iş sürecini eşit veya farklı oranlarda yatırım yaparak birlikte yürütürler. Temelde bu iş modelindeki tüm kâr, zarar, risk ve faydalar söz konusu yatırımın oranına göre değişiklik gösterir. Yatırım oranı yüksek olan paydaşın kâr ve zarar oranı da diğer paydaşlara göre daha yüksek olur.

Ortak Girişimin Amacı Nedir?

En az iki girişimci veya şirketin bir araya gelmesi olarak tanımlanan ortak girişimin temel amacı rekabet ortamındaki ortak bir iş sürecinin daha uyumlu ve verimli bir şekilde yürütülmesidir. Bu temel amaca ek olarak yeni veya gelişmekte olan pazar alanlarına girmek, yatırımlardaki risk faktörünü azaltmak, kaynakları daha etkin bir şekilde kullanmak, maliyetleri düşürmek ve üretimi artırmak ortak girişimin amaçları arasında yer alıyor.

Ortak Girişimin Özellikleri Nelerdir?

Ortak girişim modelinin yapısı bir şirketin hedefler, yönetim süreci ve ortaklar arasındaki hukuki ilişkiler çerçevesinde değerlendirilebilir. Ortak girişimde iş süreçlerinin uygun bir şekilde gerçekleştirilmesinde ortak hedef, beklenti ve bu doğrultuda izlenecek yolların belirlenmesi oldukça önemlidir. Bununla birlikte, ortak girişim olarak kurulacak şirketin işleyişi için hazırlanacak sözleşmede açık ve net olması, paydaşların ne kadar değer katacağı ve yönetim süreci belirlenmesi gerekiyor.

Ortak girişime Borçlar Kanunu içerisinde adi şirkete yönelik kurallar uygulandığı için gerçekleştirilecek düzenlemelerin bu hükümler doğrultusunda olması gerekiyor. Ortak girişimin yapısını oluşturan bu kurallar çerçevesinde sermaye, kâr dağıtımı, yönetim ve kararlar açısından işleyiş şu şekildedir:

Sermaye: Ortak girişimde ortaklar sermaye paylarını nakit, mal veya hizmet olarak koyabiliyorlar. Temel sözleşmenin aksine bir hüküm bulunmuyorsa sermayelerin birbirine eşit olması gerekiyor.

Kâr Dağıtımı: Ortak girişim modelinde ortakların şirkete ait tüm kazançları aralarında paylaşması gerekiyor. Yönetici olarak görev yapan kişi veya kişiler her yıl en az bir kez hesap vererek paydaşların kâr paylarının dağıtımını gerçekleştirir.  

Yönetim: Ortak girişimde işletme tek ortak tarafından veya görevlendirilen ortaklar tarafından yönetilebiliyor. Bununla birlikte, yönetim ortaklar dışında üçüncü bir kişiye de bırakılabiliyor. 

Kararlar: Kararlar ortak girişimde tüm ortakların oybirliği ile alınır. Temel sözleşmede kararların oy çokluğu ile alınabileceği yönünde bir madde yer alıyorsa, kararlar bu doğrultuda alınabilir.

Ortak Girişimin Avantajları Nelerdir?

Ortak girişim işbirliği modelinin şirketlere ve girişimcilere sağladı hem finansal hem de operasyonel çeşitli avantajlar bulunuyor. Ortak girişimin bu avantajları şu şekilde sıralanabilir:

  • Ortak girişimin yerli ve yabancı ortak ile yapılabilir ve bu sayede gelişmiş teknolojiye erişim, etkin kaynak bulma, pazar genişletme gibi imkânlar elde edilebilir.
  • İşbirliği yapan ortaklar sayesinde iş süreçlerinde ortaya çıkan maliyetlerin ve finansal risk oranının azalması sağlanabilir.
  • İhtiyaçlara ve kaynaklara erişim diğer iş modellerine göre daha hızlı ve kolay olduğu için ortak girişim ile şirketler daha hızlı bir şekilde büyüyebiliyor.
  • Ortam girişim işbirliği modeline sahip olan şirketler değişime ve yeni fırsatlara daha etkili bir şekilde uyum sağlayabiliyor.
  • Küçük ve orta ölçekli işletmeler ortak girişim sayesinde iş dünyasındaki güçlü ve yıkıcı rekabetten korunabiliyor.


Ortak girişim, maliyet ve riskleri azaltırken, iş süreçlerinin etkinliğini ve başarı oranını artırdığı için özellikle farklı bir sektöre katılan şirketler, yeni kurulacak işletmeler veya  girişimciler için uygun bir işbirliği modeli olarak görülüyor. Şirketlerin ve girişimcilerin iş süreçlerine katkı sağlayacak inovasyon ve girişimcilik hakkında pratik bilgilere Multinet Up Blog sayfamız üzerinden ulaşabilir, hem finansal hem de operasyonel avantajları bulunan Multinet UP çözümlerini keşfedebilirsiniz.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

İlgili Yazılar
Müteselsil Kefil Nedir?
Müteselsil Kefil Nedir? Haklar, Yükümlülükler ve Süreçler
Apostil Nedir?
Apostil Nedir, Nasıl Alınır?
Kolektif Şirket Nedir?
Kolektif Şirketler Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey
  • Patent Nasıl Alınır?

    Patent Nedir ve Nasıl Alınır?

    Yenilikçi bir buluşa imza attıysanız fikrinizi koruma altına almak için patent alabilirsiniz. Patent başvurusu yapmak, birçok aşamadan oluşur ve oldukça detaylı bir süreçtir.

  • Etkili LinkedIn Profili Nasıl Oluşturulur?

    Etkili ve Profesyonel Bir LinkedIn Profili Nasıl Oluşturulur?

    İş dünyasında ilk izlenim, çoğu zaman birkaç saniyeye sığar. Bu kısa sürede şirketinizi ya da kendinizi en iyi şekilde gösterebilmeniz gerekir. Günümüzde birçok profesyonel, bir şirket ya da kişi ile iletişime geçmeden önce LinkedIn profilini incelemektedir.

  • İtibar Yönetimi Nedir?

    Marka Değerinizi Korumak için Etkili İtibar Yönetimi Stratejileri

    Güçlü bir finans akışı, inovatif ürünler ve başarılı satış hedefleri; ancak markanızın itibarının yüksek olması hâlinde sürdürülebilir bir hal alır. İnternette tek bir olumsuz arama sonucu, çalışan adayları ve yatırımcılar için kırmızı ışık yakabilir.

  • AR-GE Ne Demek?

    Ar-Ge Ne Demek? İş Dünyasında Araştırma Geliştirmenin Rolü

    Ar-Ge, “Araştırma ve Geliştirme” kavramının kısaltmasıdır ve işletmelerin yeni ürünler geliştirmesini, mevcut süreçleri iyileştirmesini ya da yenilikçi çözümler üretmesini sağlar.

  • Startup Nedir?

    Startup Ne Demek? Girişimcilik Dünyasına Giriş Rehberi

    Startup, hızlı büyüme potansiyeline sahip, yenilikçi bir iş fikri etrafında kurulan ve genellikle teknoloji tabanlı çalışan girişim modelini ifade eder. Geleneksel işletmelerden farklı olarak, startup’lar belirsizlik ortamında hareket eder ve ölçeklenebilir çözümler üretmeyi hedefler.

  • PR Nedir?

    PR Nedir? PR Çalışması Nasıl Yapılır?

    PR çalışması, markaların hedef kitleyle güven temelli bir ilişki kurmasına yardımcı olur. Bu süreçte iletişim uzmanları, kamuoyunda olumlu algı oluşturmak için stratejik mesajlar üretir ve bu mesajları çeşitli medya kanallarında yayınlar.

  • İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon veya bir diğer ismiyle yenileşim; bir ürün, hizmet, süreç veya iş modeline yenilikçi çözümler getirerek mevcut durumu iyileştirme ve geliştirme sürecidir.

  • Sanal POS Nedir, Nasıl Alınır?

    Sanal POS Nedir, Nasıl Alınır?

    E-ticaret sitesi üzerinden ürün veya hizmet satışı yapanlar için ödeme işlemlerinde banka kartı veya kredi kartı seçeneklerini sunabilmek ve yine internet üzerinden tahsilat yapabilmek oldukça önemlidir.

  • Google Benim İşletmem GMB Nedir?

    Google Benim İşletmem (GMB) Nedir?

    Günümüzde işletmeler için dijital görünürlük çok büyük önem taşır. Google Benim İşletmem yani GMB (Google My Business), dijital dünyada şirketinizin görünürlüğünü sağlamanız için bir gerekliliktir.

  • SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır? Örnek SWOT Analizi

    SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır?

    SWOT analizi, işletmelerin güçlü-zayıf yönleri ile fırsat-tehditleri sistematik olarak değerlendirerek stratejik kararlar almalarını sağlayan temel bir yöntemdir.