notification-announcements

Duyurular

 

Veri Analitiği Nedir, Verimliliği Nasıl Artırır?

İnovasyon & Girişimcilik 7 Dakikalık Okuma Süresi
Veri Analitiği Nedir?

Veri, araştırmalar sonucunda elde edilen bilgiler bütünü anlamına gelir. Sonuca ulaşmada ya da belirlenen amaca doğru giden yolda toplanan veriler, ilişkiler bütününü oluşturur. Kurumsal süreçte verileri doğru şekilde toplamanız ve bunları gerekli yerde kullanmanız ulaşmak istediğiniz başarıya ulaşmanın net adımları arasındadır. Analizlerinizi veriler aracılığıyla yapabileceğiniz için bu kavram iş yaşantısında son derece önemlidir.

Kullanım amacına göre toplanan bilgilerle ilgili birçok çalışmalar bütünü veri analitiği olarak karşımıza çıkar. Sorunların çözümünde ve karar verme aşamasında veri analitiği, bilgilerin işlenmesi anlamını taşır. Bu noktada veri analitiği, kurumsal yönetimlerin mihenk taşını oluşturur. Kararlarınızın daha yerinde olmasını ve süreçleri çok daha başarılı bir şekilde yönetmenizi sağlayan bilgiler bütününün eyleme dökülmesi, veri analitiğidir.

Veri Analitiği Nedir?

Veri analitiği, kavramları ve bilgileri somut çözümler belirlemek için kullanma yöntemidir. Etkili bir yaklaşımla verilerin kullanımı, şirketler bağlamında başarının anahtarıdır. İşletmeniz üzerinden bir yol haritası çıkarmak istediğinizde verileri sınıflandırarak bunlar üzerinden karar vermeniz gerekir. Bu bilgiler ışığında veri analitiği, farklı uygulamalarla bilgilerin incelenmesi ve sonucunda belirli çıkarımlar yapılması anlamını taşır.

Veri analitiği kavramı, yalnızca işletmeler üzerinde faydalı olan bir yol değildir. Kurumsal yönetimde veri analitiği oldukça önemli olsa da bilimsel çalışmalarda da sıklıkla başvurulur. Teorileri ve hipotezleri ortaya çıkarmaya yarayan metot, toplanan bilgilerin doğru şekilde kullanılması anlamını taşır. Kullanım amacına göre verileri analiz etmenin de birçok farkı yöntemi bulunur.

Veri Analitiği Türleri Nelerdir?

Veri Analitiği Türleri Nelerdir?

Veri analitiği türlerini incelediğimizde karşımıza farklı 4 yöntem çıkar. Her bir türü, probleme dayalı olarak tercih ettiğinizde farklı bir bakış açısıyla bilgileri işleme imkânına sahip olursunuz. Belirli bir zamanda neler olduğunu tanımlayan tür olduğu gibi gelecekteki tahmini çıkaran metotlar da vardır. Ayrıca ortaya çıkan sonucun neden çıktığını dahi öğrenmek için veri analitiği türlerinden yardım alabilirsiniz. Bahsettiğimiz 4 farklı türü şu şekilde açıklayabiliriz:

  • Tanımlayıcı Analitik: Mevcut durumu ya da geçmişteki bir meseleyi açıklamak için kullanabilirsiniz. Tanımlayıcı analitikte eğilimleri ve kalıpları belirlemek için geçmiş ve güncel verilerden faydalanabilirsiniz. 
  • Teşhis Analitiği: Geçmişte meydana gelen atılımların ya da problemlerin neden oluştuğunu anlamanızı sağlayacak veri analitiği uygulamasıdır. Tanımlayıcı analitikle elde ettiğiniz verileri teşhis aşamasında kullanabilirsiniz.
  • Tahmine Dayalı Analitik: Gelecekte meydana gelebilecek sonuçlar hakkında tahminde bulunan veri analitiği türüdür. Tanımlayıcı ve teşhis analitiğinden elde edilen sonuçlar üzerine bu türü uygulayarak tahmini sonuçlar elde edebilirsiniz. Gelişmiş yöntemlerden biri olan bu tür, genellikle makine öğrenimi gibi konu başlıklarında sıklıkla adı geçen bir yöntemdir.
  • Öngörüye Dayalı Analitik: Veri analitiği incelenmesinde istenen sonuçların meydana gelmesini sağlayacak çözüm önerilerinin yapılmasını sağlar. Çözüme giden yolu önermeniz için testleri ve kimi teknikleri bu tür içinde tercih edebilirsiniz. Algoritmalar, iş kuralları ve makine öğrenimi gibi yöntemler bu teknikle kullanacaklarınızdan bazılarıdır.

Veri analitiği kavramı, birçok açıdan kullanabileceğiniz bir terimdir. Sorunların çözümü, mevcut durumun analizi, geçmiş zamanın yanlışları gibi farklı başlıklar veri analitiği sayesinde aydınlığa kavuşur. Bilgileri doğru şekilde kullanmanızı sağlayacak bu yöntemler çoğu zaman birbirinin tamamlayıcısı konumundadır. Bu noktada hangi aşamaya kadar ihtiyacınızın olduğunu uzmanınız aracılığıyla belirleyebilirsiniz.

Kurumsal Yönetimde Veri Analitiğinin Önemi ve Faydaları Nelerdir?

Ölçme ve veri analitiğinin farklı sektörlerde sayısız kullanım alanı bulunur. Yüksek teknoloji merkezlerinden devlet yönetimine, bütçeleme işlemlerinden eğitime kadar pek çok alanda veri analitiğine başvurabilirsiniz. Süreçlerin çok daha iyi hâle gelmesini sağlayacağınız bu analizler sayesinde işletmenizin pazar payını artırma imkânına sahip olabilirsiniz. Nitekim sayısal verileri kullanarak sonuçlara varacağınız için atacağınız adımlar çok daha sağlam olur.

Faydalı bilgileri bulma, elde edilen bu verilerle yol haritası çıkarma analitiğin gücü sayesinde olur. Hızlı ve yerinde kararlar almanızı sağlayacak veri analitiği, iş performansınızı da optimize eder. İşletmenizi her yönüyle kapsamlı bir şekilde değerlendirmeye tabi tutan bu analizler, sorunlu noktaları kolaylıkla belirlemenizi sağlar. Bu noktada maliyetlerin de azalmasını sağlayacağı için veri analitiğinin performans etkisi yadsınamaz bir gerçektir.

İşletme Performansının İyileştirilmesi için Veri Analitiği Nasıl Kullanılabilir?

İşletmenizi her açından değerlendirmeye yarayan veri analitiği, çalışmalarınızdaki eksiklikleri kolaylıkla belirlemenize yardımcı olur. Bu sayede iş süreçlerindeki aksaklıkları doğru şekilde teşhis edeceğiniz için çözüm yoluna hızlı şekilde ulaşabilirsiniz. Gerekli önlemleri hızlı şekilde alacağınız için bu şekilde maliyetleri azaltarak performans iyileştirmesi yapmanız oldukça kolaydır. Bu, destekleyici ve engelleyici faktörleri belirlemenizi ve bu doğrultuda önlemler almanızı sağlar.

Veri Analitiği ile Risklerin Azaltılması Nasıl Mümkün Olur?

Toplanan veriler eğilimlerin ne olduğunu belirlemeniz konusunda size yardımcı olur. Bu noktada da tahmine dayalı yapacağınız analizler, gelecekteki durum hakkında bilgi verir. İşletmenizin izlediği yöntemler, performans açısından doğru değilse bunu veri analitiğiyle anlayabilirsiniz. Tercih ettiğiniz yöntemin daha az maliyetli ve başarılı bir yolu varsa da benzer şekilde açığa çıkarmanız mümkündür. Risk analizi yapmanıza yardımcı olacak bu veriler sayesinde adımlarınızı daha sağlam atabilirsiniz.

Kurumsal Başarı için Veri Analitiği Sürecinde Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Veri analitiği sürecinde, özellikle birkaç noktaya dikkat etmeniz gerekir. Özellikle yapacağınız analizlerin hangi amaçla olduğunu bilmeniz ve buna uygun kaynak toplamanız gerekir. Daha sonra topladığınız bilgilerin kalitesine ve ihtiyaç doğrultusunda işe yarar olduğuna emin olmalısınız. Veri analitiği sürecinde her bilgi işinize yaramayacağı için temizlik noktasına da dikkat etmeniz gerekir. Sonuçta veri temizliği yapmadığınızda ihtiyacınız ve işe yarar bilgilere ulaşmak gitgide zorlaşır.  

Veri Analitiği Sonuçları ve Getirisi Nasıl Takip Edilir?

Veri analitiğinden çıkarılan sonuçlar, işletmenizin hedeflerine ulaşmasına yardımcı olur. Fizibilite raporlarının hazırlanmasından gelecek tahmini yapmaya kadar fayda sağlayan yöntemlerin getirisini farklı şekillerde değerlendirebilirsiniz. Performans göstergelerinden A/B testlerine kadar birçok şekilde takibini yapabileceğiniz için sonuçların etkililiğini kolaylıkla öğrenebilirsiniz. Ayrıca alacağınız geri bildirimler sayesinde de bu getiriyi takip etmeniz mümkündür.

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
ROAS Nedir Nasıl Hesaplanır?
ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?
Bir İşçinin Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
Personelin İşletmeye Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır? Örnek SWOT Analizi
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır?
  • Kitle İletişimi Nedir?
    Kitle İletişimi Nedir, Kitle İletişimi Araçları Nelerdir?

    Kitle iletişimi, geniş kitlelere bilgi, fikir ve mesajların etkili bir şekilde iletilmesini sağlayan stratejik bir süreçtir. Bu süreçte kullanılan kitle iletişiminin özellikleri, mesajların hızla yayılmasını, geniş kitlelere ulaşmasını ve hedeflenen etkileşimin sağlanmasını mümkün kılar.

  • İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?
    İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon veya bir diğer ismiyle yenileşim; bir ürün, hizmet, süreç veya iş modeline yenilikçi çözümler getirerek mevcut durumu iyileştirme ve geliştirme sürecidir.

  • ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Her başarılı yatırım şirketinizin büyümesine ve rekabet edebilme gücünün artmasına yardımcı olur. Yatırımların başarısının ölçülmesi noktasında da "ROI Nedir?" sorusu ile karşılaşılır.

  • Malware Nedir?
    Zararlı Yazılım (Malware) Nedir?

    Zararlı yazılımlar veya diğer bir adıyla malware, bilgisayar sistemlerine zarar verme amacıyla tasarlanan yazılımlardır. Halk arasında sıkça virüs olarak bilinse de aslında virüs, bu zararlı yazılım türlerinin sadece bir tanesidir.

  • Instagram Reklam Görseli Boyutları
    Instagram Reklam Formatları ve Görsel Boyutları

    Sosyal medya uygulamaları arasında en popüler platformlardan biri olan Instagram’da reklam verebilmek için görsel veya video kullanmanız gerekir. Türlerine göre reklam boyutları ve bilmeniz gerekenleri sizin için listeledik.

  • Sosyal Medya Görsel Boyutları
    2024 Sosyal Medya Görsel Boyutları Nelerdir?

    Instagram post boyutu, Facebook kapak fotoğrafı ölçüleri veya X (eski adıyla Twitter) profil resmi boyutları gibi detaylar, paylaşımların etkisini artırmada büyük rol oynar.

  • İmza Sirküleri Nedir?
    İmza Sirküleri Nedir, Nasıl Alınır?

    “İmza sirküleri nedir?” sorusuna şirket yetkililerinin imza yetkilerini resmî olarak belgeleyen bir doküman olarak yanıt verilebilir. Bu belge, imza yetkisine sahip kişilerin kimler olduğunu ve bu yetkilerin hangi sınırlar içerisinde kullanılabileceğini net bir şekilde ortaya koyar.

  • Marka Tescili Nedir?
    Marka Tescili Nedir, Nasıl Yapılır?

    Marka tescili, bir markanın yasal olarak korunmasını sağlayan ve işletmelere önemli avantajlar sunan bir süreçtir. Bir markanın tescili, isim, logo, sembol veya slogan gibi ayırt edici işaretlerin yalnızca tescil sahibi tarafından kullanılmasını garanti eder.

  • POS Cihazı Nasıl Alınır?
    POS Cihazı Nasıl Alınır?

    Modern teknolojilerin günden güne gelişmesi ile hızlanan dijital dönüşüm süreci, üretim ve tüketim alışkanlıkları üzerinde oldukça önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle alışverişlerde kredi kartı kullanımında ciddi bir artış söz konusudur.

  • İleti Yönetim Sistemi Nedir?
    İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir, Ne İşe Yarar?

    Hizmet sağlayıcılar, SMS ve e-posta gibi yöntemler aracılığıyla müşterileriyle iletişime geçer. Gerçek ve tüzel kişilerin ticari faaliyetleri kapsamında gönderdiği bu mesajlara elektronik ileti denir. Ticari elektronik iletiler, sadece alıcıların onay vermesi durumunda gönderilir.