notification-announcements

Duyurular

 

Z Kuşağı Nedir? Z Kuşağının Çalışan Motivasyonu Nasıl Sağlanır?

Multinet Up
Multinet Up
İnsan Kaynakları 6 Dakikalık Okuma Süresi
Z Kuşağı Nedir

Son dönemlerde adını çok duyduğumuz ve çalışma hayatında artık yerlerini alan Z kuşağını yeteri kadar tanıyor musunuz?Bu yazımızda çalışma hayatında yaşanan değişimler arasında yer alan ve personel kimliğini oluşturan Z kuşağını anlatacağız. 

Yazıya başlamadan önce Z kuşağını tanımak için temel sorular ve cevapları inceleyebilirsiniz. Ardından ise Maya Vakfı’nın Z kuşağına yönelik yaptığı nöropolitik inceleme sonuçlarını değerlendireceğiz. 

Son olarak da sosyal platformlar üzerinden yaptığımız anketlere göre çalışan motivasyonuna göre şirketlerin oranlarını göstereceğiz.

O halde başlayalım.

Z Kuşağı Nedir?

1996 yılı ve sonrasını kapsayan nesli ifade eder. Kimi kaynaklarda 2000 olduğu da ifade edilmektedir. Bu kuşağı tanımlayıcı özelliği teknoloji döneminde doğmasıdır. Teknolojinin etkilerini hissettiğimiz bu kuşağı anlamak kurum kültürü oluşturabilmek adına dikkat edilmesi gereken detaylar arasında yer alıyor.

 

Z Kuşağı Özellikleri

Z Kuşağı Doğumu: 1996/7'den 2012/15

Şu anki Yaşları: 8'den 23

Kuşak Büyüklüğü: 68 milyon

Medya Tüketimi: Z kuşağının ilk cep telefonunu ortalama olarak 10,3 yaşında aldı. Birçoğu ailelerinin cep telefon,tablet gibi cihazlarını kullandı. Ortalama bir günde mobil cihazlarda 3 saat harcıyorlar.

Finansal Alışkanlıkları: Tasarrufa meyilli nesildir. Borçtan kaçınırlar ve buna yönelik hesapları yaparlar. Banka kartlarını en öncelikli kullanıyorlar ardından ise mobil bankacılık geliyor. Kişisel finanslarının yönetimi ilgi alanları arasında. 

 

Z Kuşağı Araştırması - Maya Vakfı

Maya Vaktfı’nın yaptığı Z kuşağı Araştırması’na göre;

 

  • Online oyun - sanal oyunlarda başarılı olmak istiyorlar. Buradaki başarıları oldukça motive ediyor. Bu yüzden gerçek dünyada başarısızlık korkusunu daha az yaşıyorlar.
  • İş hayatına bakışları ise  yeterli para ile çalışmayı sevdikleri işlerde çalışmayı seviyorlar. Buna göre bakıldığında daha çok para mutsuz iş algısı Z kuşağında bulunmuyor. Mutluluk ön planda.
  • Video izlemek Z kuşağının en çok yaptıkları eylemlerden biri. Bu yapıyla video izleme platformlarını (Youtube, Netflix gibi) yoğun şekilde kullanıyorlar. 
  • Gelecek kaygıları diğer kuşaklara göre oldukça yüksek.
  • Motivasyon sözlerine inanmıyorlar. Söylemlerin üzerinde akılcı ve veriye dayalı bir durum bekleniyor.

Araştırma sonucunu değerlendirdiğimizde Z kuşağının motivasyonunun daha somutsal şekillerde ve tutarlılığı ön planda tutulacak şekilde bir yol izlenmesi gerektiği gösteriyor.

 

Sosyal Platformlar Üzerinden Gerçekleştirdiğimiz Anket Sonuçları

Multinet Up olarak çalışan motivasyonu, performans teşviki gibi konularda şirketlerin ihtiyaçlarına çözüm sağlayacak başlıklar üzerinde çalışıyoruz. Bu konuların başında şirket ve çalışan ilişkisinin sağlıklı yürütülebilmesi geliyor. 

Günümüzde çalışanlarda yaşanılan kuşak değişimi motivasyon sürecini de değiştiriyor. Yaşanılan kuşak değişimi de şirketlerdeki düzeni de değiştiriyor. Artık eskisi gibi klasik motivasyon tekniklerinden farklı motivasyon sistemleri entegre edilmelidir.

Araştırmalara göre motivasyonu düşük çalışanların şirkete olan bağlılığı da az olduğunu gösteriyor. Kuruma bağlılığı az olan şirketlerde de bu yüzden sağlıklı çalışan havuzu oluşamıyor.

Bu yüzden de şirketlerde değişen çalışma yapısını ve kuşakların motivasyon ihtiyaçlarını anlamak oldukça önemli konular arasında yer alıyor. 

Multinet Up olarak Linkedin’de gerçekleştirdiğimiz anketimizde insan kaynakları profesyonelleri ağırlıklı olmak üzere, şirketlerdeki anlık ödüllendirme, performans gibi çalışan motivasyonu için teşvik sistemleri kullanıp kullanmadıklarına yönelik sorularımızı ilettik.

 

Binlerce kullanıcıya ulaşan anketimizin sonuçlarına göre;

1. Şirketlerin %44’ünün sadece özel günlerde çalışanlarına kurumsal hediyeler verdiğini, 

 

2. Şirketleri %27’si kurum içinde anlık ödüllendirme, performansı yüksek çalışanlara takdir gibi motivasyonu artırıcı sistemleri kullandığını,

 

3. Şirketlerin yalnızca %23’ü düzenli yıllık esnek yan hakları kullandığını,

 

4. Şirketlerin ödül sistemlerinde %60’nın nakit ödüllendirme yaptığını,

 

belirttiler.

 

Sonuçlara göre incelediğimizde ise kurum kültürünün gelişmesine ve çalışanların şirketlere olan bağlılığını artırmaya yönelik daha çok yolumuz var gibi görünüyor.

Yöneticiler özellikle Z kuşağının çalışma hayatına girdiğini ve bu kuşağın kimliğini anlaması gerektiğini unutmamalıdır. Beklentiler ve sonuçlar farklı olduğunda şirket içi istikrar oranı da oldukça düşük olacaktır.

Şirket içi yapının doğru kurulabilmesi için çalışanlara verilecek teşvik ödüllerinin unutulmaması gerekir. Yapılacak motivasyon sistemlerinde de şirket içi tutarlılığı da ön planda tutulması gerektiği unutulmamalıdır.

 

Z Kuşağının Motivasyonu MultiGift ile Çok Kolay

Multinet Up olarak kurumsal hediye kartı ürünümüz MultiGift ile çalışanlarınıza teşvik, ödüllendirme konularında şirketinizin yanında.

Özellikle Z kuşağının sahip olduğu dijital yapı MultiGift ile sağlayarak ödüllendirmede akıllı yapıyı kurabilirsiniz.

MultiGift’in Avantajlarını Sıralarsak;

  • Çalışan motivasyonunu artırır:  Çalışanlarınıza birbirinden farklı markalarda geçerli olan MultiGift’i alarak ödüllendirmelerinizde en fazla hediye seçeneğini sunar. 
  • Zamandan kazandırır: Her kuşağa özel oluşturacağınız hediye sistemi yerine çalışanların kendi hediyesini kendisinin belirlemesine yardımcı olur. Size de hediye almada yaşadığınız  zorlukları ortadan kaldırır.
  • Operasyonel iş yükünü azaltır: Satın alma, nakliye ve birçok operasyonel süreci ortadan kaldırır.
  • En geniş hediye seçeneklerini tek kartla sunar: Türkiye’de, 35.000’i aşkın noktada geçerli olduğu ve bu noktalar arasında Boyner, Network, Koton, Flo, Ayakkabı Dünyası, Hotiç gibi Türkiye’nin en büyük zincir mağazaları yer aldığından, çalışanlar hediye kartlarındaki bakiyelerini istedikleri şekilde harcayabilirler. 
  • Vergi avantajı sağlar: Şirketler için MultiGift Kurumsal Hediye Kartı’nın sağladığı en büyük avantajlardan biri de %45’e varan oranlarla vergi istisnasına sahip olmasıdır. Bu sayede her bir çalışanınıza yapacağınız yardımlarda %45'e varan oranlarda tasarruf sağlarsınız.

MultiGift hediye kartıyla vergi avantajı sağlayarak çalışanlarınızı ödüllendirmek için hemen bilgilerinizi bırakın, MultiGift ayrıcalıklarını öğrenin.

05xx xxx xx xx

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
İstihdam Ne Demek?
İstihdam Ne Demek?
Çalışanlarınız için Kurumsal Yılbaşı Hediyeleri
Çalışanınız için Yılbaşı Hediyeleri
Bayramda Nakdi Ücret Ödemesi
Bayramda Çalışanları Teşviklendirme: Nakdi Ücret
  • Ramazan Kolisinde Ne Olur?
    Ramazan Kolisi Yardımı Nedir? Ramazan Kolisi İçinde Neler Olur?

    Ramazan ayının başlangıcı 2024’te 11 Mart Pazartesi gününe denk geliyor. Çalışanlarının sahur veya iftar sofralarına ortak olmak ya da ihtiyaç sahiplerini desteklemek isteyenler için ise Ramazan kolileri satışa sunuluyor.

  • Mobbing Nedir, Nasıl İspatlanır?
    Mobbing Nedir? Mobbing Türleri Nelerdir?

    İş hayatında görülen en ciddi sorunlardan biri, çalışanların karşı karşıya kaldığı psikolojik baskıların ve zorbalıkların yarattığı olumsuz etkilerdir. Bu zorlayıcı davranışların en yaygın türlerinden biri ise mobbing olarak adlandırılır.

  • İş Kazası Nedir, İş Kazası Sayılan Haller Nelerdir?
    İş Kazası Nedir, İş Kazası Sayılan Durumlar Nelerdir?

    İş yerinde yaşanan kazaları çoğu zaman bireysel bir talihsizlik olarak görürüz. Ancak bu tür olaylar; aynı zamanda işverenin sorumluluklarını, çalışan haklarını ve iş güvenliği standartlarını da doğrudan ilgilendirir.

  • İşten Çıkış Kodları Nelerdir?
    İşten Çıkış Kodları Nelerdir? İşten Çıkış Kodları ve Anlamları

    İşten çıkış kodları, bir çalışanın iş akdinin neden sonlandığını ifade eden kodlardır. Bu kodlar, çalışanın işten çıkarılmasının sebebinin daha iyi anlaşılmasını sağlar. Bu kodlar, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından belirlenmiştir.

  • Evlilik Tazminatı Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    Evlilik Tazminatı Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Evlilik tazminatı, kadın çalışanların evlilik nedeniyle işten ayrılma durumunda alabildikleri bir tazminat türüdür. Nikah kıyılması sonrasındaki 1 yıl içerisinde kadın çalışanın işten ayrılmış olması gerekir. Aksi takdirde bu tazminatı alamaz.

  • Ayni Yardım Nedir, Nasıl Bordrolaştırılır?
    Ayni Yardım Nedir ve Nasıl Bordrolaştırılır?

    “Doğrudan parasal olmayan; ürün ya da hizmet olarak sağlanan yardımlar”, ayni yardım olarak adlandırılır.

  • İş Hayatında Yaratıcılık Nasıl Teşvik Edilir?
    İş Hayatında Yaratıcılık Nasıl Teşvik Edilir?

    Şirketler, her biri farklı potansiyeller taşıyan çalışanlardan meydana gelir. Yetenekleri, bakış açıları ve fikirleriyle birbirinden ayrılan ekip üyelerinin firmanın başarısında kritik rolleri vardır. Bu çeşitlilikten en iyi şekilde faydalanmanın yolu ise yaratıcılığı teşvik etmekten geçer.

  • Tersine Mentorluk Nedir?
    Tersine Mentorluk Nedir, Faydaları Nelerdir?

    Geleneksel mentorluk, kıdemli olanların ya da daha deneyimli kişilerin yeni yetişen kişilere yol göstermesi olarak tanımlanır. Ancak günümüzde dünya giderek hızlanıyor ve teknolojiler çok hızlı bir şekilde geliştirilip hayatımıza dahil ediliyor.

  • Çalışan Yaşam Döngüsü Nedir?
    Çalışan Yaşam Döngüsü Nedir?

    Çalışan yaşam döngüsü, çalışanın bir organizasyona katılmasından itibaren geçen tüm süreçleri kapsar. Çalışan döngüsü, çalışanın işe alımından başlayıp organizasyondan ayrılmasına kadar devam eder ve özellikle şirketlerin insan kaynakları yönetiminde önemli bir rol oynar.

  • Ücretli İzin Nedir? 2025 Ücretli İzin Süreleri
    Ücretli İzin Nedir, Ücretli İzin Çeşitleri Nelerdir? [2025]

    Şirketlerde verimliliğin anahtarı, iş ve özel yaşam dengesinin sağlanmasıdır. Çalışanlar, kendisine vakit ayırabildiğinde sorumluluklarına daha rahat odaklanır.