Son dönemlerde adını çok duyduğumuz ve çalışma hayatında artık yerlerini alan Z kuşağını yeteri kadar tanıyor musunuz?Bu yazımızda çalışma hayatında yaşanan değişimler arasında yer alan ve personel kimliğini oluşturan Z kuşağını anlatacağız.
Yazıya başlamadan önce Z kuşağını tanımak için temel sorular ve cevapları inceleyebilirsiniz. Ardından ise Maya Vakfı’nın Z kuşağına yönelik yaptığı nöropolitik inceleme sonuçlarını değerlendireceğiz.
Son olarak da sosyal platformlar üzerinden yaptığımız anketlere göre çalışan motivasyonuna göre şirketlerin oranlarını göstereceğiz.
O halde başlayalım.
1996 yılı ve sonrasını kapsayan nesli ifade eder. Kimi kaynaklarda 2000 olduğu da ifade edilmektedir. Bu kuşağı tanımlayıcı özelliği teknoloji döneminde doğmasıdır. Teknolojinin etkilerini hissettiğimiz bu kuşağı anlamak kurum kültürü oluşturabilmek adına dikkat edilmesi gereken detaylar arasında yer alıyor.
Z Kuşağı Doğumu: 1996/7'den 2012/15
Şu anki Yaşları: 8'den 23
Kuşak Büyüklüğü: 68 milyon
Medya Tüketimi: Z kuşağının ilk cep telefonunu ortalama olarak 10,3 yaşında aldı. Birçoğu ailelerinin cep telefon,tablet gibi cihazlarını kullandı. Ortalama bir günde mobil cihazlarda 3 saat harcıyorlar.
Finansal Alışkanlıkları: Tasarrufa meyilli nesildir. Borçtan kaçınırlar ve buna yönelik hesapları yaparlar. Banka kartlarını en öncelikli kullanıyorlar ardından ise mobil bankacılık geliyor. Kişisel finanslarının yönetimi ilgi alanları arasında.
Maya Vaktfı’nın yaptığı Z kuşağı Araştırması’na göre;
Araştırma sonucunu değerlendirdiğimizde Z kuşağının motivasyonunun daha somutsal şekillerde ve tutarlılığı ön planda tutulacak şekilde bir yol izlenmesi gerektiği gösteriyor.
Multinet Up olarak çalışan motivasyonu, performans teşviki gibi konularda şirketlerin ihtiyaçlarına çözüm sağlayacak başlıklar üzerinde çalışıyoruz. Bu konuların başında şirket ve çalışan ilişkisinin sağlıklı yürütülebilmesi geliyor.
Günümüzde çalışanlarda yaşanılan kuşak değişimi motivasyon sürecini de değiştiriyor. Yaşanılan kuşak değişimi de şirketlerdeki düzeni de değiştiriyor. Artık eskisi gibi klasik motivasyon tekniklerinden farklı motivasyon sistemleri entegre edilmelidir.
Araştırmalara göre motivasyonu düşük çalışanların şirkete olan bağlılığı da az olduğunu gösteriyor. Kuruma bağlılığı az olan şirketlerde de bu yüzden sağlıklı çalışan havuzu oluşamıyor.
Bu yüzden de şirketlerde değişen çalışma yapısını ve kuşakların motivasyon ihtiyaçlarını anlamak oldukça önemli konular arasında yer alıyor.
Multinet Up olarak Linkedin’de gerçekleştirdiğimiz anketimizde insan kaynakları profesyonelleri ağırlıklı olmak üzere, şirketlerdeki anlık ödüllendirme, performans gibi çalışan motivasyonu için teşvik sistemleri kullanıp kullanmadıklarına yönelik sorularımızı ilettik.
Binlerce kullanıcıya ulaşan anketimizin sonuçlarına göre;
1. Şirketlerin %44’ünün sadece özel günlerde çalışanlarına kurumsal hediyeler verdiğini,
2. Şirketleri %27’si kurum içinde anlık ödüllendirme, performansı yüksek çalışanlara takdir gibi motivasyonu artırıcı sistemleri kullandığını,
3. Şirketlerin yalnızca %23’ü düzenli yıllık esnek yan hakları kullandığını,
4. Şirketlerin ödül sistemlerinde %60’nın nakit ödüllendirme yaptığını,
belirttiler.
Sonuçlara göre incelediğimizde ise kurum kültürünün gelişmesine ve çalışanların şirketlere olan bağlılığını artırmaya yönelik daha çok yolumuz var gibi görünüyor.
Yöneticiler özellikle Z kuşağının çalışma hayatına girdiğini ve bu kuşağın kimliğini anlaması gerektiğini unutmamalıdır. Beklentiler ve sonuçlar farklı olduğunda şirket içi istikrar oranı da oldukça düşük olacaktır.
Şirket içi yapının doğru kurulabilmesi için çalışanlara verilecek teşvik ödüllerinin unutulmaması gerekir. Yapılacak motivasyon sistemlerinde de şirket içi tutarlılığı da ön planda tutulması gerektiği unutulmamalıdır.
Multinet Up olarak kurumsal hediye kartı ürünümüz MultiGift ile çalışanlarınıza teşvik, ödüllendirme konularında şirketinizin yanında.
Özellikle Z kuşağının sahip olduğu dijital yapı MultiGift ile sağlayarak ödüllendirmede akıllı yapıyı kurabilirsiniz.