notification-announcements

Duyurular

 

Z Kuşağı Nedir? Z Kuşağının Çalışan Motivasyonu Nasıl Sağlanır?

Multinet Up
Multinet Up
İnsan Kaynakları 6 Dakikalık Okuma Süresi
Z Kuşağı Nedir

Son dönemlerde adını çok duyduğumuz ve çalışma hayatında artık yerlerini alan Z kuşağını yeteri kadar tanıyor musunuz?Bu yazımızda çalışma hayatında yaşanan değişimler arasında yer alan ve personel kimliğini oluşturan Z kuşağını anlatacağız. 

Yazıya başlamadan önce Z kuşağını tanımak için temel sorular ve cevapları inceleyebilirsiniz. Ardından ise Maya Vakfı’nın Z kuşağına yönelik yaptığı nöropolitik inceleme sonuçlarını değerlendireceğiz. 

Son olarak da sosyal platformlar üzerinden yaptığımız anketlere göre çalışan motivasyonuna göre şirketlerin oranlarını göstereceğiz.

O halde başlayalım.

Z Kuşağı Nedir?

1996 yılı ve sonrasını kapsayan nesli ifade eder. Kimi kaynaklarda 2000 olduğu da ifade edilmektedir. Bu kuşağı tanımlayıcı özelliği teknoloji döneminde doğmasıdır. Teknolojinin etkilerini hissettiğimiz bu kuşağı anlamak kurum kültürü oluşturabilmek adına dikkat edilmesi gereken detaylar arasında yer alıyor.

Z Kuşağı Özellikleri

Z Kuşağı Doğumu: 1996/7'den 2012/15

Şu anki Yaşları: 8'den 23

Kuşak Büyüklüğü: 68 milyon

Medya Tüketimi: Z kuşağının ilk cep telefonunu ortalama olarak 10,3 yaşında aldı. Birçoğu ailelerinin cep telefon,tablet gibi cihazlarını kullandı. Ortalama bir günde mobil cihazlarda 3 saat harcıyorlar.

Finansal Alışkanlıkları: Tasarrufa meyilli nesildir. Borçtan kaçınırlar ve buna yönelik hesapları yaparlar. Banka kartlarını en öncelikli kullanıyorlar ardından ise mobil bankacılık geliyor. Kişisel finanslarının yönetimi ilgi alanları arasında. 

Z Kuşağı Araştırması - Maya Vakfı

Maya Vaktfı’nın yaptığı Z kuşağı Araştırması’na göre;

  • Online oyun - sanal oyunlarda başarılı olmak istiyorlar. Buradaki başarıları oldukça motive ediyor. Bu yüzden gerçek dünyada başarısızlık korkusunu daha az yaşıyorlar.
  • İş hayatına bakışları ise  yeterli para ile çalışmayı sevdikleri işlerde çalışmayı seviyorlar. Buna göre bakıldığında daha çok para mutsuz iş algısı Z kuşağında bulunmuyor. Mutluluk ön planda.
  • Video izlemek Z kuşağının en çok yaptıkları eylemlerden biri. Bu yapıyla video izleme platformlarını (Youtube, Netflix gibi) yoğun şekilde kullanıyorlar. 
  • Gelecek kaygıları diğer kuşaklara göre oldukça yüksek.
  • Motivasyon sözlerine inanmıyorlar. Söylemlerin üzerinde akılcı ve veriye dayalı bir durum bekleniyor.

Araştırma sonucunu değerlendirdiğimizde Z kuşağının motivasyonunun daha somutsal şekillerde ve tutarlılığı ön planda tutulacak şekilde bir yol izlenmesi gerektiği gösteriyor.

Sosyal Platformlar Üzerinden Gerçekleştirdiğimiz Anket Sonuçları

Multinet Up olarak çalışan motivasyonu, performans teşviki gibi konularda şirketlerin ihtiyaçlarına çözüm sağlayacak başlıklar üzerinde çalışıyoruz. Bu konuların başında şirket ve çalışan ilişkisinin sağlıklı yürütülebilmesi geliyor. 

Günümüzde çalışanlarda yaşanılan kuşak değişimi motivasyon sürecini de değiştiriyor. Yaşanılan kuşak değişimi de şirketlerdeki düzeni de değiştiriyor. Artık eskisi gibi klasik motivasyon tekniklerinden farklı motivasyon sistemleri entegre edilmelidir.

Araştırmalara göre motivasyonu düşük çalışanların şirkete olan bağlılığı da az olduğunu gösteriyor. Kuruma bağlılığı az olan şirketlerde de bu yüzden sağlıklı çalışan havuzu oluşamıyor.

Bu yüzden de şirketlerde değişen çalışma yapısını ve kuşakların motivasyon ihtiyaçlarını anlamak oldukça önemli konular arasında yer alıyor. 

Multinet Up olarak Linkedin’de gerçekleştirdiğimiz anketimizde insan kaynakları profesyonelleri ağırlıklı olmak üzere, şirketlerdeki anlık ödüllendirme, performans gibi çalışan motivasyonu için teşvik sistemleri kullanıp kullanmadıklarına yönelik sorularımızı ilettik.

Binlerce kullanıcıya ulaşan anketimizin sonuçlarına göre;

1. Şirketlerin %44’ünün sadece özel günlerde çalışanlarına kurumsal hediyeler verdiğini, 

2. Şirketleri %27’si kurum içinde anlık ödüllendirme, performansı yüksek çalışanlara takdir gibi motivasyonu artırıcı sistemleri kullandığını,

3. Şirketlerin yalnızca %23’ü düzenli yıllık esnek yan hakları kullandığını,

4. Şirketlerin ödül sistemlerinde %60’nın nakit ödüllendirme yaptığını,

belirttiler.

Sonuçlara göre incelediğimizde ise kurum kültürünün gelişmesine ve çalışanların şirketlere olan bağlılığını artırmaya yönelik daha çok yolumuz var gibi görünüyor.

Yöneticiler özellikle Z kuşağının çalışma hayatına girdiğini ve bu kuşağın kimliğini anlaması gerektiğini unutmamalıdır. Beklentiler ve sonuçlar farklı olduğunda şirket içi istikrar oranı da oldukça düşük olacaktır.

Şirket içi yapının doğru kurulabilmesi için çalışanlara verilecek teşvik ödüllerinin unutulmaması gerekir. Yapılacak motivasyon sistemlerinde de şirket içi tutarlılığı da ön planda tutulması gerektiği unutulmamalıdır.

Z Kuşağının Motivasyonu MultiGift ile Çok Kolay

Multinet Up olarak kurumsal hediye kartı ürünümüz MultiGift ile çalışanlarınıza teşvik, ödüllendirme konularında şirketinizin yanında.

Özellikle Z kuşağının sahip olduğu dijital yapı MultiGift ile sağlayarak ödüllendirmede akıllı yapıyı kurabilirsiniz.

MultiGift’in Avantajlarını Sıralarsak;

  • Çalışan motivasyonunu artırır:  Çalışanlarınıza birbirinden farklı markalarda geçerli olan MultiGift’i alarak ödüllendirmelerinizde en fazla hediye seçeneğini sunar. 
  • Zamandan kazandırır: Her kuşağa özel oluşturacağınız hediye sistemi yerine çalışanların kendi hediyesini kendisinin belirlemesine yardımcı olur. Size de hediye almada yaşadığınız  zorlukları ortadan kaldırır.
  • Operasyonel iş yükünü azaltır: Satın alma, nakliye ve birçok operasyonel süreci ortadan kaldırır.
  • En geniş hediye seçeneklerini tek kartla sunar: Türkiye’de, 20.000’e yakın noktada geçerli olduğu ve bu noktalar arasında Boyner, Network, Koton, Flo, Ayakkabı Dünyası, Hotiç gibi Türkiye’nin en büyük zincir mağazaları yer aldığından, çalışanlar hediye kartlarındaki bakiyelerini istedikleri şekilde harcayabilirler. 
  • Vergi avantajı sağlar: Şirketler için MultiGift Kurumsal Hediye Kartı’nın sağladığı en büyük avantajlardan biri de %45’e varan oranlarla vergi istisnasına sahip olmasıdır. Bu sayede her bir çalışanınıza yapacağınız yardımlarda %45'e varan oranlarda tasarruf sağlarsınız.

MultiGift hediye kartıyla vergi avantajı sağlayarak çalışanlarınızı ödüllendirmek için hemen bilgilerinizi bırakın, MultiGift ayrıcalıklarını öğrenin.

05xx xxx xx xx

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
Çalışanlarınız için Kurumsal Yılbaşı Hediyeleri
Çalışanınız için Yılbaşı Hediyeleri
2025 Resmi Tatil Günleri ve Mesai Hesaplama
2025 Resmi Tatil Günleri ve Mesai Hesaplama
Emekli Çalışanın İşverene Maliyeti Ne Kadar?
Emekli Çalışanın İşverene Maliyeti [2024]
  • Sigorta Primi Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    Sigorta Primi Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Çalışanların veya kendi işinin sahibi olanların sosyal güvenlik sistemine dahil olabilmesi için belirli bir tutarda ücret ödeme yapması gerekir. Bu ödeme, sigorta primi olarak adlandırılır.

  • Akort Ücret Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    Akort Ücret Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    İş dünyası, çalışmanın karşılığında ücret almaya dayalı bir sistem üzerine oturmuştur. Bu sistemde birbirinden farklı ödeme türleri mevcuttur. Akort ücret de bu ödeme türlerinden biridir.

  • İş Göremezlik Raporu Nedir, Nasıl Alınır?
    İş Göremezlik Raporu Nedir, Nasıl Alınır?

    İş göremezlik raporu, çalışanların sağlık sorunları nedeniyle işine geçici olarak devam edemeyeceğini resmi olarak belgeleyen bir dokümandır.

  • Ara Dinlenme Nedir?
    Ara Dinlenme (Mola) Nedir, Ne Kadardır?

    İş Kanunu'na göre, çalışanların ara dinlenme süreleri günlük çalışma saatlerine bağlı olarak değişiklik gösterir. İşçi ara dinlenme süreleri, çalışanların sağlığını korumak ve verimliliğini artırmak için kritik bir rol oynar.

  • İhbar Tazminatı Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    İhbar Tazminatı Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Çalışma hayatı içerisinde her daim bir çalışan sirkülasyonu mevcuttur. Özellikle çok çalışanı olan işletmelerde performans, yenilik, büyüme, küçülme gibi birçok sebeple çalışanlar iş yerlerinden ayrılabilir ya da işten çıkarmalar söz konusu olabilir.

  • 2024 Stajyer Maaşı Ne Kadar?
    2024 Stajyer Yasal Maaşı Ne Kadar?

    Öğrencilerin eğitim-öğretim hayatı çerçevesinde öğrendiği teorik bilgileri uygulamaya dökerek deneyim kazanmasını amaçlayan staj çalışmaları karşılığında 33

  • Imposter Sendromu Nedir?
    Imposter Sendromu Nedir, Nasıl Aşılır?

    İş yerlerinde her biri ayrı özelliklere sahip çok sayıda çalışan bulunur. Genellikle dışarıya yansıttıkları karakterleriyle tanınan personellerin iç dünyasını tam anlamıyla bilmek mümkün olmaz.

  • Asgari Ücret Gelir Vergisi İstisnası Nedir?
    Asgari Ücret Gelir Vergisi İstisnası Nedir?

    Asgari ücret, yasal olarak çalışanlara ödenebilecek en düşük ücrettir. Türkiye’de bir işçinin alabileceği en düşük maaş ise 2024’te net 17.002,12 TL’dir. Asgari ücret sadece gerçek kişilere yani bireylere ödenebilir.

  • Yıllık izin 2024
    Yıllık İzin Nedir? Yıllık İzin Süreleri Ne Kadardır?

    Çalışanların tatil, sağlık, özel durumlar gibi çeşitli nedenler ile iş yerinde bulunamadıkları süreler için izin kullanmaları gerekebilir.

  • Ayni Yardın Nedir, Nasıl Başvurulur?
    Ayni Yardım Nedir? Ayni Yardım Bordrolaştırma Kolaylıkları

    “Doğrudan parasal olmayan; ürün ya da hizmet olarak sağlanan yardımlar”, ayni yardım olarak adlandırılır.