Her geçen gün gelişen teknoloji ile beraber, birçok firma artık işe alım sürecini online mülakat yöntemi ile gerçekleştirmeye başladı. Multinet Up olarak, personel alımlarını online işe alım süreci ile gerçekleştirmek isteyen firmaların işlerine yarayabilecek bazı ipuçlarını bu yazımızda paylaştık.
İşe alım sürecinin başlangıç noktası, işletmenizi tanıtmak olmalıdır. Siz, işletmenize en fazla fayda sağlayacak personeli işe almaya çalışırken, iş başvurusunda bulunacak kişiler de kendilerine en fazla fayda sağlayacak işi ararlar. Birçok insan için “iyi bir iş” kavramı sadece ücretle sınırlı olmayıp; çalışma ortamı, yan haklar, kariyer gelişimi gibi konuları da kapsamaktadır. Bu nedenle, firmanızın profil sayfasında bu tarz konulara da değinip, iş arayanların genelinin aklındaki sorulara baştan yanıt verebilirsiniz.
Firma tanıtımı için kariyer sitelerini kullanabilirsiniz. LinkedIn.com, Kariyer.net, Yenibiriş.com gibi siteler hem iş arayanların hem de işverenlerin bir araya gelebildiği, herkesçe bilinen mecralar olduğundan, ilgi çekici bir tanıtım sayfası oluşturup bu sitelerdeki yerinizi aldığınız takdirde, henüz ihtiyaç duymadığınız pozisyonlara aday olanların başvurularıyla bile karşılaşabilirsiniz.
Açık olan pozisyon için ihtiyaç duyduğunuz niteliklere en kolay ve net bir şekilde ulaşmanın yolu, iş analizi yapmaktır. İş analizini doğru yapmak, açık olan pozisyonda ihtiyaç duyulan özellikleri doğru bir şekilde belirlemenize yardımcı olacak; işe alım sürecinde ve sonrasında yaşayacağınız zaman kayıplarının ya da can sıkıcı sürprizlerin önüne geçip, en doğru adaylarla iletişim kurmanızı sağlayacaktır.
Adaylarda aradığınız niteliklerle ilgili olarak dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta, bu niteliklerin önem sırasıdır. Açık olan pozisyon için aradığınız nitelikleri önemlerine göre sıralayıp, adayları bu sıralamaya uygunluklarına göre incelerseniz, gereksiz görüşmelerin önüne geçebilirsiniz.
İşe alım sürecinde, açık olan pozisyonun bulunduğu bölüm yöneticisi ile birlikte insan kaynakları bölümüne de iş düşmektedir. İşe alınacak kişinin teknik bilgisi kadar, kurum kültürüne uyumu ve iletişim yeteneği gibi konular da önemli birer kıstastır ve bu noktada insan kaynakları devreye girerek adayın kuruma uyum sağlayıp sağlayamayacağını anlamaya çalışmalıdır.
İş tanımı yapıldıktan ve görüşmeye girecek yetkililer belirlendikten sonra ilan çıkılmalıdır. İlana yapılan başvurular incelenip, pozisyona uygun olduğu düşünülen adaylara; başvurularının alındığına ve uygun görüldükleri takdirde görüşme yapılacağına dair bir e-posta gönderdikten veya telefon görüşmesi yapıldıktan sonra görüşme planı hazırlanmalıdır. Görüşmeler yüz yüze, telefonla ya da online olarak (video konferans) gerçekleştirilebilir.
Her iki mülakat tekniğinin de kendine göre avantajları vardır. Yüz yüze görüşme size adayı yakından tanıma, tepkilerini ölçme ve vücut dilini anlama imkânı sunarken, online mülakat ise hem size hem de adaya zaman kazandırır. Online görüşmenin sağlayacağı bir diğer avantaj ise, mesafeyi ortadan kaldırması ve dünyanın her yerinden adaylarla rahatlıkla görüşme yapılabilmesidir.
İş görüşmesi yapılacak olan adayın, video konferans gerçekleştirebilecek teknik bilgisinin ve olanağının olduğuna emin olunmalıdır. Görüşme yapılacak adayın video konferans konusunda bilgi eksikliği varsa, adaya bu konuda destek olunmalı ve video konferans programını nasıl kullanacağı konusunda gerekli bilgi sağlanmalıdır.
Online işe alım sürecinde bir diğer önemli nokta ise, yüz yüze görüşmeden bir farkının olmadığının bilinmesidir. Aynı yüz yüze görüşmede olduğu gibi bu görüşme sırasında da aday yalnız olmalı ve görüşmeye odaklanmalıdır. Adayın bu konuda kibar bir dille görüşme öncesinde uyarılması, görüşmenin başarısını artıracaktır.
Online işe alım sürecinin bilinen en büyük dezavantajı, yüz yüze olan görüşmede sağlanan sıcaklıktan yoksun olmasıdır. Sağladığı avantajlar göz önünde bulundurulduğunda, bu yoksunluk göz ardı edilebilir görünmekte ve firmalar tarafından her geçen gün daha fazla tercih edilmektedir.