notification-announcements

Duyurular

 

Oryantasyon Eğitimi Nedir? Nasıl Hazırlanmalıdır?

Multinet Up
Multinet Up
İnsan Kaynakları 4 Dakikalık Okuma Süresi
oryantasyon eğitimi nedir

İşe yeni alınan personel, oryantasyon uygulaması olmayan bir işletmede ilk birkaç gününü ne yapacağını bilemeden, hiç kimse ile iletişim kuramadan geçirebilir. Bu kişi için şirketteki ilk günleri gerçek anlamda zorlayıcı ve kendisini yalnız hissettiği bir dönem olur. Oryantasyon bu noktada devreye girer. İşe yeni başlayan personelin diğer çalışanlarla tanıştırılması, şirket içerisindeki bölümler ve uygulamalar hakkında bilgi verilmesi gibi işlemler oryantasyon sürecinde gerçekleştirilir ve personelin işletmeye hızlı bir şekilde adapte olması sağlanır.

Multinet Up olarak bu yazımızda, işe yeni alınan personelin adaptasyonunu hızlandırmak amacıyla gerçekleştirilen oryantasyon eğitimi ve oryantasyon hazırlık süreci hakkında bilinmesi gerekenleri paylaştık.

Oryantasyon Nedir?

Oryantasyon, Fransızca kökenli olup Türkçede yönlendirme, eğitme, uyumlanma anlamlarına gelmektedir. İş hayatında oryantasyon, yeni işe başlayan personelin şirket içi düzenlenen oryantasyon eğitimleri ile şirket kültürünü tanımasına, işe adapte olmasına yardımcı olan çalışmalardır.

Günümüzde birçok şirket oryantasyon programı uygulamaktadır, ancak bu programların birçoğu eksik ya da yanlış olabilmektedir. Oryantasyon sürecini doğru uygulamak; işe yeni alınan personel kadar, şirket için de önem taşımaktadır. Personelin en kısa sürede şirkete adapte olması ve işine odaklanabilmesi için doğru bir oryantasyon sürecinden geçmesi gerekir.

Küçük ölçekli işletmelerde genellikle bir yönetici eşliğinde ya da insan kaynakları uzmanı tarafından dar kapsamlı ve hızlıca tamamlanabilen oryantasyon programı çok bölüme, kurala, personele sahip olan büyük işletmelerde daha kapsamlı ve uzun sürede tamamlanmaktadır. Bu tür işletmelerde süreç genellikle insan kaynakları yetkilisi ve bölüm yöneticisi tarafından gerçekleştirilmektedir.

MultiGift hediye kartıyla vergi avantajı sağlayarak çalışanlarınızı ödüllendirmek için hemen bilgilerinizi bırakın, MultiGift ayrıcalıklarını öğrenin.

05xx xxx xx xx

Oryantasyon Eğitimi Adımları

Ön Hazırlıkların Tamamlanması: İnsan kaynakları yetkilisi, işe başlayacak olan personelin ilk iş gününden önce, aşağıda yer alan adımları tamamlamalıdır;

  • Çalışma yeri ve gerekli ekipmanın hazırlanması.
  • Kurumsal e-posta adresi ve telefon numarasının belirlenmesi.
  • Personel kimlik kartının hazırlanması.
  • Kurum içi iletişim araçlarını kullanarak, işe yeni başlayacak personelin kısa özgeçmişinin diğer çalışanlarla paylaşılması.

Şirketin Tanıtımı: İşe yeni giren personele öncelikle şirketin tarihçesi, organizasyon yapısı, üst yönetimi, yapılan işler ve üretilen mallar ya da hizmetler ve çevre ile ilgili genel bilgiler verilir.

Çalışan Haklarının Açıklanması: Başta ücret ödeme tarihleri ve yöntemi olmak üzere, çalışanı ilgilendiren tatiller ve izinler, ulaşım yöntemleri, çalışma saatleri ve molalar gibi konularda bilgiler verilir.

Diğer Çalışanlarla Tanıştırma: İşe başlayan personel bölüm yöneticisinden başlayarak, aynı departmanda görevli diğer çalışanlarla, diğer yöneticilerle ve en sık iletişim içerisinde olacağı diğer çalışanlarla tanıştırılır.

Bu işlemleri tamamladıktan sonra, mesleki oryantasyona geçilir. Doğru şekilde gerçekleştirilen mesleki oryantasyon, personelin yapılacak işler hakkında hızlı bir şekilde bilgi edinmesini sağlayacaktır.

İş ile İlgili Bilgilerin Verilmesi: İşe başlayan personelin yapacağı işler, görevler, iş sağlığı ve güvenliği, gizliliği, işin amacı ve şirketteki diğer işlerle olan bağlantısı gibi konular anlatılır.

Eğitim Planlamasının Yapılması: İşletmelerin iş yapış şekilleri ve prosedürleri farklı olabildiğinden, işe yeni başlayan personelin bu gibi konularda alacağı eğitimlere ait plan yapılır ve personelle paylaşılır.

Mesleki Oryantasyon Eğitiminin Verilmesi:Yeni personel, genellikle bölüm yöneticisinin belirlediği bir çalışanın yanında işler, iş akışı ve ihtiyaç duyacağı diğer konular hakkında bilgi sahibi olabilmesi için eğitime tabi tutulur.

Oryantasyonun Faydaları

  • Doğru uygulanan oryantasyon süreci sayesinde, işe yeni başlayan personel işletmeyi ve yapılacak işleri hızlı bir şekilde öğrenip, verimli bir şekilde çalışmaya başlayabilir.
     
  • İşe yeni başlayan kişilerin genelinde görülen kaygı halinin hızlı bir şekilde ortadan kalkmasına ve diğer çalışanlarla iletişim kurmasına yardımcı olur.
     
  • Yaptığı iş konusunda çok deneyimli insanlar bile yeni bir iş yerinde yabancılık çekebilir ve kurumun işleyişi hakkında bilgi sahibi olmadıklarından, kendilerini yetersiz hissedebilir. Oryantasyon süreci ile verilecek bilgiler, bu tür bir özgüven kaybının önüne geçer.
     
  • Oryantasyon sürecinde verilmeyen her bilgi hem yeni personel hem de ona bilgi aktarmak durumunda kalan diğer personel için zaman kaybına neden olacaktır. Bunun yerine, gerekli tüm bilgileri içeren oryantasyon programı ile zaman tasarrufu sağlanır.
     
  • Oryantasyon sürecinde, işe yeni başlayan personele iş ile ilgili bilgi verildiğinden ve kendisinden beklenenler açıklandığından, bu kişi beklentiler doğrultusunda hareket ederek, verimli bir şekilde çalışabilir.

İnsan kaynakları ile ilgili diğer yazılarımıza Mutlinet Up Blog sayfasından ulaşabilirsiniz.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
İstihdam Ne Demek?
İstihdam Ne Demek?
Çalışanlarınız için Kurumsal Yılbaşı Hediyeleri
Çalışanınız için Yılbaşı Hediyeleri
Bayramda Nakdi Ücret Ödemesi
Bayramda Çalışanları Teşviklendirme: Nakdi Ücret
  • Ramazan Kolisinde Ne Olur?
    Ramazan Kolisi Yardımı Nedir? Ramazan Kolisi İçinde Neler Olur?

    Ramazan ayının başlangıcı 2024’te 11 Mart Pazartesi gününe denk geliyor. Çalışanlarının sahur veya iftar sofralarına ortak olmak ya da ihtiyaç sahiplerini desteklemek isteyenler için ise Ramazan kolileri satışa sunuluyor.

  • Mobbing Nedir, Nasıl İspatlanır?
    Mobbing Nedir? Mobbing Türleri Nelerdir?

    İş hayatında görülen en ciddi sorunlardan biri, çalışanların karşı karşıya kaldığı psikolojik baskıların ve zorbalıkların yarattığı olumsuz etkilerdir. Bu zorlayıcı davranışların en yaygın türlerinden biri ise mobbing olarak adlandırılır.

  • İş Kazası Nedir, İş Kazası Sayılan Haller Nelerdir?
    İş Kazası Nedir, İş Kazası Sayılan Durumlar Nelerdir?

    İş yerinde yaşanan kazaları çoğu zaman bireysel bir talihsizlik olarak görürüz. Ancak bu tür olaylar; aynı zamanda işverenin sorumluluklarını, çalışan haklarını ve iş güvenliği standartlarını da doğrudan ilgilendirir.

  • İşten Çıkış Kodları Nelerdir?
    İşten Çıkış Kodları Nelerdir? İşten Çıkış Kodları ve Anlamları

    İşten çıkış kodları, bir çalışanın iş akdinin neden sonlandığını ifade eden kodlardır. Bu kodlar, çalışanın işten çıkarılmasının sebebinin daha iyi anlaşılmasını sağlar. Bu kodlar, Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından belirlenmiştir.

  • Evlilik Tazminatı Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    Evlilik Tazminatı Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Evlilik tazminatı, kadın çalışanların evlilik nedeniyle işten ayrılma durumunda alabildikleri bir tazminat türüdür. Nikah kıyılması sonrasındaki 1 yıl içerisinde kadın çalışanın işten ayrılmış olması gerekir. Aksi takdirde bu tazminatı alamaz.

  • Ayni Yardım Nedir, Nasıl Bordrolaştırılır?
    Ayni Yardım Nedir ve Nasıl Bordrolaştırılır?

    “Doğrudan parasal olmayan; ürün ya da hizmet olarak sağlanan yardımlar”, ayni yardım olarak adlandırılır.

  • İş Hayatında Yaratıcılık Nasıl Teşvik Edilir?
    İş Hayatında Yaratıcılık Nasıl Teşvik Edilir?

    Şirketler, her biri farklı potansiyeller taşıyan çalışanlardan meydana gelir. Yetenekleri, bakış açıları ve fikirleriyle birbirinden ayrılan ekip üyelerinin firmanın başarısında kritik rolleri vardır. Bu çeşitlilikten en iyi şekilde faydalanmanın yolu ise yaratıcılığı teşvik etmekten geçer.

  • Tersine Mentorluk Nedir?
    Tersine Mentorluk Nedir, Faydaları Nelerdir?

    Geleneksel mentorluk, kıdemli olanların ya da daha deneyimli kişilerin yeni yetişen kişilere yol göstermesi olarak tanımlanır. Ancak günümüzde dünya giderek hızlanıyor ve teknolojiler çok hızlı bir şekilde geliştirilip hayatımıza dahil ediliyor.

  • Çalışan Yaşam Döngüsü Nedir?
    Çalışan Yaşam Döngüsü Nedir?

    Çalışan yaşam döngüsü, çalışanın bir organizasyona katılmasından itibaren geçen tüm süreçleri kapsar. Çalışan döngüsü, çalışanın işe alımından başlayıp organizasyondan ayrılmasına kadar devam eder ve özellikle şirketlerin insan kaynakları yönetiminde önemli bir rol oynar.

  • Ücretli İzin Nedir? 2025 Ücretli İzin Süreleri
    Ücretli İzin Nedir, Ücretli İzin Çeşitleri Nelerdir? [2025]

    Şirketlerde verimliliğin anahtarı, iş ve özel yaşam dengesinin sağlanmasıdır. Çalışanlar, kendisine vakit ayırabildiğinde sorumluluklarına daha rahat odaklanır.