notification-announcements

Duyurular

 

E-Beyanname Nedir? Nasıl Düzenlenir?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe 4 Dakikalık Okuma Süresi Yayın Tarihi: 26.08.2020
e-beyanname nedir

Temel amacı insan hayatını kolaylaştırmak olan teknoloji, birçok alanda olduğu gibi resmî kurumlarda ve bu kurumlardaki işlemlerde de her geçen gün daha fazla kullanılıyor. Teknolojiye ayak uyduran resmi işlemlerden biri de beyannamedir. Multinet Up olarak bu yazımızda, e-beyanname ile ilgili merak edilenleri ve nasıl düzenleneceği gibi konuları ele aldık.

Hukuki açıdan beyanname ile arasında hiçbir fark olmayan e-beyanname; vergi dairelerinin iş yükü azaltma, kalabalığın önüne geçme, kâğıt ve diğer kırtasiye masrafının ve israfının önüne geçme, depolama maliyetlerini düşürme ve işlemleri hızlandırma gibi olumlu etkileri beraberinde getirmiştir.

Yukarıda saydığımız ve daha çok vergi dairesini ilgilendiren avantajlarının yanı sıra, e-beyannamenin vergi mükellefleri açısından da sağladığı avantajlar vardır. Bu avantajlara bakacak olursak;

  • İnternet bağlantısı olan her yerden, herhangi bir bilgisayar aracılığı ile e-beyanname düzenlenebilir.
  • İşlemler kâğıt kalem kullanılarak gerçekleştirilen beyanname düzenleme işlemine göre daha hızlı tamamlanır.
  • E-beyanname internet üzerinden gönderildiğinden, vergi dairesine gitmek, sıra beklemek gibi zaman kaybına neden olan durumlar ortadan kalkar.
  • E-beyanname hazırlarken oluşabilecek hatalara karşı uyarı sistemi olduğundan, birçok hatanın önüne geçilir.
  • Daha önce oluşturulan e-beyannamelere erişim imkânı olduğundan, geçmişe dönük beyanname kontrolü gerçekleştirilebilir.
  • Muhasebe bölümü ve yöneticilerin ihtiyaç duyabilecekleri raporlar kolayca oluşturulabilir.
  • E-beyanname mesai saatleri içerisinde değil, günün son saatine kadar gönderilebilir.

E-Beyanname Başvurusu Nasıl Yapılır?

E-beyanname başvurusu, vergi dairesine yapılır.
Başvuru sırasında “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep Formu” doldurulur.


Kimler E-Beyanname Gönderebilir?

  • İl Özel İdareleri
  • KİT’ler (Kamu İktisadi Teşebbüsleri)
  • Katma bütçeli daireler
  • Belediyeler ve belediyelere bağlı iktisadi kuruluşlar
  • Yeminli mali müşavirler, serbest muhasebeciler, serbest muhasebeci mali müşavirler
  • Noterler
  • Avukatlar
  • Döner sermayeli işletmeler
  • Tarım kredi kooperatifleri ve birlikleri
  • Gayrimenkul sermaye iradı mükellefleri
  • Bir işletmeye bağlı çalışan ve 3568 sayılı Kanun gereğince ruhsata sahip olan meslek mensuplarınca muhasebeye ilişkin işlemleri yapan mükellefler
  • Yeminli mali müşavirle tam tasdik sözleşmesi imzalamış olan mükellefler


E-Beyanname Nasıl Hazırlanır?

E-beyanname hazırlamak için bilgisayara kurulması gereken bazı programlar vardır. Bu programlar;

  • JVE (Java Runtime Environment): Bu program genellikle bilgisayarlarda mevcuttur ancak yoksa, e-beyanname programının çalışması için kurulması gerekir.
  • Beyanname Düzenleme Programı (BDP): E-beyannamelerin hazırlandığı programdır. Bu programı başarılı bir şekilde kurup çalıştırdıktan sonra, ara sıra güncelleme kontrolü yapmakta fayda vardır. Güncellemeler sayesinde programın çeşitli hataları sürekli olarak düzeltilmektedir.
  • Beyanname Düzenleme Programı Yardım (BDP Yardım): Bu program sayesinde, Beyanname Düzenleme Programı ile ilgili sorulara yanıt bulmak mümkündür. Programı kurduktan sonra, BDP’de yer alan “Yardım” butonuna tıklayarak kullanılır.
  • AdobeAcrobat Reader: PDF formatındaki belgelerin görüntülenmesi için gereklidir. Bu program sayesinde, e-beyanname ve tahakkuk fişleri görüntülenebilir.

Saydığımız bu programların tamamı, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın E-Beyanname sayfasında yer almaktadır.

Programlar bilgisayara kurulduktan sonra, normal beyanname hazırlarken yapılan işlemler yapılır ve belgeler Beyanname Düzenleme Programı ile hazırlanır. E-beyanname hazırlandıktan sonra, Vergi Dairesi’nden alınan kullanıcı adı ve şifre ile Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesine giriş yapılıp, belgeler yüklenir.

Vergi Dairesi tarafından incelenen belgelerde ve bilgilerde herhangi bir sorun yoksa, e-beyanname kabul edilir ve işleme alınır. Onay işlemi sonrasında, mükellefe internet üzerinden tahakkuk fişi gönderilir.

İncelenen belgelerde herhangi bir eksik ya da yanlış varsa, bu durum ilgili kişiye bildirilir ve sorunlar düzeltilene kadar e-beyannameye onay verilmez.

Vergi ve muhasebe ile ilgili diğer yazılarımıza Multinet Up Blog sayfasından ulaşabilirsiniz.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

İlgili Yazılar
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar ve Kullanım Alanları
Emlak Vergisi Nedir?
Emlak Vergisi Nedir? Emlak Vergisi Nasıl Hesaplanır?
Vergi Nedir?
Vergi Nedir? Vergi Çeşitleri Nelerdir?
  • İcra Takibi Nedir?

    İcra Takibi Nedir? Nasıl Yapılır?

    İcra takibi, borçlunun borcunu ödememesi halinde yasal yollara başvuran alacaklının, İcra ve İflas Kanunu çerçevesinde borcunu tahsil etmek amacıyla başlattığı resmi tahsilat sürecidirçtir. Alacaklı, İcra Müdürlüğü nezdinde bir takip talebi düzenleyerek icra takibini başlatabilir.

  • Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato, finansal zorluklar yaşayan şirketlerin borçlarını yapılandırma sürecidir. Süreç, şirketlerin alacaklılarla borçlarını yeniden yapılandırmak için anlaşmaya varmalarını sağlayarak, iflasın önüne geçilmesini hedefler.

  • E-Tebligat Nedir?

    E-Tebligat Nedir?

    Elektronik Tebligat (e-Tebligat), Tebligat Kanunu kapsamında belirtilen, tebligat çıkarmaya yetkili merciler tarafından elektronik ortamda hazırlanan tebligatların yönetmeliğine uygun olarak, değiştirilmeden ve inkâr edilmeyecek şekilde Ulusal Elektronik Tebligat Si

  • e-İmza Nedir?

    E-İmza Nedir? Nasıl Kullanılır?

    Günümüzde resmî işlemler başta olmak üzere birçok işlem dijital ortam üzerinden yapılabilir.

  • Bilanço Nedir, Nasıl Hazırlanır?

    Bilanço Nedir? Bilanço Nasıl Hazırlanır?

    Şirketler, mali yıl içerisinde gerçekleştirdikleri tüm finansal faaliyetlerini ve varlık-kaynak durumlarını raporlamak için bilançodan yararlanır. Bilanço genel hatlarıyla işletmenin belirli bir tarihteki varlıklarını, borçlarını ve öz kaynaklarını gösterir.

  • Çek Nedir?

    Çek Nedir, Nasıl Kullanılır?

    Çek, dünyanın birçok yerinde tercih edilen bir tür ödeme yöntemidir. Garantör ödeme yöntemleri arasında yer alan çek, kıymetli evrak statüsündeki bir kambiyo senedidir.

  • Yeni Kurulan İşletmelerin Yükümlü Olduğu Vergi ve Beyanname Türleri

    Yeni Kurulan İşletmelerin Sorumlu olduğu Vergi ve Beyannameler

    Sermaye şirketi veya şahıs şirketi olarak kurulan her işletmenin ku

  • 2025 Bayram Mesaisi Ücreti

    Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)

    Genel tatil günü olarak değerlendirilen bayramlarda belirli işyerleri ve çalışanların iş devamlılığını sağlaması gerekebiliyor. Çalışanların iş sorumluluklarını sürdürdüğü bu süreç bayram mesaisi olarak tanımlanıyor.

  • Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi

    Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?

    Herkes için farklı anlamlar taşıyan bayramlar işletmeler tarafından çalışanların bağlılığını güçlendirmek ve motivasyonlarını artırmak için bir fırsata dönüştürebiliyor.

  • E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?

    E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?

    Elektronik fatura veya kısaltması ile e-Fatura; internet üzerinden faturaların elektronik ortamda düzenlenmesini, paylaşılmasını ve takip edilebilmesini sağlayan sistemin adıdır.