Şirketinizin yemek kartından, hediye kartına, akaryakıttan, kurumsal seyahat platformuna kadar, çalışana bağlı tüm giderlerinize özel çözümlerimiz için başvurun, sizi arayalım.
Temel amacı insan hayatını kolaylaştırmak olan teknoloji, birçok alanda olduğu gibi resmî kurumlarda ve bu kurumlardaki işlemlerde de her geçen gün daha fazla kullanılıyor. Teknolojiye ayak uyduran resmi işlemlerden biri de beyannamedir. Multinet Up olarak bu yazımızda, e-beyanname ile ilgili merak edilenleri ve nasıl düzenleneceği gibi konuları ele aldık.
Hukuki açıdan beyanname ile arasında hiçbir fark olmayan e-beyanname; vergi dairelerinin iş yükü azaltma, kalabalığın önüne geçme, kâğıt ve diğer kırtasiye masrafının ve israfının önüne geçme, depolama maliyetlerini düşürme ve işlemleri hızlandırma gibi olumlu etkileri beraberinde getirmiştir.
Yukarıda saydığımız ve daha çok vergi dairesini ilgilendiren avantajlarının yanı sıra, e-beyannamenin vergi mükellefleri açısından da sağladığı avantajlar vardır. Bu avantajlara bakacak olursak;
İnternet bağlantısı olan her yerden, herhangi bir bilgisayar aracılığı ile e-beyanname düzenlenebilir.
İşlemler kâğıt kalem kullanılarak gerçekleştirilen beyanname düzenleme işlemine göre daha hızlı tamamlanır.
E-beyanname internet üzerinden gönderildiğinden, vergi dairesine gitmek, sıra beklemek gibi zaman kaybına neden olan durumlar ortadan kalkar.
E-beyanname hazırlarken oluşabilecek hatalara karşı uyarı sistemi olduğundan, birçok hatanın önüne geçilir.
Daha önce oluşturulan e-beyannamelere erişim imkânı olduğundan, geçmişe dönük beyanname kontrolü gerçekleştirilebilir.
Muhasebe bölümü ve yöneticilerin ihtiyaç duyabilecekleri raporlar kolayca oluşturulabilir.
E-beyanname mesai saatleri içerisinde değil, günün son saatine kadar gönderilebilir.
E-Beyanname Başvurusu Nasıl Yapılır?
E-beyanname başvurusu, vergi dairesine yapılır.
Başvuru sırasında “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep Formu” doldurulur.
Kimler E-Beyanname Gönderebilir?
İl Özel İdareleri
KİT’ler (Kamu İktisadi Teşebbüsleri)
Katma bütçeli daireler
Belediyeler ve belediyelere bağlı iktisadi kuruluşlar
Yeminli mali müşavirler, serbest muhasebeciler, serbest muhasebeci mali müşavirler
Noterler
Avukatlar
Döner sermayeli işletmeler
Tarım kredi kooperatifleri ve birlikleri
Gayrimenkul sermaye iradı mükellefleri
Bir işletmeye bağlı çalışan ve 3568 sayılı Kanun gereğince ruhsata sahip olan meslek mensuplarınca muhasebeye ilişkin işlemleri yapan mükellefler
Yeminli mali müşavirle tam tasdik sözleşmesi imzalamış olan mükellefler
E-Beyanname Nasıl Hazırlanır?
E-beyanname hazırlamak için bilgisayara kurulması gereken bazı programlar vardır. Bu programlar;
JVE (Java Runtime Environment): Bu program genellikle bilgisayarlarda mevcuttur ancak yoksa, e-beyanname programının çalışması için kurulması gerekir.
Beyanname Düzenleme Programı (BDP): E-beyannamelerin hazırlandığı programdır. Bu programı başarılı bir şekilde kurup çalıştırdıktan sonra, ara sıra güncelleme kontrolü yapmakta fayda vardır. Güncellemeler sayesinde programın çeşitli hataları sürekli olarak düzeltilmektedir.
Beyanname Düzenleme Programı Yardım (BDP Yardım): Bu program sayesinde, Beyanname Düzenleme Programı ile ilgili sorulara yanıt bulmak mümkündür. Programı kurduktan sonra, BDP’de yer alan “Yardım” butonuna tıklayarak kullanılır.
AdobeAcrobat Reader: PDF formatındaki belgelerin görüntülenmesi için gereklidir. Bu program sayesinde, e-beyanname ve tahakkuk fişleri görüntülenebilir.
Saydığımız bu programların tamamı, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın E-Beyanname sayfasında yer almaktadır.
Programlar bilgisayara kurulduktan sonra, normal beyanname hazırlarken yapılan işlemler yapılır ve belgeler Beyanname Düzenleme Programı ile hazırlanır. E-beyanname hazırlandıktan sonra, Vergi Dairesi’nden alınan kullanıcı adı ve şifre ile Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesine giriş yapılıp, belgeler yüklenir.
Vergi Dairesi tarafından incelenen belgelerde ve bilgilerde herhangi bir sorun yoksa, e-beyanname kabul edilir ve işleme alınır. Onay işlemi sonrasında, mükellefe internet üzerinden tahakkuk fişi gönderilir.
İncelenen belgelerde herhangi bir eksik ya da yanlış varsa, bu durum ilgili kişiye bildirilir ve sorunlar düzeltilene kadar e-beyannameye onay verilmez.
Vergi ve muhasebe ile ilgili diğer yazılarımıza Multinet Up Blog sayfasından ulaşabilirsiniz.
Personelin işten çıkarılması veya kendi isteğiyle görevinden ayrılması, iki taraf için de bazı yükümlülükler doğurur. Şirket, yeni bir işçi bulana kadar işlerini sürdürmek durumundadır.
Kıdem Ödülü Nedir ve Nasıl Seçilir?
Bir firmayı başarıya ulaştırmayı sağlayan en önemli unsur, şirketini seven, yüksek motivasyonlu personelleridir. Çalışanlarının sadakatini kazanan firmalar, rakiplerine karşı oldukça önemli bir avantaj yakalar.
Emekli Çalışanın İşverene Maliyeti [2024]
Çalışanların işverene maaş ve diğer giderleri içeren bir maliyeti bulunur. Bu maliyete sigorta primi ödemeleri de dâhildir. İşveren, henüz emekli olmayan personeller için SGK primi yatırır.