notification-announcements

Duyurular

 

E-Beyanname Nedir? Nasıl Düzenlenir?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe 4 Dakikalık Okuma Süresi
e-beyanname nedir

Temel amacı insan hayatını kolaylaştırmak olan teknoloji, birçok alanda olduğu gibi resmî kurumlarda ve bu kurumlardaki işlemlerde de her geçen gün daha fazla kullanılıyor. Teknolojiye ayak uyduran resmi işlemlerden biri de beyannamedir. Multinet Up olarak bu yazımızda, e-beyanname ile ilgili merak edilenleri ve nasıl düzenleneceği gibi konuları ele aldık.

Hukuki açıdan beyanname ile arasında hiçbir fark olmayan e-beyanname; vergi dairelerinin iş yükü azaltma, kalabalığın önüne geçme, kâğıt ve diğer kırtasiye masrafının ve israfının önüne geçme, depolama maliyetlerini düşürme ve işlemleri hızlandırma gibi olumlu etkileri beraberinde getirmiştir.

Yukarıda saydığımız ve daha çok vergi dairesini ilgilendiren avantajlarının yanı sıra, e-beyannamenin vergi mükellefleri açısından da sağladığı avantajlar vardır. Bu avantajlara bakacak olursak;

  • İnternet bağlantısı olan her yerden, herhangi bir bilgisayar aracılığı ile e-beyanname düzenlenebilir.
  • İşlemler kâğıt kalem kullanılarak gerçekleştirilen beyanname düzenleme işlemine göre daha hızlı tamamlanır.
  • E-beyanname internet üzerinden gönderildiğinden, vergi dairesine gitmek, sıra beklemek gibi zaman kaybına neden olan durumlar ortadan kalkar.
  • E-beyanname hazırlarken oluşabilecek hatalara karşı uyarı sistemi olduğundan, birçok hatanın önüne geçilir.
  • Daha önce oluşturulan e-beyannamelere erişim imkânı olduğundan, geçmişe dönük beyanname kontrolü gerçekleştirilebilir.
  • Muhasebe bölümü ve yöneticilerin ihtiyaç duyabilecekleri raporlar kolayca oluşturulabilir.
  • E-beyanname mesai saatleri içerisinde değil, günün son saatine kadar gönderilebilir.

E-Beyanname Başvurusu Nasıl Yapılır?

E-beyanname başvurusu, vergi dairesine yapılır.
Başvuru sırasında “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep Formu” doldurulur.


Kimler E-Beyanname Gönderebilir?

  • İl Özel İdareleri
  • KİT’ler (Kamu İktisadi Teşebbüsleri)
  • Katma bütçeli daireler
  • Belediyeler ve belediyelere bağlı iktisadi kuruluşlar
  • Yeminli mali müşavirler, serbest muhasebeciler, serbest muhasebeci mali müşavirler
  • Noterler
  • Avukatlar
  • Döner sermayeli işletmeler
  • Tarım kredi kooperatifleri ve birlikleri
  • Gayrimenkul sermaye iradı mükellefleri
  • Bir işletmeye bağlı çalışan ve 3568 sayılı Kanun gereğince ruhsata sahip olan meslek mensuplarınca muhasebeye ilişkin işlemleri yapan mükellefler
  • Yeminli mali müşavirle tam tasdik sözleşmesi imzalamış olan mükellefler


E-Beyanname Nasıl Hazırlanır?

E-beyanname hazırlamak için bilgisayara kurulması gereken bazı programlar vardır. Bu programlar;

  • JVE (Java Runtime Environment): Bu program genellikle bilgisayarlarda mevcuttur ancak yoksa, e-beyanname programının çalışması için kurulması gerekir.
  • Beyanname Düzenleme Programı (BDP): E-beyannamelerin hazırlandığı programdır. Bu programı başarılı bir şekilde kurup çalıştırdıktan sonra, ara sıra güncelleme kontrolü yapmakta fayda vardır. Güncellemeler sayesinde programın çeşitli hataları sürekli olarak düzeltilmektedir.
  • Beyanname Düzenleme Programı Yardım (BDP Yardım): Bu program sayesinde, Beyanname Düzenleme Programı ile ilgili sorulara yanıt bulmak mümkündür. Programı kurduktan sonra, BDP’de yer alan “Yardım” butonuna tıklayarak kullanılır.
  • AdobeAcrobat Reader: PDF formatındaki belgelerin görüntülenmesi için gereklidir. Bu program sayesinde, e-beyanname ve tahakkuk fişleri görüntülenebilir.

Saydığımız bu programların tamamı, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın E-Beyanname sayfasında yer almaktadır.

Programlar bilgisayara kurulduktan sonra, normal beyanname hazırlarken yapılan işlemler yapılır ve belgeler Beyanname Düzenleme Programı ile hazırlanır. E-beyanname hazırlandıktan sonra, Vergi Dairesi’nden alınan kullanıcı adı ve şifre ile Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesine giriş yapılıp, belgeler yüklenir.

Vergi Dairesi tarafından incelenen belgelerde ve bilgilerde herhangi bir sorun yoksa, e-beyanname kabul edilir ve işleme alınır. Onay işlemi sonrasında, mükellefe internet üzerinden tahakkuk fişi gönderilir.

İncelenen belgelerde herhangi bir eksik ya da yanlış varsa, bu durum ilgili kişiye bildirilir ve sorunlar düzeltilene kadar e-beyannameye onay verilmez.

Vergi ve muhasebe ile ilgili diğer yazılarımıza Multinet Up Blog sayfasından ulaşabilirsiniz.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
2025 Bayram Mesaisi Ücreti
Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)
Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi
Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?
E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?
E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?
  • Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır? [2025]
    Prime Esas Kazanç Nedir? Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır?

    Prime esas kazanç çalışılan zamanlarda ödemede bulunulan sigorta getirisine ait brüt tutar olarak tanımlanır. Yani prime tabi tutulan ek ödemeler ve çalışan ücretlerinin geneline verilen isimdir.

  • 2025 Vergi Takvimi
    2025 Vergi Takvimi

    Vergi, sektörü veya büyüklüğü fark etmeksizin her işletmenin devlete karşı ödemekle yükümlü olduğu bir kavram olarak tanımlanabilir. Her işletmenin ödemekle yükümlü olduğu vergiler kanunlar tarafından belirleniyor.

  • 2025 Yol Ücreti Ne Kadar?
    Yol Ücreti Nedir? 2025 Yol İstisna Bedelleri

    Çalışanlar için işyeri tercihinde maaş önemli bir faktördür.

  • İş Yeri Kira Sözleşmesi Nasıl Hazırlanır?
    İş Yeri Kira Sözleşmesi Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

    Bir iş yeri sahibinin iş yerini kiraya vermesi veya bir iş yeri kiralayanın kendini ve haklarını  mülk sahibine karşı koruması, anlaşmanın geçerliliği olarak kabul gören ve yazılı kayıt halinde tutulan iş yeri kira sözleşmesi

  • Kurban Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?
    Personele Sağlanan Kurban Bayramı Yardımları Muhasebeleştirilir mi?

    İş hayatının hemen hemen herkesin yaşamının önemli bir kısmını kapladığını söylemek yanlış olmaz. Hâl böyle olunca çalışanların gerek çalıştığı kuruma karşı bağlılık duymaları gerekse çalışma koşullarından memnun olmaları büyük önem kazanır.

  • Temettu Nedir, Nasıl Alınır?
    Temettü Nedir, Nasıl Alınır?

    Yatırım dünyasında şirketlerin başarılarının yatırımcılara nasıl yansıdığı, her zaman merak edilen bir konudur. Şirketler, elde ettikleri kazançtan hissedarlarına pay ayırarak kâr dağıtımı yapar.

  • TEFE - TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    TEFE-TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Ekonomi, bireylerin ve işletmelerin kararlarını şekillendiren en önemli unsurlardan biridir. Özellikle fiyat değişimlerini anlamak ve ekonomik süreçlere hâkim olmak, günlük hayattan uzun vadeli stratejilere kadar pek çok alanda kritik rol oynar.

  • MERSİS No Nedir?
    MERSİS No Nedir?

    MERSİS ya da Merkezi Sicil Kayıt Sistemi, ticari işletmelerin sicil kayıtlarının yer aldığı elektronik bir sistemdir. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilen sistem üzerinden şirketler ve ticari işletmelere ait değişiklik ve kayıt işlemleri gerçekleştirilebilir.

  • 2025 Asgari Ücret
    Asgari Ücret Nedir? 2025 Asgari Ücret Tutarı Ne Kadar?

    Asgari veya diğer adıyla minimum ücret, işçilere yasal olarak ödenebilecek en düşük maaş tutarıdır. Yani, bir işçiye ödenebilecek minimum ücrettir.

  • 2025 Kurumlar Vergisi Ne Kadar?
    Kurumlar Vergisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? [2025]

    Tüzel kişiler yani şirketler ve diğer kurumların, bir mali yıl içerisinde elde ettikleri kazanç için ödedikleri vergi türüne kurumlar vergisi denir. Bir noktaya kadar gelir vergisine benzeyen kurumlar vergisinde en önemli fark ise sabit orandır.