notification-announcements

Duyurular

 

Şirket Değeri Nasıl Belirlenir?

Multinet Up
Multinet Up
İnovasyon & Girişimcilik 3 Dakikalık Okuma Süresi
Şirket Değeri Nasıl Belirlenir?

Şirketlerin değerlemesi çeşitli yöntemlerle yapılabilir. Hangi yöntemin kullanılacağını ise değerlemenin ne amaçla yapılacağı belirler.

Şirketlerin büyüklüğüne ve değerlemenin karmaşıklığına göre hesaplamayı muhasebeciler yapabilir ya da daha tecrübeli ve yetkin bir ekiple özel danışmanlık firmaları bu işi üstlenebilir.

Multinet Up olarak şirket değeri hesaplama yöntemlerine genel bir bakış yapalım ve konuyu uçtan uca değerlendirerek tüm soruları yanıtlayalım.


Şirket Değerlemesi Neden Yapılmalıdır?

Değer hesaplama, şirketler için alım satım yaparken öne çıksa da aslında çok daha çeşitli sebepler ile değerlemeler yapılır. Finansman yaratmadan şirket birleştirmeye, ortaklık değişiminden zorunlu pay değişimine kadar şirket değerlemesi nedenlerini bilmenizde fayda var.

  • Finansman Yaratma: Şirketler, faaliyetlerini sürdürmek ya da büyütmek için yatırıma ihtiyaç duydukları durumlarda hisse senedi ihracına yönelebilirler. Bu durumda şirketin değeri hesaplanır ve hisse başına fiyat belirlenerek yatırımcılardan ve kredi sağlayıcılardan finansman elde edilebilir.
  • Şirket Birleşmeleri: İki veya daha fazla şirketin daha büyük ölçekte bir organizasyon oluşturmak amacıyla bir araya gelmek istediği durumlarda paydaşların yeni şirketteki sahiplik oranının belirlenmesi için birleşecek olan şirketlerin değeri hesaplanır.
  • Ortaklık Değişimi: Şirketin ortaklarından birisi ayrılırken ya da yeni bir ortaklık oluşururken şirketin değeri belirlenir.
  • Zorunlu Pay Değişimi: Miras, boşanma ya da icra gibi durumlarda şirketin hisselerinin tamamı ya da bir kısmı el değiştirebilir veya bölünebilir. Bu durumda şirket değerlemesi yapılarak tarafların hakkı olan pay doğru hesaplanarak verilir.


Şirket Değeri Hesaplama Yöntemleri

Hangi amaçla olursa olsun şirketin değerinin doğru hesaplanması hem paydaşlar hem de yatırımcılar için çok önemlidir.

Teknik analizler, şirketin değerleme anındaki durumu ve gelecekteki öngörülere göre çeşitli değerleme yöntemleri vardır. En çok kullanılan değerleme yöntemleri ise şunlardır;

  • Emsal Değeri Yöntemi: Bu yöntem özellikle gayrimenkul yatırım ortaklığı şirketlerinin başvurduğu bir yöntemdir. Bina, arsa gibi taşınmazların değerinin doğru hesaplanabilmesi için piyasada benzer durumdaki mülklerin satış değerleriyle karşılaştırılarak değer hesaplanabilir. Benzer faaliyetlerde aynı lokasyonda bulunan, yakın zamanda satışı yapılmış diğer şirketler emsal alınarak değer hesaplanabilir.
  • Tasfiye Değeri Yöntemi: Şirketin faaliyetlerini kesin olarak durdurması durumunda bütün aktiflerin değerinden yola çıkılarak şirketin değeri hesaplanır. Şirket planlı bir şekilde tasfiye ediliyorsa aktiflerin değeri piyasa değeri üzerinden hesaplanır ancak zaruri tasfiye durumlarında aktifler en hızlı şekilde satılacağından açık artırma yöntemine başvurulabil Bu durumda, şirket değeri piyasa değerinden daha düşük hesaplanabilir.
  • Net Bugünkü Değer Yöntemi: Şirket satılırken, ortaklık yapılırken veya birleşme gerçekleşirken şirketin sadece aktiflerinin değerini değil aynı zamanda gelecekte yaratacağı nakit akışlarının değerini de hesaplama yöntemidir. Şirketin gerçek değerini bulmak için en etkili yöntemdir. Ancak şirketin doğru değerini bulabilmek epey zordur üstelik bir gelecek tahmini gerektirdiğinden varsayımsal kaldığı da iddia edilebilir. Özellikle son yıllarda teknoloji firmaları, “Exit” stratejileri için bu yöntemi tercih eder.
  • Kurulum Maliyeti Yöntemi: Şirketin bütün tesisleri değerlemenin yapılacağı tarihte yeniden kurulmak istenirse bunun ne kadara mal olacağını hesaplama yöntemidir. Özellikle üretim şirketlerinin satışlarında kullanılır. Şirket binalarının, makinalarının, ekipmanlarının, araçlarının vs. şimdiki değerine bakılarak toplam değer bulunur.
  • Hisse Fiyatına Göre Değerleme Yöntemi: Halka açık şirketlerde, şirketin borsada işlem gören hisse senedinin fiyatına göre şirketin değerinin hesaplanması yöntemidir. Hisse fiyatları genellikle borsadaki algılara göre belirlendiğinden aslında çok sağlıklı bir yöntem değildir. Günümüzde teknoloji şirketlerinin marka değerlemesi için çokça kullanılan bir yöntemdir.

Şirket değerlemesi yapılırken amaca göre bu yöntemlerden birisi kullanılabilir ancak en doğru ve etkili yöntem bir uzman ile değerleme yapılmasıdır.  Böylece hem daha doğru hem de hızlı bir değerleme yapılmış olur.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
ROAS Nedir Nasıl Hesaplanır?
ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?
Bir İşçinin Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
Personelin İşletmeye Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır? Örnek SWOT Analizi
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır?
  • Kitle İletişimi Nedir?
    Kitle İletişimi Nedir, Kitle İletişimi Araçları Nelerdir?

    Kitle iletişimi, geniş kitlelere bilgi, fikir ve mesajların etkili bir şekilde iletilmesini sağlayan stratejik bir süreçtir. Bu süreçte kullanılan kitle iletişiminin özellikleri, mesajların hızla yayılmasını, geniş kitlelere ulaşmasını ve hedeflenen etkileşimin sağlanmasını mümkün kılar.

  • İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?
    İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon veya bir diğer ismiyle yenileşim; bir ürün, hizmet, süreç veya iş modeline yenilikçi çözümler getirerek mevcut durumu iyileştirme ve geliştirme sürecidir.

  • ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Her başarılı yatırım şirketinizin büyümesine ve rekabet edebilme gücünün artmasına yardımcı olur. Yatırımların başarısının ölçülmesi noktasında da "ROI Nedir?" sorusu ile karşılaşılır.

  • Malware Nedir?
    Zararlı Yazılım (Malware) Nedir?

    Zararlı yazılımlar veya diğer bir adıyla malware, bilgisayar sistemlerine zarar verme amacıyla tasarlanan yazılımlardır. Halk arasında sıkça virüs olarak bilinse de aslında virüs, bu zararlı yazılım türlerinin sadece bir tanesidir.

  • Instagram Reklam Görseli Boyutları
    Instagram Reklam Formatları ve Görsel Boyutları

    Sosyal medya uygulamaları arasında en popüler platformlardan biri olan Instagram’da reklam verebilmek için görsel veya video kullanmanız gerekir. Türlerine göre reklam boyutları ve bilmeniz gerekenleri sizin için listeledik.

  • Sosyal Medya Görsel Boyutları
    2024 Sosyal Medya Görsel Boyutları Nelerdir?

    Instagram post boyutu, Facebook kapak fotoğrafı ölçüleri veya X (eski adıyla Twitter) profil resmi boyutları gibi detaylar, paylaşımların etkisini artırmada büyük rol oynar.

  • İmza Sirküleri Nedir?
    İmza Sirküleri Nedir, Nasıl Alınır?

    “İmza sirküleri nedir?” sorusuna şirket yetkililerinin imza yetkilerini resmî olarak belgeleyen bir doküman olarak yanıt verilebilir. Bu belge, imza yetkisine sahip kişilerin kimler olduğunu ve bu yetkilerin hangi sınırlar içerisinde kullanılabileceğini net bir şekilde ortaya koyar.

  • Marka Tescili Nedir?
    Marka Tescili Nedir, Nasıl Yapılır?

    Marka tescili, bir markanın yasal olarak korunmasını sağlayan ve işletmelere önemli avantajlar sunan bir süreçtir. Bir markanın tescili, isim, logo, sembol veya slogan gibi ayırt edici işaretlerin yalnızca tescil sahibi tarafından kullanılmasını garanti eder.

  • POS Cihazı Nasıl Alınır?
    POS Cihazı Nasıl Alınır?

    Modern teknolojilerin günden güne gelişmesi ile hızlanan dijital dönüşüm süreci, üretim ve tüketim alışkanlıkları üzerinde oldukça önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle alışverişlerde kredi kartı kullanımında ciddi bir artış söz konusudur.

  • İleti Yönetim Sistemi Nedir?
    İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir, Ne İşe Yarar?

    Hizmet sağlayıcılar, SMS ve e-posta gibi yöntemler aracılığıyla müşterileriyle iletişime geçer. Gerçek ve tüzel kişilerin ticari faaliyetleri kapsamında gönderdiği bu mesajlara elektronik ileti denir. Ticari elektronik iletiler, sadece alıcıların onay vermesi durumunda gönderilir.