notification-announcements

Duyurular

 

ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?

Onurcan Acar
Onurcan Acar
İnovasyon & Girişimcilik 10 Dakikalık Okuma Süresi
ROAS Nedir Nasıl Hesaplanır?

Return on advertising spend (ROAS) ya da Türkçesi ile reklam harcamasının getirisi, reklam üzerinden elde edilen getiriyi hesaplayıp reklamların optimize edilmesi için kullanılır. "ROAS ne demek?", "ROAS değeri nasıl hesaplanır?" ve "ROAS nasıl hesaplanır?" gibi sorularınızı bu yazımızda sizin için cevapladık.

Return on Advertising Spend (ROAS) Ne Demek?

ROAS ile şirketler reklamlar için yaptıkları harcamaları hesaplayarak; reklamın verimliliği, yatırımların verimliliği, pazarlama kampanyalarının getirisi ve reklam stratejileri gibi konularda analizler yapabilir. Böylece reklam kampanyasının etkisini ölçebilirler. Bu analiz sonucu reklam harcaması, dijital pazarlama stratejileri ve pazarlama kampanyalarının verimliliği özetle reklam optimizasyonu sağlanmış olur.

ROAS Değeri Nasıl Hesaplanır?

ROAS Hesaplama Formülü

ROAS formülü şöyledir:

  • ROAS = (Reklam Gelirleri / Toplam Reklam Maliyeti) x 100
  • Reklam Gelirleri: Reklam kampanyalarından elde edilen toplam gelirdir. Reklam çalışmaları ile ilgili tüm satışlar
  • Toplam Reklam Maliyeti: Reklam kampanyaları sonucunda ortaya çıkan giderlerin toplamıdır.

Reklam Harcamaları Nasıl Bulunur?

Reklam harcamaları, şirketlerin reklam yaptıkları tüm kanalları içerisine alır. Google Ads, Meta Business ve TikTok for Business gibi kaynaklarda yapılan harcamaların toplamını içerir. Özetle reklam harcamalarının yapıldığı her platform hesaplamaya dahil edilir. Hesaplamada hem kanal bazlı hem de toplam reklam getirisi elde edilebilir.

Instagram reklam formatları hakkında detaylı bilgi almak için "Instagram Reklam Formatları ve Boyutları" başlıklı yazımızı, tüm sosyal medya platformlarının görsel boyutları için ise "Sosyal Medya Görsel Boyutları" sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

ROAS Hesaplarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

ROAS, rekabetçi bir pazarda öne çıkmak için gerekli olan veriye dayalı bilgiler doğrultusunda karar almayı sağlayan bir pazarlama metriğidir. İşletmelerin pazarlama stratejilerinde iyileştirmeler yapmak, pazarlama kampanyalarını analiz etmek, reklam verimliliğini anlamak, satışları artırmak gibi hedeflerini analiz etmeyi sağlar. ROAS ile reklamlarınızı optimize edebilirsiniz.

ROAS hesaplarken tüm reklam maliyetleri ve karşılığında elde edilen gerçek gelirler dikkate alınmalıdır. Bu, reklam kampanyalarınızın etkinliğini ölçmek ve reklam bütçenizi verimli kullanmanıza olanak tanır.

Örnek ROAS Hesaplama

Bir örnek üzerinden ROAS hesaplamasını inceleyelim.

Şirketiniz Nisan ayında bir reklam kampanyası için 2.000 TL harcıyor. Nisan ayı sonunda bu kampanyanın geliri 10.000 TL’ye ulaştı ise bu durumda:

ROAS = (10.000 TL / 2.000 TL) x 100 = %500

Kısacası bu yatırımın getirisi %500 olacaktır ve harcadığınız her 1 TL için 5 TL net kazanç elde etmiş olacaksınız.

ROAS Hesaplaması Excel'de Nasıl Yapılır?

ROAS hesaplayabilmek için öncelikle 3 sütun açmanız gerekiyor. Birinci sütunda (A sütunu) “Reklam Türü” yer almalı. İkinci sütunda (B sütunu) “Reklam Geliri” başlığını ekleyin ve üçüncü olarak C sütununa “Reklam Harcaması” başlığını ekleyin. Aşağıdaki formülü kullanarak kendi "ROAS Hesaplama Aracı" dosyanızı oluşturabilirsiniz. Hesaplama:

=(B2/C2)*100

Formülü uyguladıktan sonra, sonuç hücrenizi yüzde olarak formatlamayı unutmayın.

Retrun on Ad Spend Ne Demek?

Reklam getirisi veya İngilizcesi ile return on advertising spend'in "advertising" kısmı, İngilizce "reklam" sözcüğünün karşılığıdır. Kısaltması ise “ad” şeklindedir ve return on ad spend ve return on advertising spend aynı anlama gelmektedir.

ROAS Oranı Kaç Olmalı?

ROAS’ın %100'ün üzerinde olması reklam kampanyalarının maliyetinden daha fazla gelir elde edildiğini gösterir ve bu durum genellikle olumlu bir sonucu gösterir. %100'ün altında olması ise reklam kampanyalarının maliyetinden daha az gelir elde edildiği anlamına gelmektedir. %100'e eşit ise reklam harcamaları en azından kendi maliyetini karşılamış olur.

İdeal ROAS oranı sektörden sektöre değişiklik gösterebilir. Ancak birçok uzmana göre 4:1 değeri hedef olarak belirlenmelidir.

ROAS Hedefi Nedir?

Reklam harcamasına kullanılan her birim lira için elde edilmek istenen ortalama dönüşüm değerine hedef ROAS denir. Belirlenen hedef ROAS, elde edilecek dönüşüm hacmini etkiler. Reklamların alabileceği trafik miktarının sınırlanmaması adına hedef ROAS uygun şirket ve reklam stratejileri göz önünde bulundurularak belirlenip analiz edilmelidir. Hedef ROAS'ın belirlenmesindeki diğer unsurlar rekabetçi pazar ve kullanıcıların geri bildirimlerine göre optimize edilen reklamlardır. Birçok uzman için hedef ROAS 4:1 şeklindedir.

ROAS Değeri Kaç Olmalı?

ROAS değerleri ilgili sektör rekabetinin ve reklam harcamalarının göz ardı edilmeden değerlendirilmesi gereken bir kavramdır. Genel anlamda ROAS'ı %100'ün üzerinde görmek reklamların verimliliğini olumlu yönde yorumlamaya işaret ederken etkinliği ölçmek için sektör, kâr marjı, ortalama tıklama başı maliyet (TBM) gibi faktörler incelenmelidir.

ROAS Nasıl Artırılır?

ROAS'ı artırmak, reklam kampanyalarını dönüşüm odaklı optimize etmek anlamına da gelebilir.

  • Hedef Kitleyi Tanımlama: Reklamlarınızın doğru kitleye sunulması en temel pazarlama stratejilerinden biridir. Hedef kitlenizi tanımlayıp segmentlere bölmek, reklamlarınızın doğru kişilere ulaşmasına olanak tanıyabilir.
  • Doğru Reklam Kanallarını Belirleme: Reklam kanallarının doğru seçimini sağlamak en az reklamı oluşturmak kadar önemli bir kavramdır. Reklamların performansını ve yatırımların verimliliğini artırmaya olanak sağlar.
  • Metin ve Görsellerin Seçimi: Başarılı bir pazarlama kampanyası kullanıcıları cezbetmelidir. Metin ve görsellerin reklama ve hedef kitleye uygunluğu ROAS artırmaya yönelik pazarlama metrikleri içinde yer alır. Uygun metin ve görsel seçimini ise hedef kitleyi takip edip A/B test yaparak belirleyebilirsiniz. Bu şekilde hem iyi performans yakalayan seçimi kullanmış ve hedef kitleyi yakından takip etmiş olursunuz.
  • Geri Bildirimlerin Takibi: Geri bildirimler, reklam kampanyanızın performansını ölçmenizi ve optimize etmenizi sağlayan metriklerden biridir. Özellikle dijital pazarlama açısından reklam yatırımlarının ve stratejilerinin belirlenmesine olanak sağlar. Geri bildirimleri takip ederek hızlıca harcamalarınıza oranla gelirinizi artırabilirsiniz.

Ekip olarak çalışıyorsanız, reklam kampanyalarının dönüşümünü ve optimize edilmesini OKR ve/veya KPI olarak belirleyebilirsiniz. Böylece tüm ekibin aynı doğrultuda hareket etmesini sağlayabilir ve ROAS'ı artırabilirsiniz.

ROAS ile Reklam Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

ROAS, reklam kampanyalarının performansını ölçmek için önemli sonuçlar gösteren bir metriktir. Elde ettiğiniz oranlara göre reklam kampanyalarınızı inceleyip kurgularınızı optimum hale getirebilirsiniz. Genel anlamda %100’ün altındaki ROAS, reklamın maliyetini bile karşılayamadığı anlamına gelir. ROAS’ın bu oranın altında olmasının başlıca nedenleri; reklam kurgularında yanlış hedef kitle seçimi, reklam metinlerinin hatalı olması ya da görsel seçimi şeklinde sıralanabilir. Optimum sonuca ulaşmak adına A/B test yaparak kitlenizi değerlendirip reklam kampanyalarınızın ROAS oranını artırabilirsiniz.

ROAS Kampanyası Ne Demek?

ROAS kampanyası, reklam harcamalarının getirisini ölçmek için kullanılan bir kampanya türüdür. Reklam harcamalarından pazarlama çabalarının verimliliğine kadar birçok metriği değerlendirmeyi sağlar.

ROI Nedir?

Return on invesment (ROI) ile ROAS, birbiri ile sık sık karıştırılan kavramlardır. ROI hesaplamasında tüm yatırım dikkate alınır. ROAS hesaplama işleminde ise sadece reklam harcamaları dikkate alınır.

"ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?" başlıklı yazımızı ziyaret edip "ROI nedir?", "ROI nasıl hesaplanır?", "ROI hesaplama formülü" ve ROI hesaplamasının diğer noktalarını kolayca öğrenebilirsiniz.

ROI Hesaplama Formülü ile ROAS Bulunur mu?

ROAS ve ROI hesaplanması benzer mantıklara dayanır. ROAS, reklam harcamalarının getirisini ölçer ve reklam maliyetine odaklanır. ROI ise tüm yatırım maliyetlerini hesaba katar. Bu sebeple ROAS hesaplarken ROAS formülü kullanılması gerekmektedir.

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
Bir İşçinin Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
Personelin İşletmeye Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır? Örnek SWOT Analizi
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır?
Kitle İletişimi Nedir?
Kitle İletişimi Nedir, Kitle İletişimi Araçları Nelerdir?
  • İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?
    İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon veya bir diğer ismiyle yenileşim; bir ürün, hizmet, süreç veya iş modeline yenilikçi çözümler getirerek mevcut durumu iyileştirme ve geliştirme sürecidir.

  • ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Her başarılı yatırım şirketinizin büyümesine ve rekabet edebilme gücünün artmasına yardımcı olur. Yatırımların başarısının ölçülmesi noktasında da "ROI Nedir?" sorusu ile karşılaşılır.

  • Malware Nedir?
    Zararlı Yazılım (Malware) Nedir?

    Zararlı yazılımlar veya diğer bir adıyla malware, bilgisayar sistemlerine zarar verme amacıyla tasarlanan yazılımlardır. Halk arasında sıkça virüs olarak bilinse de aslında virüs, bu zararlı yazılım türlerinin sadece bir tanesidir.

  • Instagram Reklam Görseli Boyutları
    Instagram Reklam Formatları ve Görsel Boyutları

    Sosyal medya uygulamaları arasında en popüler platformlardan biri olan Instagram’da reklam verebilmek için görsel veya video kullanmanız gerekir. Türlerine göre reklam boyutları ve bilmeniz gerekenleri sizin için listeledik.

  • Sosyal Medya Görsel Boyutları
    2024 Sosyal Medya Görsel Boyutları Nelerdir?

    Instagram post boyutu, Facebook kapak fotoğrafı ölçüleri veya X (eski adıyla Twitter) profil resmi boyutları gibi detaylar, paylaşımların etkisini artırmada büyük rol oynar.

  • İmza Sirküleri Nedir?
    İmza Sirküleri Nedir, Nasıl Alınır?

    “İmza sirküleri nedir?” sorusuna şirket yetkililerinin imza yetkilerini resmî olarak belgeleyen bir doküman olarak yanıt verilebilir. Bu belge, imza yetkisine sahip kişilerin kimler olduğunu ve bu yetkilerin hangi sınırlar içerisinde kullanılabileceğini net bir şekilde ortaya koyar.

  • Marka Tescili Nedir?
    Marka Tescili Nedir, Nasıl Yapılır?

    Marka tescili, bir markanın yasal olarak korunmasını sağlayan ve işletmelere önemli avantajlar sunan bir süreçtir. Bir markanın tescili, isim, logo, sembol veya slogan gibi ayırt edici işaretlerin yalnızca tescil sahibi tarafından kullanılmasını garanti eder.

  • POS Cihazı Nasıl Alınır?
    POS Cihazı Nasıl Alınır?

    Modern teknolojilerin günden güne gelişmesi ile hızlanan dijital dönüşüm süreci, üretim ve tüketim alışkanlıkları üzerinde oldukça önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle alışverişlerde kredi kartı kullanımında ciddi bir artış söz konusudur.

  • İleti Yönetim Sistemi Nedir?
    İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir, Ne İşe Yarar?

    Hizmet sağlayıcılar, SMS ve e-posta gibi yöntemler aracılığıyla müşterileriyle iletişime geçer. Gerçek ve tüzel kişilerin ticari faaliyetleri kapsamında gönderdiği bu mesajlara elektronik ileti denir. Ticari elektronik iletiler, sadece alıcıların onay vermesi durumunda gönderilir.

  • Veri Analitiği Nedir?
    Veri Analitiği Nedir, Verimliliği Nasıl Artırır?

    Veri, araştırmalar sonucunda elde edilen bilgiler bütünü anlamına gelir. Sonuca ulaşmada ya da belirlenen amaca doğru giden yolda toplanan veriler, ilişkiler bütününü oluşturur.