Return on advertising spend (ROAS) ya da Türkçesi ile reklam harcamasının getirisi, reklam üzerinden elde edilen getiriyi hesaplayıp reklamların optimize edilmesi için kullanılır. "ROAS ne demek?", "ROAS değeri nasıl hesaplanır?" ve "ROAS nasıl hesaplanır?" gibi sorularınızı bu yazımızda sizin için cevapladık.
ROAS ile şirketler reklamlar için yaptıkları harcamaları hesaplayarak; reklamın verimliliği, yatırımların verimliliği, pazarlama kampanyalarının getirisi ve reklam stratejileri gibi konularda analizler yapabilir. Böylece reklam kampanyasının etkisini ölçebilirler. Bu analiz sonucu reklam harcaması, dijital pazarlama stratejileri ve pazarlama kampanyalarının verimliliği özetle reklam optimizasyonu sağlanmış olur.
ROAS formülü şöyledir:
Reklam harcamaları, şirketlerin reklam yaptıkları tüm kanalları içerisine alır. Google Ads, Meta Business ve TikTok for Business gibi kaynaklarda yapılan harcamaların toplamını içerir. Özetle reklam harcamalarının yapıldığı her platform hesaplamaya dahil edilir. Hesaplamada hem kanal bazlı hem de toplam reklam getirisi elde edilebilir.
Instagram reklam formatları hakkında detaylı bilgi almak için "Instagram Reklam Formatları ve Boyutları" başlıklı yazımızı, tüm sosyal medya platformlarının görsel boyutları için ise "Sosyal Medya Görsel Boyutları" sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.
ROAS, rekabetçi bir pazarda öne çıkmak için gerekli olan veriye dayalı bilgiler doğrultusunda karar almayı sağlayan bir pazarlama metriğidir. İşletmelerin pazarlama stratejilerinde iyileştirmeler yapmak, pazarlama kampanyalarını analiz etmek, reklam verimliliğini anlamak, satışları artırmak gibi hedeflerini analiz etmeyi sağlar. ROAS ile reklamlarınızı optimize edebilirsiniz.
ROAS hesaplarken tüm reklam maliyetleri ve karşılığında elde edilen gerçek gelirler dikkate alınmalıdır. Bu, reklam kampanyalarınızın etkinliğini ölçmek ve reklam bütçenizi verimli kullanmanıza olanak tanır.
Bir örnek üzerinden ROAS hesaplamasını inceleyelim.
Şirketiniz Nisan ayında bir reklam kampanyası için 2.000 TL harcıyor. Nisan ayı sonunda bu kampanyanın geliri 10.000 TL’ye ulaştı ise bu durumda:
ROAS = (10.000 TL / 2.000 TL) x 100 = %500
Kısacası bu yatırımın getirisi %500 olacaktır ve harcadığınız her 1 TL için 5 TL net kazanç elde etmiş olacaksınız.
ROAS hesaplayabilmek için öncelikle 3 sütun açmanız gerekiyor. Birinci sütunda (A sütunu) “Reklam Türü” yer almalı. İkinci sütunda (B sütunu) “Reklam Geliri” başlığını ekleyin ve üçüncü olarak C sütununa “Reklam Harcaması” başlığını ekleyin. Aşağıdaki formülü kullanarak kendi "ROAS Hesaplama Aracı" dosyanızı oluşturabilirsiniz. Hesaplama:
=(B2/C2)*100
Formülü uyguladıktan sonra, sonuç hücrenizi yüzde olarak formatlamayı unutmayın.
Reklam getirisi veya İngilizcesi ile return on advertising spend'in "advertising" kısmı, İngilizce "reklam" sözcüğünün karşılığıdır. Kısaltması ise “ad” şeklindedir ve return on ad spend ve return on advertising spend aynı anlama gelmektedir.
ROAS’ın %100'ün üzerinde olması reklam kampanyalarının maliyetinden daha fazla gelir elde edildiğini gösterir ve bu durum genellikle olumlu bir sonucu gösterir. %100'ün altında olması ise reklam kampanyalarının maliyetinden daha az gelir elde edildiği anlamına gelmektedir. %100'e eşit ise reklam harcamaları en azından kendi maliyetini karşılamış olur.
İdeal ROAS oranı sektörden sektöre değişiklik gösterebilir. Ancak birçok uzmana göre 4:1 değeri hedef olarak belirlenmelidir.
Reklam harcamasına kullanılan her birim lira için elde edilmek istenen ortalama dönüşüm değerine hedef ROAS denir. Belirlenen hedef ROAS, elde edilecek dönüşüm hacmini etkiler. Reklamların alabileceği trafik miktarının sınırlanmaması adına hedef ROAS uygun şirket ve reklam stratejileri göz önünde bulundurularak belirlenip analiz edilmelidir. Hedef ROAS'ın belirlenmesindeki diğer unsurlar rekabetçi pazar ve kullanıcıların geri bildirimlerine göre optimize edilen reklamlardır. Birçok uzman için hedef ROAS 4:1 şeklindedir.
ROAS değerleri ilgili sektör rekabetinin ve reklam harcamalarının göz ardı edilmeden değerlendirilmesi gereken bir kavramdır. Genel anlamda ROAS'ı %100'ün üzerinde görmek reklamların verimliliğini olumlu yönde yorumlamaya işaret ederken etkinliği ölçmek için sektör, kâr marjı, ortalama tıklama başı maliyet (TBM) gibi faktörler incelenmelidir.
ROAS'ı artırmak, reklam kampanyalarını dönüşüm odaklı optimize etmek anlamına da gelebilir.
Ekip olarak çalışıyorsanız, reklam kampanyalarının dönüşümünü ve optimize edilmesini OKR ve/veya KPI olarak belirleyebilirsiniz. Böylece tüm ekibin aynı doğrultuda hareket etmesini sağlayabilir ve ROAS'ı artırabilirsiniz.
ROAS, reklam kampanyalarının performansını ölçmek için önemli sonuçlar gösteren bir metriktir. Elde ettiğiniz oranlara göre reklam kampanyalarınızı inceleyip kurgularınızı optimum hale getirebilirsiniz. Genel anlamda %100’ün altındaki ROAS, reklamın maliyetini bile karşılayamadığı anlamına gelir. ROAS’ın bu oranın altında olmasının başlıca nedenleri; reklam kurgularında yanlış hedef kitle seçimi, reklam metinlerinin hatalı olması ya da görsel seçimi şeklinde sıralanabilir. Optimum sonuca ulaşmak adına A/B test yaparak kitlenizi değerlendirip reklam kampanyalarınızın ROAS oranını artırabilirsiniz.
ROAS kampanyası, reklam harcamalarının getirisini ölçmek için kullanılan bir kampanya türüdür. Reklam harcamalarından pazarlama çabalarının verimliliğine kadar birçok metriği değerlendirmeyi sağlar.
Return on invesment (ROI) ile ROAS, birbiri ile sık sık karıştırılan kavramlardır. ROI hesaplamasında tüm yatırım dikkate alınır. ROAS hesaplama işleminde ise sadece reklam harcamaları dikkate alınır.
"ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?" başlıklı yazımızı ziyaret edip "ROI nedir?", "ROI nasıl hesaplanır?", "ROI hesaplama formülü" ve ROI hesaplamasının diğer noktalarını kolayca öğrenebilirsiniz.
ROAS ve ROI hesaplanması benzer mantıklara dayanır. ROAS, reklam harcamalarının getirisini ölçer ve reklam maliyetine odaklanır. ROI ise tüm yatırım maliyetlerini hesaba katar. Bu sebeple ROAS hesaplarken ROAS formülü kullanılması gerekmektedir.