notification-announcements

Duyurular

 

Tahsilat Makbuzu Nedir, Nasıl Kesilir?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe
Tahsilat Makbuzu Nedir?

Yeni iş yeri sahipleri büyük bir heyecanla ticari faaliyetlerini sürdürürken birçok soru işaretini de yanında taşırlar. Bu soru işaretlerinden birisi de tahsilat makbuzu kesimidir. Tahsilat makbuzu her alım satım işleminde kullanılması gerektiği için önemle üzerinde durulması ve kapsamlı bir şekilde anlaşılması gerekir. Tahsilat Makbuzu ticari faaliyetlerin kanıtı olması sebebiyle, hukuki bir nitelik te taşır. 

Tahsilat Makbuzu Nedir?

Tahsilat makbuzu, ticari amaçlı satılan mal veya hizmet karşılığında düzenlenen, iki taraf arasındaki alışverişi kanıtlar nitelikteki belgedir. Satış esnasında tahsilat makbuzu düzenlenir. Hizmetin veya ürünün karşılığının müşteriden alındığına dair resmi bir kaynaktır. Hukuki anlaşmazlık durumunda Tahsilat Makbuzu kanıt niteliği taşır. 

Tahsilat Makbuzu Nerelerde Kullanılır? 

Tahsilat Makbuzu, işletmelerdeki tüm para giriş çıkışlarında kullanılabilir. İşletme ile alakalı alım satım işlemlerinin resmi statüde kayıt altına alınabilmesi için tahsilat makbuzu kullanılmalıdır. 

Alım satım işlemleri sonrasında hukuki anlaşmazlıklar oluşabilir. Bu alım satım işlemleri ile alakalı oluşan hukuki anlaşmazlıklarda tahsilat makbuzu işletme adına delil niteliği taşır. Tahsilat makbuzu ile ödeme yaptığınızı ya da ne kadar ödeme aldığınızı kanıtlayabilirsiniz.

Tahsilat makbuzu nakit ödemeler esnasında kesilebildiği gibi, çek, EFT, kredi kartı ve banka kartı yoluyla gerçekleşen tahsilatlarda tahsilat makbuzu olarak kullanılabilir. Tüm bu farklı ödeme yöntemleri sonucunda kaynak olarak elde edilen belgeler farklı olsa da ödemenin yapıldığına dair bir kanıttır.

Tahsilat Makbuzu Nasıl Kesilir?

Tahsilat makbuzu kesimi mal veya hizmet karşılığı ödeme yapıldıktan sonra gerçekleştirilir. 

Tahsilat makbuzu oluşturulurken, makbuz üzerinde olması gereken bilgiler;

  • Firma adres bilgisi,
  • Firma logosu,
  • Tahsilat Makbuzu seri numarası.

Tahsilat makbuzunun geçerli olması için bazı bilgilerin eksiksiz ve net bir şekilde yazılması gerekir. Tahsilat makbuzu içinde yer alması gereken bilgiler;

  • Düzenlenen Tarih,
  • Tahsilat Makbuzunu düzenleten tarafın adı, soyadı, kurum içi unvanı,
  • Ödeme yapan tarafın adı ve soyadı,
  • Alınan hizmet veya malın bedeli (Hem yazı hem rakam ile),
  • Tahsilat sebebi, 
  • Ödeme alan tarafın adı ve soyadı,
  • Ödeme çek ile yapılıyorsa kayıtlı banka adı ve çek numarası,
  • Mal veya hizmet satın alan kişinin tahsilat makbuzundaki bilgileri doğruladığını ve onayladığını gösteren imza.

Tüm bu işlemler gerçekleştirilip gerekli bilgiler makbuz üzerinde kayıt olduktan sonra iki nüsha da firma tarafından kaşelenir. Kaşelenen alanın üstüne imza atılır. Bir nüsha müşteriye diğer nüsha ise firmadaki yetkili birime yönlendirilir.

Tahsilat Makbuzu Kesmeye Gerek Olmayan Durumlar Nelerdir?

İşletmeler bütün alış satışlarında tahsilat makbuzu kesmesi gerekmez. Bazı durumlarda elde edilen belgeler tahsilat makbuzu yerine geçmektedir. 

  • Yazar kasa aracılığı ile gerçekleştirilen alışveriş sonrasında kullanılan fiş,
  • Havale, EFT gibi bankalar arası para akışında verilen banka dekontu, 
  • Kredi kartı ile yapılan satış işlemi sonrası kullanılan kredi kartı slipi, tahsilat makbuzu niteliği taşır. 

Tahsilat Makbuzu Fatura Yerine Geçer mi?

Tahsilat makbuzu daha önce de belirttiğimiz gibi sadece taraflar arası alışveriş sonrası yapılan tahsilatı belgelemek için kullanılır. Tahsilat Makbuzu fatura yerine geçmez.

Tahsilat makbuzu düzenleme limiti, fatura kesmek zorunda olan serbest meslek erbabı, defter tutma zorunluluğu olan çiftçi, vergi muafiyeti bulunan esnaf, birinci ve ikinci sınıf tüccar için bulunmaktadır. Günlük 7.000 Türk Lirasını aşan her türlü tahsilat işlemleri banka, PTT veya finans kuruluşları aracılığıyla yapılması zorunludur. 

459 sıra numaralı VUK genel tebliği ile yasal zorunluluk haline gelen bu tahsilat kuralına uymayan işletmeler için taraflar arası tahsil edilen ücretin %5’i kadar usulsüzlük cezası uygulanır. 

Multinet Up Blog’da yer alan içeriğin yalnızca bilgi verme amaçlı olduğunu, hukuki görüş ve tavsiye içermediğini, bilgilerin Multinet Up Blog’un hazırlanma tarihindeki mevzuata dayalı olduğunu ve zamanla mevzuat değişiklikleri ile ilgili kurumların görüşleri çerçevesinde güncelliğini yitirmiş olabileceğini bildiririz.

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
Muhtasar Beyanname Nedir, Ne Zaman Verilir?
Muhtasar Beyanname Nedir? Ne Zaman Verilir?
Lehtar Ne Demek?
Lehtar Nedir?
Ticaret Odası Kaydı Nasıl Yapılır?
Ticaret Odası Kaydı Nedir? Nasıl Kayıt Yapılır?
  • Vergi Borcu Yoktur Yazısı Nedir? Nereden Alınabilir?
    Vergi Borcu Yoktur Yazısı Nedir? Nereden Alınır?

    Kamu ihalelerine katılmak, kredi başvuruları yapmak veya resmî işlemlerde bulunmak istediğinizde karşınıza çıkan en önemli belgelerden biri, vergi borcu yoktur yazısıdır.

  • FAVÖK Nedir? FAVÖK Nasıl Hesaplanır?
    FAVÖK Nedir? Nasıl Hesaplanır?

    Finansal yönetim ve analiz süreçlerinde, işletmelerin operasyonel performansını değerlendirirken dikkate alınan çeşitli göstergeler mevcuttur. Bu göstergelerden biri de, işletmenin faaliyet kârlılığını net bir şekilde ortaya koyan FAVÖK’tür.

  • Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?
    Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato, finansal zorluklar yaşayan şirketlerin borçlarını yapılandırma sürecidir. Süreç, şirketlerin alacaklılarla borçlarını yeniden yapılandırmak için anlaşmaya varmalarını sağlayarak, iflasın önüne geçilmesini hedefler.

  • 2024 Asgari Ücret Tutarı
    Asgari Ücret Nedir? 2024 Asgari Ücret Ne Kadar Oldu?

    Asgari veya diğer adıyla minimum ücret, işçilere yasal olarak ödenebilecek en düşük maaş tutarıdır. Yani, bir işçiye ödenebilecek minimum ücrettir. 2023 Temmuz ayında asgari ücret 11.402,32 TL olarak açıklanmıştı.

  • 2020 yılının en iyi muhasebe programları
    2024 Yılının En İyi Muhasebe Programları

    İş yükü çok fazla olan ve doğası gereği çok dikkatli olunması gereken muhasebe konusunda, firmalar ve çalışanlar en doğru çözümü arıyorlar. Bu noktada teknoloji devreye giriyor ve muhasebe alanında çeşitli çözümler sunuyor.

  • Matrah artırımı nedir?
    Matrah Artırımı Nedir? Matrah Türleri Nelerdir?

    Vergi, devletin kamu hizmetleri için harcayacağı gelirin kayda değer bir bölümünü oluşturur. Bu nedenle yetkili merciler, usulsüzlükleri ve vergi kayıplarını önlemek için detaylı incelemeler yapar.

  • Senet Nedir, Nasıl Doldurulur?
    Senet Nedir? Nasıl Doldurulur?

    Senet, kişinin belirli bir tarihte veya şartlarda ödeme yapmayı taahhüt ettiği, yazılı bir belgedir. Hukuki bir değer taşıyan bu belge, borçlu-alacak ilişkilerinde sıkça kullanılır. Senet doldururken borçlunun ve alacaklının adını, ödeme tarihini, tutarı ve varsa faiz oranını belirtmek gerekir.

  • Arbitraj Nedir?
    Arbitraj Nedir?

    Finansal piyasalarda fırsatları değerlendirmek, yatırımcıların sürekli peşinde olduğu bir hedeftir. Bu bağlamda arbitraj, piyasalardaki fiyat farklılıklarından yararlanarak risk almadan kâr elde etme stratejisi olarak öne çıkar.

  • Damga Vergisi Nedir
    Damga Vergisi: Nasıl Hesaplanır, Güncel Oranlar Nelerdir?

    Devlet, kamu harcamaları için gereken mali kaynağı vergi ve çeşitlerinden elde eder.

  • Bilanço Nedir?
    Bilanço Nedir? Bilanço Nasıl Hazırlanır?

    Şirketler, tüm finansal faaliyetlerine ve hedeflerine ulaşmaları için atmaları gereken adımları bir mali yıl içerisinde gerçekleştirmelidir.