notification-announcements

Duyurular

 

Tahsilat Makbuzu Nedir, Nasıl Kesilir?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe
Tahsilat Makbuzu Nedir?

Yeni iş yeri sahipleri büyük bir heyecanla ticari faaliyetlerini sürdürürken birçok soru işaretini de yanında taşırlar. Bu soru işaretlerinden birisi de tahsilat makbuzu kesimidir. Tahsilat makbuzu her alım satım işleminde kullanılması gerektiği için önemle üzerinde durulması ve kapsamlı bir şekilde anlaşılması gerekir. Tahsilat Makbuzu ticari faaliyetlerin kanıtı olması sebebiyle, hukuki bir nitelik te taşır. 

Tahsilat Makbuzu Nedir?

Tahsilat makbuzu, ticari amaçlı satılan mal veya hizmet karşılığında düzenlenen, iki taraf arasındaki alışverişi kanıtlar nitelikteki belgedir. Satış esnasında tahsilat makbuzu düzenlenir. Hizmetin veya ürünün karşılığının müşteriden alındığına dair resmi bir kaynaktır. Hukuki anlaşmazlık durumunda Tahsilat Makbuzu kanıt niteliği taşır. 

Tahsilat Makbuzu Nerelerde Kullanılır? 

Tahsilat Makbuzu, işletmelerdeki tüm para giriş çıkışlarında kullanılabilir. İşletme ile alakalı alım satım işlemlerinin resmi statüde kayıt altına alınabilmesi için tahsilat makbuzu kullanılmalıdır. 

Alım satım işlemleri sonrasında hukuki anlaşmazlıklar oluşabilir. Bu alım satım işlemleri ile alakalı oluşan hukuki anlaşmazlıklarda tahsilat makbuzu işletme adına delil niteliği taşır. Tahsilat makbuzu ile ödeme yaptığınızı ya da ne kadar ödeme aldığınızı kanıtlayabilirsiniz.

Tahsilat makbuzu nakit ödemeler esnasında kesilebildiği gibi, çek, EFT, kredi kartı ve banka kartı yoluyla gerçekleşen tahsilatlarda tahsilat makbuzu olarak kullanılabilir. Tüm bu farklı ödeme yöntemleri sonucunda kaynak olarak elde edilen belgeler farklı olsa da ödemenin yapıldığına dair bir kanıttır.

Tahsilat Makbuzu Nasıl Kesilir?

Tahsilat makbuzu kesimi mal veya hizmet karşılığı ödeme yapıldıktan sonra gerçekleştirilir. 

Tahsilat makbuzu oluşturulurken, makbuz üzerinde olması gereken bilgiler;

  • Firma adres bilgisi,
  • Firma logosu,
  • Tahsilat Makbuzu seri numarası.

Tahsilat makbuzunun geçerli olması için bazı bilgilerin eksiksiz ve net bir şekilde yazılması gerekir. Tahsilat makbuzu içinde yer alması gereken bilgiler;

  • Düzenlenen Tarih,
  • Tahsilat Makbuzunu düzenleten tarafın adı, soyadı, kurum içi unvanı,
  • Ödeme yapan tarafın adı ve soyadı,
  • Alınan hizmet veya malın bedeli (Hem yazı hem rakam ile),
  • Tahsilat sebebi, 
  • Ödeme alan tarafın adı ve soyadı,
  • Ödeme çek ile yapılıyorsa kayıtlı banka adı ve çek numarası,
  • Mal veya hizmet satın alan kişinin tahsilat makbuzundaki bilgileri doğruladığını ve onayladığını gösteren imza.

Tüm bu işlemler gerçekleştirilip gerekli bilgiler makbuz üzerinde kayıt olduktan sonra iki nüsha da firma tarafından kaşelenir. Kaşelenen alanın üstüne imza atılır. Bir nüsha müşteriye diğer nüsha ise firmadaki yetkili birime yönlendirilir.

Tahsilat Makbuzu Kesmeye Gerek Olmayan Durumlar Nelerdir?

İşletmeler bütün alış satışlarında tahsilat makbuzu kesmesi gerekmez. Bazı durumlarda elde edilen belgeler tahsilat makbuzu yerine geçmektedir. 

  • Yazar kasa aracılığı ile gerçekleştirilen alışveriş sonrasında kullanılan fiş,
  • Havale, EFT gibi bankalar arası para akışında verilen banka dekontu, 
  • Kredi kartı ile yapılan satış işlemi sonrası kullanılan kredi kartı slipi, tahsilat makbuzu niteliği taşır. 

Tahsilat Makbuzu Fatura Yerine Geçer mi?

Tahsilat makbuzu daha önce de belirttiğimiz gibi sadece taraflar arası alışveriş sonrası yapılan tahsilatı belgelemek için kullanılır. Tahsilat Makbuzu fatura yerine geçmez.

Tahsilat makbuzu düzenleme limiti, fatura kesmek zorunda olan serbest meslek erbabı, defter tutma zorunluluğu olan çiftçi, vergi muafiyeti bulunan esnaf, birinci ve ikinci sınıf tüccar için bulunmaktadır. Günlük 7.000 Türk Lirasını aşan her türlü tahsilat işlemleri banka, PTT veya finans kuruluşları aracılığıyla yapılması zorunludur. 

459 sıra numaralı VUK genel tebliği ile yasal zorunluluk haline gelen bu tahsilat kuralına uymayan işletmeler için taraflar arası tahsil edilen ücretin %5’i kadar usulsüzlük cezası uygulanır. 

Multinet Up Blog’da yer alan içeriğin yalnızca bilgi verme amaçlı olduğunu, hukuki görüş ve tavsiye içermediğini, bilgilerin Multinet Up Blog’un hazırlanma tarihindeki mevzuata dayalı olduğunu ve zamanla mevzuat değişiklikleri ile ilgili kurumların görüşleri çerçevesinde güncelliğini yitirmiş olabileceğini bildiririz.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
2025 Bayram Mesaisi Ücreti
Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)
Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi
Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?
E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?
E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?
  • Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır? [2025]
    Prime Esas Kazanç Nedir? Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır?

    Prime esas kazanç çalışılan zamanlarda ödemede bulunulan sigorta getirisine ait brüt tutar olarak tanımlanır. Yani prime tabi tutulan ek ödemeler ve çalışan ücretlerinin geneline verilen isimdir.

  • 2025 Vergi Takvimi
    2025 Vergi Takvimi

    Vergi, sektörü veya büyüklüğü fark etmeksizin her işletmenin devlete karşı ödemekle yükümlü olduğu bir kavram olarak tanımlanabilir. Her işletmenin ödemekle yükümlü olduğu vergiler kanunlar tarafından belirleniyor.

  • 2025 Yol Ücreti Ne Kadar?
    Yol Ücreti Nedir? 2025 Yol İstisna Bedelleri

    Çalışanlar için işyeri tercihinde maaş önemli bir faktördür.

  • İş Yeri Kira Sözleşmesi Nasıl Hazırlanır?
    İş Yeri Kira Sözleşmesi Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

    Bir iş yeri sahibinin iş yerini kiraya vermesi veya bir iş yeri kiralayanın kendini ve haklarını  mülk sahibine karşı koruması, anlaşmanın geçerliliği olarak kabul gören ve yazılı kayıt halinde tutulan iş yeri kira sözleşmesi

  • Kurban Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?
    Personele Sağlanan Kurban Bayramı Yardımları Muhasebeleştirilir mi?

    İş hayatının hemen hemen herkesin yaşamının önemli bir kısmını kapladığını söylemek yanlış olmaz. Hâl böyle olunca çalışanların gerek çalıştığı kuruma karşı bağlılık duymaları gerekse çalışma koşullarından memnun olmaları büyük önem kazanır.

  • Temettu Nedir, Nasıl Alınır?
    Temettü Nedir, Nasıl Alınır?

    Yatırım dünyasında şirketlerin başarılarının yatırımcılara nasıl yansıdığı, her zaman merak edilen bir konudur. Şirketler, elde ettikleri kazançtan hissedarlarına pay ayırarak kâr dağıtımı yapar.

  • TEFE - TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    TEFE-TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Ekonomi, bireylerin ve işletmelerin kararlarını şekillendiren en önemli unsurlardan biridir. Özellikle fiyat değişimlerini anlamak ve ekonomik süreçlere hâkim olmak, günlük hayattan uzun vadeli stratejilere kadar pek çok alanda kritik rol oynar.

  • MERSİS No Nedir?
    MERSİS No Nedir?

    MERSİS ya da Merkezi Sicil Kayıt Sistemi, ticari işletmelerin sicil kayıtlarının yer aldığı elektronik bir sistemdir. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilen sistem üzerinden şirketler ve ticari işletmelere ait değişiklik ve kayıt işlemleri gerçekleştirilebilir.

  • 2025 Asgari Ücret
    Asgari Ücret Nedir? 2025 Asgari Ücret Tutarı Ne Kadar?

    Asgari veya diğer adıyla minimum ücret, işçilere yasal olarak ödenebilecek en düşük maaş tutarıdır. Yani, bir işçiye ödenebilecek minimum ücrettir.

  • 2025 Kurumlar Vergisi Ne Kadar?
    Kurumlar Vergisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? [2025]

    Tüzel kişiler yani şirketler ve diğer kurumların, bir mali yıl içerisinde elde ettikleri kazanç için ödedikleri vergi türüne kurumlar vergisi denir. Bir noktaya kadar gelir vergisine benzeyen kurumlar vergisinde en önemli fark ise sabit orandır.