Marka, bir işletmenin ürün ve hizmetlerini o işletmeye has kılan, firmayı tanımlamak ve ayırt etmek için kullanılan bir kavramdır. İsim, slogan, ürün ve hizmet listesi gibi birçok detayı da doğrudan ya da dolaylı olarak kapsar. İşletmelerin marka tescili yapmaları, markalarını yasal çerçevede koruma altına almaları anlamına gelir. Şirket itibarı, güvenilirliği ve kalitesi açısından önemli bir gösterge olan marka tescili hakkında aklınıza takılabilecek soruları yanıtladık.
Türk Patent ve Marka Kurumu (TÜRKPATENT) tarafından gerçekleştirilen marka tescili işlemi, markaların belirlediği hizmet ve malların kullanım haklarını yalnızca o markaya ait olacak şekilde belgeler. Böylelikle her bir ürün ve hizmetin hangi marka tarafından sunulduğu yasal ve açıkça kayıt altına alınır. Tescil edilmiş markaların sahipleri lisans alma ya da devir gibi işlemlerde marka üzerinde yasal hak talep edebilir.
Marka tescili, hem ticari hem de hukuki açıdan işletmelere önemli avantajlar kazandırır. Bunlardan ilki, markanın isminin ya da sunduklarının izinsiz şekilde kullanılmasını ve kopyalanmasını önlemektir. Fikri mülkiyet çerçevesinde, markanın tüm haklarının alınabilmesi açısından tescil işlemi yapılması büyük önem taşır.
Bir markayı tüketici nezdinde güvenilir ve tercih edilir bir konumda pozisyonlandırmak, genellikle uzun yıllar süren emeğin neticesinde gerçekleşir. Harcanan bunca efora ve zamana rağmen, marka tescili yapılmadığı takdirde farklı bir kişi ya da kurum bu işlemi gerçekleştirerek marka üzerinde hak iddia edebilir. Markayı tasarlayan ve kuran kişi olsanız bile tescil yapılmadığı takdirde yasal açıdan koruma altında olamazsınız.
Markanın haklarını korumanın yanı sıra tescil işlemi farklı açılardan da önem arz eder. Marka tescili, işletmelerin marka değerini artırmak ve hem tüketiciler hem de yatırımcılar için daha güvenilir bir imaj çizmek açısından olmazsa olmazdır. Öte yandan, gelecekte markanın lisans alması ya da başka bir şirkete satılması gibi durumlarda ekonomik değerinin artmasına da yardımcı olur. Tescilli markalar başkasına devredilebilir ya da miras bırakılabilir.
Marka kavramını tanımlayan birçok farklı unsur olabilir. Logo, amblem, slogan, renk kombinasyonları ve hatta bazen belirli sesler bile bir markanın bileşenleri kapsamında değerlendirilebilir. Dolayısıyla marka tescilinde de her zaman standart bir kapsam ile karşılaşmayız. Markaya bağlı olarak birçok farklı logo, ses, işaret ve sembol tescillenebilir.
Bir markanın tescil edilebilmesi için en önemli koşul, ayırt edici özelliklere sahip olması ve sicilde gösterilebilmesidir. Tescilli herhangi bir markayla karıştırılabilecek unsurlara sahip olmaması, genel ahlaka aykırı özellikler barındırmaması, bir dini ya da ülkeyi ifade eden semboller içermemesi gerekir. Herhangi bir toplum değerine hakaret eden, kamuoyunda infial yaratabilecek ya da halka mal olmuş isimleri işaret eden semboller de tescil başvurusunun reddedilmesine sebep olacaktır.
Marka tescil başvurusu yapmadan önce markanın ayırt edici özelliklere sahip olduğundan emin olmak, reddedilme riskini büyük oranda azaltır. Başvuru işlemi TÜRKPATENT’in resmi internet sitesi üzerinden, posta yoluyla ya da elden yapılabilir. Onaylanması uygun görülen başvurular Resmi Marka Bülteni aracılığıyla yayımlanır.
Marka tescili başvurusu yaparken ibraz etmeniz gereken evraklar şu şekilde sıralanmıştır:
Markaların tescil edilecek ürün ve hizmetleri, NICE Sınıflandırması kapsamında belirlenmiş uluslararası kriterlere göre sınıflandırılır. Söz konusu alanlar 34’ü mal, 11’i de hizmet başlığında olmak üzere toplamda 45 farklı sınıfa ayrılır.
Marka tescil ücreti her yıl değişebilir ve ücret belirleme yetkisi Türk Patent ve Marka Kurumu’na aittir. 2025 yılında tescil ücreti 5.790,00 TL olarak belirlenmiştir.
Marka tescil başvurusu yapmadan önce aşağıdaki maddelere göz atarak aklınıza takılan sorulara yanıt bulabilirsiniz.
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları, Türkiye Cumhuriyeti’nin sınai mülkiyet hakkı koruması sunduğu devletlerin vatandaşları, Dünya Ticaret Örgütü Kuruluş Anlaşması ve Paris Sözleşmesi hükümleri kapsamında başvuru hakkı bulunan kişiler ve ülkemiz sınırları içinde ikameti/ticari faaliyeti bulunan kişiler marka tescil başvurusu yapabilir.
Türk Patent ve Marka Kurumu yalnızca markaların değil, özgün tasarımların da tescillenerek koruma altına alınmasına olanak tanır. Endüstriyel tasarım tescili, bir ürünün tasarımını ve/veya dış görünümünü Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında korur.
Marka tescili 10 yıl süreyle geçerli bir işlemdir.
Patent buluş ve teknik yenilikleri koruma altına alan bir kavramdır. Örneğin, bir cihaz ürettiyseniz patentini alarak sizin tarafınızdan üretildiğini ispatlayabilirsiniz. Ancak marka tescili isim, logo ve slogan gibi markayı tanımlayan unsurları korumayı sağlar. “Patent nedir? Nasıl alınır?” gibi sorularınıza yanıt bulmak için bir diğer rehberimize göz atabilirsiniz.
Marka tescil yetkisi Türk Patent ve Marka Kurumu’na aittir.
Tescil başvurusu onaylandığı takdirde markaya verilen sertifika, marka tescil belgesi olarak adlandırılır.
Başvurular, güncel yoğunluğa bağlı olarak genellikle 8-10 ay içinde sonuçlanır.
Marka tescil başvurusu yapmak için bir şirketiniz olması gerekmez, bireysel başvurular da değerlendirmeye alınır. Ancak markanın ticari kullanımı planlanıyorsa bir şirket adına tescil ettirmek daha isabetli bir seçim olabilir.
Tescil koruması, başvuru tarihinden itibaren geçerlidir. Bu sayede başvurunuzun onaylanması uzun sürse bile onaylanana kadar geçen süre üzerinde hak iddia edebilirsiniz.
Her marka için ayrı başvuru talep edilir. Hatta marka farklı sınıflarda kullanılacaksa, her bir sınıf için de ayrı tescil işlemi yapılmalıdır.
Siz de markanızın imajını, gelecekteki ticari değerini ve itibarını korumak istiyorsanız, tescil başvurunuzu vakit kaybetmeden yapmanızı öneririz. Marka değeri yaratmak tescilli markalar için çok daha kolay ve sürdürülebilir bir işlemdir.
Bir yandan marka süreçlerinizi yönetirken bir yandan da çalışanlarınızı mutlu etmek, onların başarılarını ödüllendirmek ve yan haklar tanımanız gerekir. Böylece çalışanlarınızın iş yerine olan bağlılıklarını artırabilir, şirketinizin turnover oranlarını düşürebilirsiniz. Multinet Up çözümleri ile kolayca yan haklar tanımlayabilir, tüm süreçleri dijitalleşmiş çözümlerle kolayca yönetebilirsiniz.
MultiNet yemek kartı ile her yıl binlerce TL tasarruf edebilirsiniz. İster 1 ister 1000 çalışanınız olsun, MultiNet ile tüm avantajlardan yararlanabilirsiniz. Üstelik çalışanlarınızın için yapacağınız aylık yemek bakiyesi ödemeleriniz, için tek fatura alırsınız ve muhasebeleştirme süreçlerini kolayca yönetebilirsiniz. Böylece hem binlerce noktada geçerli yemek kartı ile çalışanlarınızı memnun eder hem de şirketiniz için tasarruf avantajlarından yararlanıp büyümenize odaklanabilirsiniz.
Multinet Up Blog’da yer alan içeriğin yalnızca bilgi verme amaçlı olduğunu, hukuki görüş ve tavsiye içermediğini, bilgilerin Multinet Up Blog’un hazırlanma tarihindeki mevzuata dayalı olduğunu ve zamanla mevzuat değişiklikleri ile ilgili kurumların görüşleri çerçevesinde güncelliğini yitirmiş olabileceğini bildiririz.