notification-announcements

Duyurular

 

Pandemi Döneminde Etkili Tedarik Zinciri Yönetimi

Multinet Up
Multinet Up
Lojistik ve Filo Yönetimi 5 Dakikalık Okuma Süresi
Pandemi Döneminde Etkili Tedarik Zinciri Yönetimi| Multinet Up Blog

Tüm iş dünyasını olumsuz etkileyen Covid-19, bir süre daha sektörler üzerindeki baskısına devam edecek gibi gözüküyor. Yapılan araştırmalar, pandemi sürecinden en kötü etkilenenlerin başında tedarik zinciri süreçlerinin geldiğini ortaya koyuyor. Multinet Up olarak bu yazımızda neden ve sonuçları ile etkili tedarik zinciri yönetimi için yapılması gerekenleri inceledik.

Anket sonuçlarına göre firmaların %73’ü pandemi nedeniyle bir şekilde tedarik zincirinde olumsuzluklar yaşadığını belirtmiş. Bu olumsuzluklar firmalarda gelir ve güven kayıplarına neden olabiliyor. Peki, tedarik zincirleri neden bu kadar ciddi etkileniyor?

  • Pandemi nedeniyle hammadde üretimi azaldı, fiyatları arttı.
  • Çeşitli yasaklardan kaynaklı olarak lojistik operasyonlar kesintiye uğradı.
  • İçe kapanan piyasa nedeniyle satış tahminleri tutmadı.
  • Tüm bunların sonucu olarak ödemeler dengesi ve nakit akışı bozuldu
  • Özellikle hammadde tedarikinde yurtdışına bağlı olan ülkemizde, birçok sektör düşüşü direkt olarak hissediyor.

Çözümlerine geçmeden önde, ana problemleri analiz etmekte fayda var:

  • Stoklar Ani Değişime Yanıt Veremedi

Covid-19 iş dünyasında her iki türlü talep değişimine de neden oldu. Kimi sektörler talep düşüşü yaşarken kimisi talep fazlası ile karşılaştı. Elindeki malı satamayan üretici mağdur olurken, taleplere yetişemeyen medikal ve yemek gibi sektörler ise şaşkınlık yaşadılar. Bu durum herkesi emniyet stokunu ve stok planlarını yeniden değerlendirmeye sevk etti.

  • Lojistik Hizmeti Bulmakta Problem Yaşanıyor

Pandemiye bağlı olarak oluşan belirsizlik ortamı içerisinde daha fazla emniyet stoku yaparak kendini garantiye almak isteyen birçok şirket, lojistik hizmetlerine olan talebi artırdı. Havayolu, karayolu ve denizyolu taşıma firmaları bir anda gelen yoğun talep karşısında çaresiz kaldı. Üstelik yurtiçi ve yurtdışında uygulanan seyahat ve sokağa çıkma yasakları sevk sürelerinin daha da uzamasına neden oldu.

  • Maliyetler Artarken İşgücü Azaldı

Mevcut dönemde Türkiye’deki her 2 firmadan 1’i işgücü sıkıntısı çekiyor. Bunun sebebi sağlık, seyahat ve sahada çalışmanın zorlaşması olarak gösterilebilir. Bir yandan da üretim zorluğu nedeniyle üretim maliyetlerinde artış yaşanıyor, sert dalgalanmalar oluyor.

Bu kadar zor ve sancılı bir dönemde işin uzmanları, krizin üstesinden gelmek adına pek çok öneri sunuyor.

Pandemi döneminde tedarik zinciri süreçlerini en iyi şekilde yürütebilmek için alınması gereken eylem ve önlemleri aşağıdaki gibi sıraladık:
 

  1. Tedarikçi Risklerinin Farkında Olmak

    Tedarikçilerin covid-19 dönemi boyunca durumları analiz edilmeli ve riskleri belirlenmelidir. Ortaya çıkabilecek sorunlar önceden tespit edilmelidir. Mevcut tedarikçi kabiliyetleri iyi anlaşılmalı ve buna paralel olarak gerekiyorsa alternatif tedarikçiler geliştirilmelidir. Tedarikçilerden pandemi süreci için yapacakları aksiyon planları istenebilir. Şeffaf ve anlık geribildirimlere dayalı bir ilişki kurulmalıdır.
  2. İş Sürekliliğini Garanti Altına Almak

    Firmaların bu ortamda tedarik zincirlerindeki aksaması olanaklı noktaları arayıp bulmaları ve gidermeleri gerekmektedir. Bu sadeye iş sürekliliği sağlanabilir ve firma kötü yönde etkilenmez. Tedarik zincirinde meydana gelecek krizler için bir kriz yönetimi stratejisi belirlenmeli ve uygulanması teşvik edilmelidir. Büyük şirketler ise verilerini iş zekâsı çözümleri ile analiz edip yazılım desteği ile stratejik kararlar alma yoluna gidiyorlar. Yapılan anketlerde ülkemizde kriz yönetiminin, şirketlerin büyük çoğunluğunda oluşturulmadığı görülmüştür.
  3. Nakit Akışını Yeniden Düzenlemek

    Pandemi döneminde müşteri talepleriniz azalmış veya artmış olabilir. Öncelikli olarak değişen arz talep dengesini analiz etmeli, yeni hammadde siparişleri veya stok malzeme seviyeleri, buradan çıkacak sonuca göre yeniden düzenlenmelidir. Örneğin müşteri taleplerinin düşüş trendi gösterdiği bir işletme, stok seviyelerini düşürerek kendine likidite sağlayabilir.
     
  4. Sağlıklı Çalışanlar ve Sağlıklı Müşteriler

    İşgücü azalmasının ve maliyetlerdeki dalgalanmaların kök nedeni tabii ki pandemi. Bu süreçte tedarik zinciri yönetimi şeffaflık içinde yapılmalı. İşveren, çalışanlar, tedarikçi ve müşterilerin zincir boyunca iletişimi güçlendirilmeli. Korunma önlemleri teşvik edilmeli. Hibrit ve evden çalışma şekillerinin de karşımıza çıktığı bu ortamda,  çalışanlara ait, ortaya çıkabilecek ek ihtiyaçlar anlaşılmalı ve çalışanlara özel çözümler sunulmalı. Bu sayede verimlilik yükselecek, çalışanların da işverene olan sadakati artacaktır.
     

2020 yılında küreselleşen dünyadaki tedarik zincirlerinin ne kadar kırılgan olduğunu hepimiz gördük. Bu değişken ve bilinmez ortamda firmalar sakin kalarak, sürdürebilirlik için doğru stratejik kararlar almaya odaklanmalılar.

Geleneksel yöntemlerin artık yeterli olamadığını, değişen şartlara uyum sağlayamadığını fark ediyoruz. Şirketler yeni yaklaşımlar benimsemeli ve teknolojiden faydalanmak için yatırım yapmaktan çekinmemeliler.

Bugün verilerini yapay zekâ ve makine öğrenmesi ile işleyebilen firmalar, hızlı ve esnek hareket edip, rekabette bir adım öne geçmiş durumdalar.

Tedarik yönetimi ile ilgili diğer yazılarımızı okumak için, web sitemizde yer alan Blog sayfamızı ziyaret edebilirsiniz.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
Ticari Araçlarda MTV Oranları Ne Kadar? [2025]
Ticari Araçlarda MTV Oranları Ne Kadar? [2025]
UTTS Hakkında Bilmeniz Gerekenler
UTTS Hakkında Bilinmesi Gerekenler
Uzun Dönem Araç Kiralama mı, Satın Alma mı Daha Mantıklı?
Uzun Dönem Filo Kiralama, Satın Alma ile Karşılaştırması
  • Filo Yönetimi Nedir?
    Filo Yönetimi Nedir, Nasıl Yapılır?

    Filo yönetimi, bir şirketin sahip olduğu araçların etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesini sağlar.

  • Şirket Araçları İçin Periyodik Bakım Süreci
    Şirket Araçlarının Periyodik Bakımı

    Şirket araçları periyodik bakımı, araçların belirli aralıklarla kontrol edilmesi ve gerekli bakım işlemlerinin yapılması sürecidir. Bu hizmet, araçların güvenli, verimli ve uzun ömürlü olmasını sağlamak amacıyla gerçekleşir.

  • Filo Kaskosu Nedir?
    Şirketinizin Güvencesi: Filo Kaskosu Nedir?

    Bir şirketin sahip olduğu araçların tümü, filo kapsamında yer alır. Filo yönetimi ise araçların etkin bir şekilde kullanılmasını mümkün kılar. Bakım, onarım ve yakıt alımı gibi konuları içerir.

  • Şirket Araçları İçin Trafik Sigortası Nasıl Yaptırılır?
    Şirket Araçları İçin Trafik Sigortası Nasıl Yaptırılır?

    Trafik sigortası, aracınızla yola çıkmanız için zorunlu tutulan işlemlerden biridir. Trafikte meydana gelecek olası kazalardaki hasarı karşılayabilmenizi sağlayacak bu işlem, oldukça geniş kapsamlıdır. Bu sigortayla birlikte yalnızca maddi kayıpların bir kısmı karşılanabilir.

  • Şirket Aracı Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
    Şirket Aracı Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

    Şirket arabası, iş süreçlerinin etkin ve verimli bir biçimde yönetilmesine imkân veren önemli ihtiyaçlar arasında yer alır. Küçük, orta ve büyük ölçekli pek çok şirket, araç satın alma veya kiralama gibi seçenekleri değerlendirir.

  • Şirketler İçin Araç Kredisi Koşulları
    Şirketler İçin Araç Kredisi Koşulları Nelerdir?

    Araç sahibi olmak isteyen ancak yeterli nakit akışını sağlayamayan kişiler bankaların sunduğu kredi hizmetlerinden yararlanabilir. Bu durum şirketler için de geçerlidir. Taşıt kredilerine hem bireysel olarak hem de ticari amaçlı başvuru yapılabilir.

  • Şirket Aracı Satım Süreçleri
    Şirket Aracı Satışı Nasıl Yapılır? Gerekli Prosedürler Nelerdir?

    Şirket araçları, iş akışının devamlılığı açısından oldukça önemlidir. Farklı amaçlar doğrultusunda kullanılan bu araçların alım ve satım süreçlerinde izlenen bazı prosedürler vardır.

  • Filo Sigortası Avantajları
    Filo Yönetimi Sigortası Nedir, Avantajları Nelerdir?

    Filo yönetimi, bir şirketin sahip olduğu araçları verimli şekilde kullanması, bakımını ve idaresini yapması için oluşturulan bir stratejidir.

  • araç muayenesi için gerekli evraklar
    Şirket Aracı Muayenesi İçin Gerekli Evraklar Nelerdir?

    Şirket araçları, firmaların iş süreçlerinin hızlı ve etkili bir şekilde yönetilmesini olanaklı kılan temel ihtiyaçlardan biridir.

  • Araç Takip Sistemi
    Araç Takip Sistemi Verimliliğinizi Nasıl Artırıyor?

    Şirketler, filo yönetimi süreçlerinde çeşitli çözümlere başvurarak araç kullanımındaki verimliliklerini arttırmayı amaçlar.