notification-announcements

Duyurular

 

Sevk İrsaliyesi Nedir ve Nasıl Düzenlenir?

Multinet Up
Multinet Up
Lojistik ve Filo Yönetimi 4 Dakikalık Okuma Süresi
sevk irsaliyesi

Ticaretle uğraşan herkes, birçok resmî belge ile uğraşır. Üretim ya da ürün satışı yapan firmalar, hizmet sektörüne göre daha fazla belgeyle uğraşmak zorundadır ve bu belgeler arasında adını en fazla duyduklarımızdan biri sevk irsaliyesidir. Multinet Up olarak bu yazımızda “Sevk irsaliyesi nedir?” ve “Sevk irsaliyesi nasıl düzenlenir?” gibi sorularını yanıtlarını paylaştık.
 

Sevk İrsaliyesi Nedir?

Sevk irsaliyesi, ticari bir malın bir yerden başka bir yere nakledilirken, bu malla ilgili bilgilerin kayıt altına alınmasını sağlayan belgedir. Sevk irsaliyesi temelde malı, yola çıktığı mükellefi ve ulaşacağı müşteriyi belirtir özellikte, resmi bir belgedir.

Sevk İrsaliyesinde Hangi Bilgiler Yer Alır?

Sevk irsaliyesi temelde malı, göndericiyi ve alıcıyı tanımlar nitelikte bilgiler içermelidir. Bu bilgiler;

  • Belgenin sevk irsaliyesi olduğuna dair ibare
  • Noter tasdik mühür şekli
  • Sevk irsaliyesine konu olan malın miktarı ve cinsi
  • Sevk irsaliyesini düzenleyen kişinin; adı, soyadı, işletmedeki unvanı, iş adresi, vergi numarası ve dairesi ile ilgili bilgi
  • Sevk irsaliyesine konu olan malı alacak olan kişinin; adı, soyadı, adresi, eğer varsa vergi dairesi numarası ve hesap numarası
  • Malın, taşıyıcıya teslim tarihi ve müteselsil irsaliye numarası
  • Sevk irsaliyesini düzenleyenin, malı taşıyanın ve teslim alan kişilerin imzaları

35.000'i aşkın noktada geçerli MultiNet yemek kartının sunduğu operasyonel kolaylıkları öğrenmek ve yılda 113.000 TL'yi aşan vergi avantajından faydalanmak için bilgilerinizi bırakın, sizi arayalım.

05xx xxx xx xx

Sevk İrsaliyesi Zorunlu Bir Uygulama mıdır?

Sevk irsaliyesi, düzenlenmesi zorunlu bir belgedir. Taşınan mal; satıcı tarafından taşınıyorsa, satıcı tarafından; alıcı tarafından taşınıyorsa, alıcı tarafından sevk irsaliyesi düzenlenir. En az 3 nüsha olarak düzenlenmesi gereken sevk irsaliyesinin 2 nüshası malı taşıyan araçta bulunmak zorundadır. 3 nüshadan az düzenlenen ya da taşıyıcıya 1 nüsha olarak verilen sevk irsaliyesi hiç düzenlenmemiş sayılır. Sevk irsaliyesinde belge düzenleme tarihi ve malın sevk tarihi ayrı ayrı yer almalıdır. Her iki tarih aynı olsa bile, yine de ayrı ayrı belirtilmeleri gerekmektedir. Nüsha sayısı gibi, tarihlerin herhangi birinin ya da her ikisinin eksik olması durumunda da sevk irsaliyesi hiç düzenlenmemiş kabul edilmektedir. Bu nedenle, belirttiğimiz bu noktalara dikkat edilmesinde fayda vardır.

Burada dikkat edilmesi gereken konu, sevk irsaliyesine konu olan malların, nakil işlemi yapacak olan araçta bulunuyor olmasıdır. Sevk irsaliyesi kesilmiş olan mallar taşıyıcı araçta bulunmuyorsa hem alıcı hem de satıcı her bir irsaliye için ayrı ayrı ceza ödemek durumunda kalırlar.
 

Sevk İrsaliyesi ile Fatura Arasındaki Farklar Nelerdir?

Her iki belgenin kullanım amaçları birbirinden farklıdır. Sevk irsaliyesi, bir malın taşıma işlemi için düzenlenirken, fatura o malın satışı için düzenlenir. Bu nedenle, sevk irsaliyesi fatura yerine ve fatura da sevk irsaliyesi yerine kullanılamaz.

Not: Sevk irsaliyesi düzenlendikten sonraki 7 gün içerisinde fatura düzenleme zorunluluğu vardır.
 

Tedarik yönetimi; stok, depo ve satın alma gibi konularda çeşitli bilgiler içeren yazılarımıza Multinet Up Blog sayfamızdan ulaşabilir, güncel ve faydalı konuları blog sayfamızdan takip edebilirsiniz.

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
Filo Yönetimi Nedir?
Filo Yönetimi Nedir, Nasıl Yapılır?
Şirket Araçları İçin Periyodik Bakım Süreci
Şirket Araçlarının Periyodik Bakımı
Ticari Araçlarda MTV Oranı Ne Kadardır?
Ticari Araçlarda MTV Oranları Ne Kadar?
  • Filo Kaskosu Nedir?
    Şirketinizin Güvencesi: Filo Kaskosu Nedir?

    Bir şirketin sahip olduğu araçların tümü, filo kapsamında yer alır. Filo yönetimi ise araçların etkin bir şekilde kullanılmasını mümkün kılar. Bakım, onarım ve yakıt alımı gibi konuları içerir.

  • Şirket Araçları İçin Trafik Sigortası Nasıl Yaptırılır?
    Şirket Araçları İçin Trafik Sigortası Nasıl Yaptırılır?

    Trafik sigortası, aracınızla yola çıkmanız için zorunlu tutulan işlemlerden biridir. Trafikte meydana gelecek olası kazalardaki hasarı karşılayabilmenizi sağlayacak bu işlem, oldukça geniş kapsamlıdır. Bu sigortayla birlikte yalnızca maddi kayıpların bir kısmı karşılanabilir.

  • Şirket Aracı Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler
    Şirket Aracı Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler

    Şirket arabası, iş süreçlerinin etkin ve verimli bir biçimde yönetilmesine imkân veren önemli ihtiyaçlar arasında yer alır. Küçük, orta ve büyük ölçekli pek çok şirket, araç satın alma veya kiralama gibi seçenekleri değerlendirir.

  • Şirketler İçin Araç Kredisi Koşulları
    Şirketler İçin Araç Kredisi Koşulları Nelerdir?

    Araç sahibi olmak isteyen ancak yeterli nakit akışını sağlayamayan kişiler bankaların sunduğu kredi hizmetlerinden yararlanabilir. Bu durum şirketler için de geçerlidir. Taşıt kredilerine hem bireysel olarak hem de ticari amaçlı başvuru yapılabilir.

  • Şirket Aracı Satım Süreçleri
    Şirket Aracı Satışı Nasıl Yapılır? Gerekli Prosedürler Nelerdir?

    Şirket araçları, iş akışının devamlılığı açısından oldukça önemlidir. Farklı amaçlar doğrultusunda kullanılan bu araçların alım ve satım süreçlerinde izlenen bazı prosedürler vardır.

  • Filo Sigortası Avantajları
    Filo Yönetimi Sigortası Nedir, Avantajları Nelerdir?

    Filo yönetimi, bir şirketin sahip olduğu araçları verimli şekilde kullanması, bakımını ve idaresini yapması için oluşturulan bir stratejidir.

  • Filo Kiralama Kârlı mı?
    Uzun Dönem Filo Kiralama, Satın Alma ile Karşılaştırması

    Taşımacılık ve ulaşım, reel sektörde faaliyet gösteren şirketlerin önemli bir iş yükümlülüğü ve harcama kalemidir. Hâl böyleyken özellikle büyük ölçekli firmalarda personel kullanımına tahsis edilmiş araçlara sahip olmak daha fazla önem kazanır.

  • araç muayenesi için gerekli evraklar
    Şirket Aracı Muayenesi İçin Gerekli Evraklar Nelerdir?

    Şirket araçları, firmaların iş süreçlerinin hızlı ve etkili bir şekilde yönetilmesini olanaklı kılan temel ihtiyaçlardan biridir.

  • Araç Takip Sistemi
    Araç Takip Sistemi Verimliliğinizi Nasıl Artırıyor?

    Şirketler, filo yönetimi süreçlerinde çeşitli çözümlere başvurarak araç kullanımındaki verimliliklerini arttırmayı amaçlar.

  • ticari araç nedir
    Ticari Araç Nedir? Ticari Araçlar Rehberi

    Otomotiv sektörü her geçen gün büyüyüp yeni marka ve modeller ile piyasaya çıkmaya devam etmektedir. Ancak araç sayısı ne kadar artarsa artsın araç sınıfı ticari araç ve binek araç olarak ikiye ayrılır.