Bir işletmenin gerçekleştirdiği tüm ticari faaliyetlerin takibi, işletmeye ait gelir ve gider verilerinin raporlanması ile sağlanabilir. Tüccarlar bu amaç doğrultusunda işletme defteri adı verilen bir defter kullanır ve yıl sonunda firmaya ait tüm muhasebesel veriler ve kâr/zarar tablosu hesaplanabilir.
İşletme defteri nedir, nasıl tutulur? Kimler bu defteri tutar ya da tutamaz, inceleyelim.
Tüccarlar, Vergi Usul Kanunu’nun 177. ve 178. maddelerine istinaden birinci sınıf tüccar ve ikinci sınıf tüccar olarak iki gruba ayrılmıştır.
Birinci sınıf tüccar olarak belirtilen grup defterlerini bilanço esasına göre bilanço defteri şeklinde, ikinci sınıf tüccar olarak belirtilen grup ise defterlerini işletme hesabına göre işletme defteri şeklinde tutmakla sorumludur.
Türk Ticaret Kanunu’nun 66/3 maddesi kapsamında ikinci sınıf tüccarlar tarafından işletmelerine ait ticari faaliyetlerin takibini ve kontrolünü sağlamak amacıyla tutulan deftere işletme defteri adı verilir.
İşletme defteri bilanço esasına göre tutulan deftere göre birtakım farklılıklara sahiptir. Bu farklılıkları şu şekilde sıralayabiliriz:
İşletme defteri tutma hadleri her yıl Maliye Bakanlığı’nın belirlediği kriterler doğrultusunda açıklanmaktadır.
2023 yılı için Resmi Gazete’de yayımlanan işletme defteri tutma hadleri şu şekilde verilmiştir:
Ayrıca bu maddelerde belirtilen tutarların %20’sini aşan ikinci sınıf tüccarlar işletme esasından bilanço esasına geçiş yaparken, belirtilen sınırların üst üste 3 kez %20 altına düşen birinci sınıf tüccarlar da ikinci sınıf tüccar olarak kabul edilmektedir.
İşletme hesabı esasına tabi olanlar ve işletme defteri tutmak durumunda olanlar Vergi Usul Kanunu’nun 178. maddesinde iki grupta ele alınmıştır:
Bu iki grubun işletme defteri tutarak faaliyetlerini sürdürmesi gerekir.
Vergi Usul Kanunu’nun 172. maddesi uyarınca şu şartları taşıyan gerçek ve tüzel kişilerin ise defter tutması zorunlu kılınmıştır:
İşletme defteri tutmaktan muaf olan meslek grupları ve tüccarlar ise şu şekilde sıralanmaktadır:
İşletmelerin ticaretini yapmakta olduğu hizmet ve malların üretimi, temini, satışı gibi faaliyetleri için ihtiyaç duyduğu harcamalar işletme gideri olarak kabul edilir.
Personel masrafları (maaş, yemek parası, yol parası, bordro gibi), elektrik, su faturası giderleri, iletişim masrafları, depolama ve lojistik masrafları, kira bedeli, vergi ödemeleri, hammadde alımı, satın alınan ürün ve hizmet ödemeleri, amortisman tutarları, borçlanılan tutarlar gibi tüm kalemler işletmenin giderleri arasındadır ve işletme defterine gider olarak yazılabilir.
01/01/2019 tarihi itibariyle işletme defterlerinin Defter Beyan Sistemi üzerinden tutulması zorunluluğu getirilerek elektronik ortama geçiş sağlanmıştır. Defter Beyan Sistemi üzerinden defter tutan tüccarların ayrıca bir e-Defter tutması gerekmez.