notification-announcements

Duyurular

 

Tediye Makbuzu Nedir?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe 5 Dakikalık Okuma Süresi Yayın Tarihi: 07.06.2024
Tediye makbuzu nedir?

İşletmelerin muhasebe süreçlerini doğrudan ilgilendiren ödemelerin kaydı firmanın mali tablosunun takip ve kontrolü açısından büyük önem taşır. Elden yapılan ödemelerde makbuz düzenlenmesi gerekir. Ödeme şekli çek veya nakit olan işlemlerde ödemeyi gerçekleştiren firmaların bu meblağı resmi olarak kayıt altına alması zorunludur. Bu sebeple bu tür ödeme şekilleri için işletmeler tarafından tediye makbuzu ve tahsilat makbuzu gibi belgeler düzenlenir. 

Tediye Makbuzu Ne İşe Yarar?

İşletmelerin sık sık kullandığı belgelerden biri olan tediye makbuzu,bir hizmete karşılık yapılan ödemenin ispatı amacıyla düzenlenen bir belgedir. Tediye makbuzu ile ödemeyi gerçekleştiren kişi, işletmeye ve sorumlu olduğu kişilere karşı bu ödemenin yapıldığını ispatlar.

Tediye Makbuzunda Bulunması Gereken Bilgiler Nelerdir?

Tediye makbuzu sayesinde bir firma tarafından yapılan ödemeler şirket içinde kayıt altına alınırken bu ödemeye resmiyet kazandırılmış olur. Bu sebeple tediye makbuzunun muhasebese işlemlerde önemi oldukça büyüktür.

Değerli bir evrak olması nedeniyle tediye makbuzu kesilirken dikkat edilmesi gereken ve makbuzun üzerinde yer alması gerekli bilgiler şu şekildedir:

  • Tediye makbuzu ibaresi
  • Makbuzun düzenlendiği tarih (kesim tarihi)
  • Makbuzun seri numarası
  • Ödemeyi alan kişiye ait bilgiler (Parayı alanın adı, soyadı ve imzası)
  • Ödemeyi yapan kişiye ait bilgiler (Parayı verenin adı, soyadı ve imzası)
  • Makbuzu kesen firmaya ait bilgiler (İşletmenin unvanı, adresi, telefonu vb.)
  • Tahsilat şekli
  • Ödeme tutarının hem yazı hem de sayı cinsinden yazılmış bilgisi, paranın ne kadar olduğu
  • Ödeme tutarının para birimi cinsinden bilgisi
  • Ödeme çek ile yapılmışsa çekin ait olduğu banka ve çek numarası
  • Tahsilatın cinsine göre değişen banka, şube, hesap numarası, çek numarası ve çek tarihi gibi bilgiler

Tediye Makbuzu ve Tahsilat Makbuzu Arasındaki Farklar Nelerdir?

Tediye makbuzu ve tahsilat makbuzu sıklıkla birbiriyle karıştırılan ancak aslında birbirinden farklı amaçlara yönelik iki tip belgedir.

Bu iki makbuzun karıştırılmasının asıl sebebi ise aynı konu dahilinde kesilmelerine ihtiyaç duyulmasıdır. Her iki makbuz da iki firma arasında bir mal veya hizmet satın alımının gerçekleşmesi durumunda gündeme gelmektedir.

En kısa tabirle tediye makbuzu alıcı tarafın, tahsilat makbuzu ise satıcı tarafın kestiği makbuzlardır. Yani makbuzu düzenleyen kişiye göre fark oluşmaktadır. 

Tahsilat makbuzu, bir firmaya bir mal veya hizmet satışında bulunan başka bir firmanın alacağına karşılık düzenlediği belgedir. Buna karşılık tediye makbuzu, bir firmadan bir mal veya hizmet alımında bulunan tarafın bu alıma karşılık yapmış olduğu ödemeyi belgelemek amacıyla hazırlanır.

Tahsilat makbuzunda parayı alan firma kısmı ile makbuzu kesen firma kısmı aynıyken tediye makbuzunda parayı ödeyen firma kısmı ile makbuzu kesen firma kısmı aynıdır.

Tediye Makbuzunu Kim Düzenler?

Tediye makbuzu, bir mal veya hizmet satın alımı gerçekleştiren firma tarafından bu hizmete karşılık yaptıkları ödemeyi ispatlar nitelikteki belgedir. Bu belgeyi düzenleyen, ödeme yapan yani para verip mal/hizmet satın alan taraftır. Kısacası tediye makbuzunu para veren firma keser. 

Tediye Makbuzunun Aslı Kimde Kalır?

Tediye makbuzu çift nüsha olarak hazırlanan bir evraktır. Üzerinde yer alan bilgiler eksiksiz olarak doldurulup boş kalan yerlerin üzeri çizilir. Makbuzun aslı belgeyi düzenleyen tarafta yani ödeme yapan firmada kalırken, örnek nüshası karşı tarafa yani hizmeti veren işletmeye iletilir.

Multinet Up Blog’da yer alan içeriğin yalnızca bilgi verme amaçlı olduğunu, hukuki görüş ve tavsiye içermediğini, bilgilerin Multinet Up Blog’un hazırlanma tarihindeki mevzuata dayalı olduğunu ve zamanla mevzuat değişiklikleri ile ilgili kurumların görüşleri çerçevesinde güncelliğini yitirmiş olabileceğini bildiririz.

 

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

İlgili Yazılar
Emlak Vergisi Nedir?
Emlak Vergisi Nedir? Emlak Vergisi Nasıl Hesaplanır?
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar ve Kullanım Alanları
Vergi Nedir?
Vergi Nedir? Vergi Çeşitleri Nelerdir?
  • İcra Takibi Nedir?

    İcra Takibi Nedir? Nasıl Yapılır?

    İcra takibi, borçlunun borcunu ödememesi halinde yasal yollara başvuran alacaklının, İcra ve İflas Kanunu çerçevesinde borcunu tahsil etmek amacıyla başlattığı resmi tahsilat sürecidirçtir. Alacaklı, İcra Müdürlüğü nezdinde bir takip talebi düzenleyerek icra takibini başlatabilir.

  • Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato, finansal zorluklar yaşayan şirketlerin borçlarını yapılandırma sürecidir. Süreç, şirketlerin alacaklılarla borçlarını yeniden yapılandırmak için anlaşmaya varmalarını sağlayarak, iflasın önüne geçilmesini hedefler.

  • E-Tebligat Nedir?

    E-Tebligat Nedir?

    Elektronik Tebligat (e-Tebligat), Tebligat Kanunu kapsamında belirtilen, tebligat çıkarmaya yetkili merciler tarafından elektronik ortamda hazırlanan tebligatların yönetmeliğine uygun olarak, değiştirilmeden ve inkâr edilmeyecek şekilde Ulusal Elektronik Tebligat Si

  • e-İmza Nedir?

    E-İmza Nedir? Nasıl Kullanılır?

    Günümüzde resmî işlemler başta olmak üzere birçok işlem dijital ortam üzerinden yapılabilir.

  • Bilanço Nedir, Nasıl Hazırlanır?

    Bilanço Nedir? Bilanço Nasıl Hazırlanır?

    Şirketler, mali yıl içerisinde gerçekleştirdikleri tüm finansal faaliyetlerini ve varlık-kaynak durumlarını raporlamak için bilançodan yararlanır. Bilanço genel hatlarıyla işletmenin belirli bir tarihteki varlıklarını, borçlarını ve öz kaynaklarını gösterir.

  • Çek Nedir?

    Çek Nedir, Nasıl Kullanılır?

    Çek, dünyanın birçok yerinde tercih edilen bir tür ödeme yöntemidir. Garantör ödeme yöntemleri arasında yer alan çek, kıymetli evrak statüsündeki bir kambiyo senedidir.

  • Yeni Kurulan İşletmelerin Yükümlü Olduğu Vergi ve Beyanname Türleri

    Yeni Kurulan İşletmelerin Sorumlu olduğu Vergi ve Beyannameler

    Sermaye şirketi veya şahıs şirketi olarak kurulan her işletmenin ku

  • 2025 Bayram Mesaisi Ücreti

    Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)

    Genel tatil günü olarak değerlendirilen bayramlarda belirli işyerleri ve çalışanların iş devamlılığını sağlaması gerekebiliyor. Çalışanların iş sorumluluklarını sürdürdüğü bu süreç bayram mesaisi olarak tanımlanıyor.

  • Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi

    Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?

    Herkes için farklı anlamlar taşıyan bayramlar işletmeler tarafından çalışanların bağlılığını güçlendirmek ve motivasyonlarını artırmak için bir fırsata dönüştürebiliyor.

  • E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?

    E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?

    Elektronik fatura veya kısaltması ile e-Fatura; internet üzerinden faturaların elektronik ortamda düzenlenmesini, paylaşılmasını ve takip edilebilmesini sağlayan sistemin adıdır.