notification-announcements

Duyurular

 

Tediye Makbuzu Nedir?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe 5 Dakikalık Okuma Süresi
Tediye makbuzu nedir?

İşletmelerin muhasebe süreçlerini doğrudan ilgilendiren ödemelerin kaydı firmanın mali tablosunun takip ve kontrolü açısından büyük önem taşır. Elden yapılan ödemelerde makbuz düzenlenmesi gerekir. Ödeme şekli çek veya nakit olan işlemlerde ödemeyi gerçekleştiren firmaların bu meblağı resmi olarak kayıt altına alması zorunludur. Bu sebeple bu tür ödeme şekilleri için işletmeler tarafından tediye makbuzu ve tahsilat makbuzu gibi belgeler düzenlenir. 

Tediye Makbuzu Ne İşe Yarar?

İşletmelerin sık sık kullandığı belgelerden biri olan tediye makbuzu,bir hizmete karşılık yapılan ödemenin ispatı amacıyla düzenlenen bir belgedir. Tediye makbuzu ile ödemeyi gerçekleştiren kişi, işletmeye ve sorumlu olduğu kişilere karşı bu ödemenin yapıldığını ispatlar.

Tediye Makbuzunda Bulunması Gereken Bilgiler Nelerdir?

Tediye makbuzu sayesinde bir firma tarafından yapılan ödemeler şirket içinde kayıt altına alınırken bu ödemeye resmiyet kazandırılmış olur. Bu sebeple tediye makbuzunun muhasebese işlemlerde önemi oldukça büyüktür.

Değerli bir evrak olması nedeniyle tediye makbuzu kesilirken dikkat edilmesi gereken ve makbuzun üzerinde yer alması gerekli bilgiler şu şekildedir:

  • Tediye makbuzu ibaresi
  • Makbuzun düzenlendiği tarih (kesim tarihi)
  • Makbuzun seri numarası
  • Ödemeyi alan kişiye ait bilgiler (Parayı alanın adı, soyadı ve imzası)
  • Ödemeyi yapan kişiye ait bilgiler (Parayı verenin adı, soyadı ve imzası)
  • Makbuzu kesen firmaya ait bilgiler (İşletmenin unvanı, adresi, telefonu vb.)
  • Tahsilat şekli
  • Ödeme tutarının hem yazı hem de sayı cinsinden yazılmış bilgisi, paranın ne kadar olduğu
  • Ödeme tutarının para birimi cinsinden bilgisi
  • Ödeme çek ile yapılmışsa çekin ait olduğu banka ve çek numarası
  • Tahsilatın cinsine göre değişen banka, şube, hesap numarası, çek numarası ve çek tarihi gibi bilgiler

Tediye Makbuzu ve Tahsilat Makbuzu Arasındaki Farklar Nelerdir?

Tediye makbuzu ve tahsilat makbuzu sıklıkla birbiriyle karıştırılan ancak aslında birbirinden farklı amaçlara yönelik iki tip belgedir.

Bu iki makbuzun karıştırılmasının asıl sebebi ise aynı konu dahilinde kesilmelerine ihtiyaç duyulmasıdır. Her iki makbuz da iki firma arasında bir mal veya hizmet satın alımının gerçekleşmesi durumunda gündeme gelmektedir.

En kısa tabirle tediye makbuzu alıcı tarafın, tahsilat makbuzu ise satıcı tarafın kestiği makbuzlardır. Yani makbuzu düzenleyen kişiye göre fark oluşmaktadır. 

Tahsilat makbuzu, bir firmaya bir mal veya hizmet satışında bulunan başka bir firmanın alacağına karşılık düzenlediği belgedir. Buna karşılık tediye makbuzu, bir firmadan bir mal veya hizmet alımında bulunan tarafın bu alıma karşılık yapmış olduğu ödemeyi belgelemek amacıyla hazırlanır.

Tahsilat makbuzunda parayı alan firma kısmı ile makbuzu kesen firma kısmı aynıyken tediye makbuzunda parayı ödeyen firma kısmı ile makbuzu kesen firma kısmı aynıdır.

Tediye Makbuzunu Kim Düzenler?

Tediye makbuzu, bir mal veya hizmet satın alımı gerçekleştiren firma tarafından bu hizmete karşılık yaptıkları ödemeyi ispatlar nitelikteki belgedir. Bu belgeyi düzenleyen, ödeme yapan yani para verip mal/hizmet satın alan taraftır. Kısacası tediye makbuzunu para veren firma keser. 

Tediye Makbuzunun Aslı Kimde Kalır?

Tediye makbuzu çift nüsha olarak hazırlanan bir evraktır. Üzerinde yer alan bilgiler eksiksiz olarak doldurulup boş kalan yerlerin üzeri çizilir. Makbuzun aslı belgeyi düzenleyen tarafta yani ödeme yapan firmada kalırken, örnek nüshası karşı tarafa yani hizmeti veren işletmeye iletilir.

Multinet Up Blog’da yer alan içeriğin yalnızca bilgi verme amaçlı olduğunu, hukuki görüş ve tavsiye içermediğini, bilgilerin Multinet Up Blog’un hazırlanma tarihindeki mevzuata dayalı olduğunu ve zamanla mevzuat değişiklikleri ile ilgili kurumların görüşleri çerçevesinde güncelliğini yitirmiş olabileceğini bildiririz.

 

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
2025 Bayram Mesaisi Ücreti
Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)
Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi
Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?
E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?
E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?
  • Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır? [2025]
    Prime Esas Kazanç Nedir? Prime Esas Kazanç Nasıl Hesaplanır?

    Prime esas kazanç çalışılan zamanlarda ödemede bulunulan sigorta getirisine ait brüt tutar olarak tanımlanır. Yani prime tabi tutulan ek ödemeler ve çalışan ücretlerinin geneline verilen isimdir.

  • 2025 Vergi Takvimi
    2025 Vergi Takvimi

    Vergi, sektörü veya büyüklüğü fark etmeksizin her işletmenin devlete karşı ödemekle yükümlü olduğu bir kavram olarak tanımlanabilir. Her işletmenin ödemekle yükümlü olduğu vergiler kanunlar tarafından belirleniyor.

  • 2025 Yol Ücreti Ne Kadar?
    Yol Ücreti Nedir? 2025 Yol İstisna Bedelleri

    Çalışanlar için işyeri tercihinde maaş önemli bir faktördür.

  • İş Yeri Kira Sözleşmesi Nasıl Hazırlanır?
    İş Yeri Kira Sözleşmesi Hazırlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler

    Bir iş yeri sahibinin iş yerini kiraya vermesi veya bir iş yeri kiralayanın kendini ve haklarını  mülk sahibine karşı koruması, anlaşmanın geçerliliği olarak kabul gören ve yazılı kayıt halinde tutulan iş yeri kira sözleşmesi

  • Kurban Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?
    Personele Sağlanan Kurban Bayramı Yardımları Muhasebeleştirilir mi?

    İş hayatının hemen hemen herkesin yaşamının önemli bir kısmını kapladığını söylemek yanlış olmaz. Hâl böyle olunca çalışanların gerek çalıştığı kuruma karşı bağlılık duymaları gerekse çalışma koşullarından memnun olmaları büyük önem kazanır.

  • Temettu Nedir, Nasıl Alınır?
    Temettü Nedir, Nasıl Alınır?

    Yatırım dünyasında şirketlerin başarılarının yatırımcılara nasıl yansıdığı, her zaman merak edilen bir konudur. Şirketler, elde ettikleri kazançtan hissedarlarına pay ayırarak kâr dağıtımı yapar.

  • TEFE - TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    TEFE-TÜFE Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Ekonomi, bireylerin ve işletmelerin kararlarını şekillendiren en önemli unsurlardan biridir. Özellikle fiyat değişimlerini anlamak ve ekonomik süreçlere hâkim olmak, günlük hayattan uzun vadeli stratejilere kadar pek çok alanda kritik rol oynar.

  • MERSİS No Nedir?
    MERSİS No Nedir?

    MERSİS ya da Merkezi Sicil Kayıt Sistemi, ticari işletmelerin sicil kayıtlarının yer aldığı elektronik bir sistemdir. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından geliştirilen sistem üzerinden şirketler ve ticari işletmelere ait değişiklik ve kayıt işlemleri gerçekleştirilebilir.

  • 2025 Asgari Ücret
    Asgari Ücret Nedir? 2025 Asgari Ücret Tutarı Ne Kadar?

    Asgari veya diğer adıyla minimum ücret, işçilere yasal olarak ödenebilecek en düşük maaş tutarıdır. Yani, bir işçiye ödenebilecek minimum ücrettir.

  • 2025 Kurumlar Vergisi Ne Kadar?
    Kurumlar Vergisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? [2025]

    Tüzel kişiler yani şirketler ve diğer kurumların, bir mali yıl içerisinde elde ettikleri kazanç için ödedikleri vergi türüne kurumlar vergisi denir. Bir noktaya kadar gelir vergisine benzeyen kurumlar vergisinde en önemli fark ise sabit orandır.