notification-announcements

Duyurular

 

Tediye Makbuzu Nedir?

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe 5 Dakikalık Okuma Süresi
Tediye makbuzu nedir?

İşletmelerin muhasebe süreçlerini doğrudan ilgilendiren ödemelerin kaydı firmanın mali tablosunun takip ve kontrolü açısından büyük önem taşır. Elden yapılan ödemelerde makbuz düzenlenmesi gerekir. Ödeme şekli çek veya nakit olan işlemlerde ödemeyi gerçekleştiren firmaların bu meblağı resmi olarak kayıt altına alması zorunludur. Bu sebeple bu tür ödeme şekilleri için işletmeler tarafından tediye makbuzu ve tahsilat makbuzu gibi belgeler düzenlenir. 

Tediye Makbuzu Ne İşe Yarar?

İşletmelerin sık sık kullandığı belgelerden biri olan tediye makbuzu,bir hizmete karşılık yapılan ödemenin ispatı amacıyla düzenlenen bir belgedir. Tediye makbuzu ile ödemeyi gerçekleştiren kişi, işletmeye ve sorumlu olduğu kişilere karşı bu ödemenin yapıldığını ispatlar.

Tediye Makbuzunda Bulunması Gereken Bilgiler Nelerdir?

Tediye makbuzu sayesinde bir firma tarafından yapılan ödemeler şirket içinde kayıt altına alınırken bu ödemeye resmiyet kazandırılmış olur. Bu sebeple tediye makbuzunun muhasebese işlemlerde önemi oldukça büyüktür.

Değerli bir evrak olması nedeniyle tediye makbuzu kesilirken dikkat edilmesi gereken ve makbuzun üzerinde yer alması gerekli bilgiler şu şekildedir:

  • Tediye makbuzu ibaresi
  • Makbuzun düzenlendiği tarih (kesim tarihi)
  • Makbuzun seri numarası
  • Ödemeyi alan kişiye ait bilgiler (Parayı alanın adı, soyadı ve imzası)
  • Ödemeyi yapan kişiye ait bilgiler (Parayı verenin adı, soyadı ve imzası)
  • Makbuzu kesen firmaya ait bilgiler (İşletmenin unvanı, adresi, telefonu vb.)
  • Tahsilat şekli
  • Ödeme tutarının hem yazı hem de sayı cinsinden yazılmış bilgisi, paranın ne kadar olduğu
  • Ödeme tutarının para birimi cinsinden bilgisi
  • Ödeme çek ile yapılmışsa çekin ait olduğu banka ve çek numarası
  • Tahsilatın cinsine göre değişen banka, şube, hesap numarası, çek numarası ve çek tarihi gibi bilgiler

Tediye Makbuzu ve Tahsilat Makbuzu Arasındaki Farklar Nelerdir?

Tediye makbuzu ve tahsilat makbuzu sıklıkla birbiriyle karıştırılan ancak aslında birbirinden farklı amaçlara yönelik iki tip belgedir.

Bu iki makbuzun karıştırılmasının asıl sebebi ise aynı konu dahilinde kesilmelerine ihtiyaç duyulmasıdır. Her iki makbuz da iki firma arasında bir mal veya hizmet satın alımının gerçekleşmesi durumunda gündeme gelmektedir.

En kısa tabirle tediye makbuzu alıcı tarafın, tahsilat makbuzu ise satıcı tarafın kestiği makbuzlardır. Yani makbuzu düzenleyen kişiye göre fark oluşmaktadır. 

Tahsilat makbuzu, bir firmaya bir mal veya hizmet satışında bulunan başka bir firmanın alacağına karşılık düzenlediği belgedir. Buna karşılık tediye makbuzu, bir firmadan bir mal veya hizmet alımında bulunan tarafın bu alıma karşılık yapmış olduğu ödemeyi belgelemek amacıyla hazırlanır.

Tahsilat makbuzunda parayı alan firma kısmı ile makbuzu kesen firma kısmı aynıyken tediye makbuzunda parayı ödeyen firma kısmı ile makbuzu kesen firma kısmı aynıdır.

Tediye Makbuzunu Kim Düzenler?

Tediye makbuzu, bir mal veya hizmet satın alımı gerçekleştiren firma tarafından bu hizmete karşılık yaptıkları ödemeyi ispatlar nitelikteki belgedir. Bu belgeyi düzenleyen, ödeme yapan yani para verip mal/hizmet satın alan taraftır. Kısacası tediye makbuzunu para veren firma keser. 

Tediye Makbuzunun Aslı Kimde Kalır?

Tediye makbuzu çift nüsha olarak hazırlanan bir evraktır. Üzerinde yer alan bilgiler eksiksiz olarak doldurulup boş kalan yerlerin üzeri çizilir. Makbuzun aslı belgeyi düzenleyen tarafta yani ödeme yapan firmada kalırken, örnek nüshası karşı tarafa yani hizmeti veren işletmeye iletilir.

Multinet Up Blog’da yer alan içeriğin yalnızca bilgi verme amaçlı olduğunu, hukuki görüş ve tavsiye içermediğini, bilgilerin Multinet Up Blog’un hazırlanma tarihindeki mevzuata dayalı olduğunu ve zamanla mevzuat değişiklikleri ile ilgili kurumların görüşleri çerçevesinde güncelliğini yitirmiş olabileceğini bildiririz.

 

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
Personel Giyim Yardımı Nasıl Muhasebeleştirilir?
Personel Giyim Yardımı Nasıl Muhasebeleştirilir?
Muhtasar Beyanname Nedir, Ne Zaman Verilir?
Muhtasar Beyanname Nedir? Ne Zaman Verilir?
Lehtar Ne Demek?
Lehtar Nedir?
  • Ticaret Odası Kaydı Nasıl Yapılır?
    Ticaret Odası Kaydı Nedir? Nasıl Kayıt Yapılır?

    Herhangi bir ticari işletmenin resmî olarak faaliyetlerine başlamadan önce Ticaret Odasına kayıt yaptırması gerekir. Ticaret Odası kaydı, işletmenin sahibinin tüm bilgilerini ve kayıtlarını içeren resmî belgeleri kapsar.

  • Vergi Borcu Yoktur Yazısı Nedir? Nereden Alınabilir?
    Vergi Borcu Yoktur Yazısı Nedir? Nereden Alınır?

    Kamu ihalelerine katılmak, kredi başvuruları yapmak veya resmî işlemlerde bulunmak istediğinizde karşınıza çıkan en önemli belgelerden biri, vergi borcu yoktur yazısıdır.

  • FAVÖK Nedir? FAVÖK Nasıl Hesaplanır?
    FAVÖK Nedir? Nasıl Hesaplanır?

    Finansal yönetim ve analiz süreçlerinde, işletmelerin operasyonel performansını değerlendirirken dikkate alınan çeşitli göstergeler mevcuttur. Bu göstergelerden biri de, işletmenin faaliyet kârlılığını net bir şekilde ortaya koyan FAVÖK’tür.

  • Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?
    Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato, finansal zorluklar yaşayan şirketlerin borçlarını yapılandırma sürecidir. Süreç, şirketlerin alacaklılarla borçlarını yeniden yapılandırmak için anlaşmaya varmalarını sağlayarak, iflasın önüne geçilmesini hedefler.

  • 2024 Asgari Ücret Tutarı
    Asgari Ücret Nedir? 2024 Asgari Ücret Ne Kadar Oldu?

    Asgari veya diğer adıyla minimum ücret, işçilere yasal olarak ödenebilecek en düşük maaş tutarıdır. Yani, bir işçiye ödenebilecek minimum ücrettir. 2023 Temmuz ayında asgari ücret 11.402,32 TL olarak açıklanmıştı.

  • 2020 yılının en iyi muhasebe programları
    2024 Yılının En İyi Muhasebe Programları

    İş yükü çok fazla olan ve doğası gereği çok dikkatli olunması gereken muhasebe konusunda, firmalar ve çalışanlar en doğru çözümü arıyorlar. Bu noktada teknoloji devreye giriyor ve muhasebe alanında çeşitli çözümler sunuyor.

  • Matrah artırımı nedir?
    Matrah Artırımı Nedir? Matrah Türleri Nelerdir?

    Vergi, devletin kamu hizmetleri için harcayacağı gelirin kayda değer bir bölümünü oluşturur. Bu nedenle yetkili merciler, usulsüzlükleri ve vergi kayıplarını önlemek için detaylı incelemeler yapar.

  • Senet Nedir, Nasıl Doldurulur?
    Senet Nedir? Nasıl Doldurulur?

    Senet, kişinin belirli bir tarihte veya şartlarda ödeme yapmayı taahhüt ettiği, yazılı bir belgedir. Hukuki bir değer taşıyan bu belge, borçlu-alacak ilişkilerinde sıkça kullanılır. Senet doldururken borçlunun ve alacaklının adını, ödeme tarihini, tutarı ve varsa faiz oranını belirtmek gerekir.

  • Arbitraj Nedir?
    Arbitraj Nedir?

    Finansal piyasalarda fırsatları değerlendirmek, yatırımcıların sürekli peşinde olduğu bir hedeftir. Bu bağlamda arbitraj, piyasalardaki fiyat farklılıklarından yararlanarak risk almadan kâr elde etme stratejisi olarak öne çıkar.

  • Damga Vergisi Nedir
    Damga Vergisi: Nasıl Hesaplanır, Güncel Oranlar Nelerdir?

    Devlet, kamu harcamaları için gereken mali kaynağı vergi ve çeşitlerinden elde eder.