notification-announcements

Duyurular

 

Sermaye Şirketi Nedir, Nasıl Kurulur

Multinet Up
Multinet Up
İnovasyon & Girişimcilik 5 Dakikalık Okuma Süresi Yayın Tarihi: 22.09.2021
sermaye şirketi nedir

Şahıs şirketleri ve sermaye şirketleri olarak şirket türleri iki temel türe ayrılır. Sermaye şirketleri, temeli sermayeden oluşan ve sermayeye katılım oranlarına göre ortakların hak sahibi olduğu bir şirket türüdür. Anonim şirketler, limited şirketler ve paylı komandit şirketler olmak üzere sermaye şirketi olarak değerlendirilen üç şirket türü bulunuyor. Her bir sermaye şirketi sahip olduğu özellikler, kurulum gereklilikleri ve sermaye payı açısından birbirinden ayrılıyor.

Üç farklı türü bulunan sermaye şirketlerinin ortak özelliği şirketlerin gücü tamamıyla sermaye yönetiminden almasıdır. Ancak, her bir sermaye şirketinin kendine özgü özelliklerinin ve kurulum süreçlerinin ayrı ayrı değerlendiriliyor. Bu yazımızda, sermaye şirketlerini tanıtarak kurulum süreçlerinin işleyişini sizler için açıkladık.

Sermaye Şirketi Nedir?

Sermaye şirketleri, temeli sermaye ve bu sermayenin yönetiminden alan, sermayeye katılım oranlarına göre ortakların hak sahibi olduğu ancak şirketteki paylarının kişisel olmadığı şirket türü olarak tanımlanıyor. Sermaye şirketleri diğer şirket ve işletmelere göre daha prestijli bir konuma sahip oluyor. Farklı özelliklere sahip üç türü bulunan sermaye şirketleri şu şekilde özetlenebilir:

  1. Anonim Şirketler: Tek bir kişi tarafından kurulabilen anonim şirketler için en az 50 bin TL sermayenin sağlanması gerekiyor. Birden fazla gerçek veya tüzel kişinin bulunması durumunda temel sermayenin eşit paylara bölünüyor. Hisse senedi ve tahvil çıkarma hakkı yalnızca bu şirket türüne aittir. Şirketin bir ticari unvanının ve çalışma konusunun olması gerekiyor.
  2. Limited Şirketler: En az bir en fazla elli ortak sayısı ile kurulabilen limited şirketlerin asgari sermayesinin 10 bin TL olması gerekiyor. Ortaklık payının tutarı fark etmeksizin her ortağın bir payı bulunuyor. Ortakların sorumluluğu taahhüt ettikleri sermaye ile sınırlandırılır. Ortakların paylarını devredebilmeleri için diğer ortakların izni gerekiyor.
  3. Paylı Komandit Şirketler: Kurucu sayısının beş kişiden az olamadığı paylı komandit şirketlerde en az bir kişinin komandite, başka bir deyişle sınırsız sorumluluğa sahip ortak olması gerekiyor. Bu şirket türünde sermaye anonim şirketlerde olduğu gibi paylara bölünür ve ortakların bir kısmı şirket alacaklarına karşı bir kollektif şirket ortağı, diğerleri ise bir anonim şirket pay sahibi gibi sorumlu olur.


Sermaye Şirketi Nasıl Kurulur?

Sermaye şirketi olarak değerlendirilen anonim, limited ve paylı komandit şirketlerin kurulumu için öncelikle ilgili kuruluşlara iletilecek belgelerin hazırlanması gerekir. Sermaye şirketi kurmak için gerekli belgeler şu şekilde listelenebilir:

  • Sermaye Miktarı
  • Ortakların Sermaye Oranı
  • Şirket Tescili
  • Şirket Unvanı
  • Ortakların Kimlik Fotokopisi
  • Ortakların İkametgah Belgesi
  • İşyerinin Kira Sözleşmesi

Gerekli belgeler hazırlandıktan sonra şirketin unvanını, sermayesini, adresini, kurucu ve yönetim kuruluna tanınan hakları ve görevleri, sermaye pay türleri gibi temel bilgileri içeren şirket ana sözleşmesi düzenlenir. Uygun şekilde hazırlanan kayıt beyannamesi, şirket kuruluş dilekçe formu ve taahhütnamesi Ticaret Sicili Memurluğu teslim edilir. Kurulacak şirketin faaliyet alanına göre ilgili ticaret odasına kayıt olunur. Şirket ve şirket unvanının tescili Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinde yayınlanır.


Bedelli Sermaye Artırımı Nasıl Yapılır?

Bedelli sermaye artırımı şirketlere ek bir finansman kaynağı olan, şirketlerin faaliyet hacimlerini artıran ve sermaye gereksinimlerini karşılanmasını sağlayan sermaye artırım yöntemlerinden biridir. Bedelli sermaye artırımı, bir şirketin ana sermayesine karşılık gelen hisse senet bedellerinin ödenmesi ve genel kurul kararıyla yeni hisse senetlerinin çıkarılmasıyla yapılır. Bu yöntem ile şirket sermayesinin artırılması amaçlanır.


Bedelsiz Sermaye Artırımı Nasıl Yapılır?

Bedelsiz sermaye artırımı, bir şirketin iç kaynaklarından yaptığı sermaye artırımına karşılık olarak yeni hisse senetleri çıkartarak ve bedelsiz olarak ortaklarına dağıtarak gerçekleştirilen bir sermaye artırım stratejisidir. Bedelli sermaye artırımından farklı olarak bedelsiz sermaye artırımı dış kaynaktan yapılmadığı için şirkete para girişi olmuyor. Bu işlemde şirketler toplam piyasa değerini değiştirmeden yalnızca hisse fiyatlarını düşürürler. Yeni hisse fiyatı ile toplam piyasa değeri aynı olan ancak fiyatı düşük olan hisselere ilgiyi artırarak fiyatlarını yükseltilmesi amaçlanır.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

İlgili Yazılar
GDPR Nedir?
GDPR Nedir?
Limited Şirket Nasıl Kurulur?
Limited Şirket Nedir, Nasıl Kurulur?
Müteselsil Kefil Nedir?
Müteselsil Kefil Nedir? Haklar, Yükümlülükler ve Süreçler
  • Apostil Nedir?

    Apostil Nedir, Nasıl Alınır?

    Apostil nedir sorusu, yurt dışında resmî işlem yapacak kişiler için büyük önem taşır.

  • Kolektif Şirket Nedir?

    Kolektif Şirketler Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey

    Türk Ticaret Kanunu, girişimcilere farklı yapılanma seçenekleri sunar. Kolektif şirket modeli, bunlar arasında en esnek ortaklık biçimlerinden biri olarak öne çıkar. Sınırlı sermaye zorunluluğu bulunmaz.

  • Patent Nasıl Alınır?

    Patent Nedir ve Nasıl Alınır?

    Yenilikçi bir buluşa imza attıysanız fikrinizi koruma altına almak için patent alabilirsiniz. Patent başvurusu yapmak, birçok aşamadan oluşur ve oldukça detaylı bir süreçtir.

  • Etkili LinkedIn Profili Nasıl Oluşturulur?

    Etkili ve Profesyonel Bir LinkedIn Profili Nasıl Oluşturulur?

    İş dünyasında ilk izlenim, çoğu zaman birkaç saniyeye sığar. Bu kısa sürede şirketinizi ya da kendinizi en iyi şekilde gösterebilmeniz gerekir. Günümüzde birçok profesyonel, bir şirket ya da kişi ile iletişime geçmeden önce LinkedIn profilini incelemektedir.

  • İtibar Yönetimi Nedir?

    Marka Değerinizi Korumak için Etkili İtibar Yönetimi Stratejileri

    Güçlü bir finans akışı, inovatif ürünler ve başarılı satış hedefleri; ancak markanızın itibarının yüksek olması hâlinde sürdürülebilir bir hal alır. İnternette tek bir olumsuz arama sonucu, çalışan adayları ve yatırımcılar için kırmızı ışık yakabilir.

  • AR-GE Ne Demek?

    Ar-Ge Ne Demek? İş Dünyasında Araştırma Geliştirmenin Rolü

    Ar-Ge, “Araştırma ve Geliştirme” kavramının kısaltmasıdır ve işletmelerin yeni ürünler geliştirmesini, mevcut süreçleri iyileştirmesini ya da yenilikçi çözümler üretmesini sağlar.

  • Startup Nedir?

    Startup Ne Demek? Girişimcilik Dünyasına Giriş Rehberi

    Startup, hızlı büyüme potansiyeline sahip, yenilikçi bir iş fikri etrafında kurulan ve genellikle teknoloji tabanlı çalışan girişim modelini ifade eder. Geleneksel işletmelerden farklı olarak, startup’lar belirsizlik ortamında hareket eder ve ölçeklenebilir çözümler üretmeyi hedefler.

  • PR Nedir?

    PR Nedir? PR Çalışması Nasıl Yapılır?

    PR çalışması, markaların hedef kitleyle güven temelli bir ilişki kurmasına yardımcı olur. Bu süreçte iletişim uzmanları, kamuoyunda olumlu algı oluşturmak için stratejik mesajlar üretir ve bu mesajları çeşitli medya kanallarında yayınlar.

  • İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon veya bir diğer ismiyle yenileşim; bir ürün, hizmet, süreç veya iş modeline yenilikçi çözümler getirerek mevcut durumu iyileştirme ve geliştirme sürecidir.

  • Sanal POS Nedir, Nasıl Alınır?

    Sanal POS Nedir, Nasıl Alınır?

    E-ticaret sitesi üzerinden ürün veya hizmet satışı yapanlar için ödeme işlemlerinde banka kartı veya kredi kartı seçeneklerini sunabilmek ve yine internet üzerinden tahsilat yapabilmek oldukça önemlidir.