Tedarik Zinciri Yönetimi Nedir? Faydaları Nelerdir?

Tedarik zinciri, bir ürünün üretimi için gerekli olan hammaddenin tedarikinden başlayıp, nihai tüketiciye ulaşmasına kadar gerçekleştirilen tüm lojistik faaliyetlerini ve bu faaliyetler içerisinde yer alan insanları, teknolojileri ve kaynakları kapsayan süreçlerin tamamını tanımlayan kavramdır. Tedarik zinciri yönetimi ise, bu süreçler boyunca ortaya çıkan malzeme ve bilgi akışına ait tüm yönetsel görevleri tanımlamaktadır. İşletmelerin verimliliği, karlılığı ve müşteri memnuniyeti için hayati öneme sahip olan tedarik zinciri yönetimi ile ilgili merak edilenleri, Multinet Up olarak bu yazımızda paylaştık.

Tedarik Zinciri Yönetiminin Yararları

  • Zamanında ve sorunsuz olarak gerçekleştirilen teslimatlar, müşteri memnuniyetini ve sadakatini artırır.
  • Planlı ve düzgün işleyen tedarik zinciri yönetimi, maliyetleri düşürücü etki doğurur.
  • Kaynakların etkin ve doğru kullanılmasını sağlayarak, verimliliği artırır.
  • Üretiminin aksamadan devam etmesini sağlar.
  • Pazarda meydana gelen ve öngörülemeyen talep oluşumlarına hızlı bir şekilde cevap verme imkânı sağlar.

Tedarik Zincirinin Ana Aşamaları

  • Sipariş yönetimi: Siparişlerin zamanında ve herhangi bir sorun çıkmadan teslim edilebilmesi için, işletme faaliyetlerinin organizasyonunun sağlanmasıdır. 
  • Üretim planlama: Müşterilerden gelen siparişler ve gelecek sipariş öngörüleri doğrultusunda, üretim süreçlerinin planlamasının yapılmasıdır.
  • Satın alma: Üretim faaliyetleri için kullanılacak olan tüm mal ve hizmetlerin hızlı, sorunsuz ve beklenen kalitede temin edilmesidir.
  • Üretim: Satın alınan mamul, yarı mamul ya da hammaddelerin, planlama aşamasında belirlenen süre içerisinde ve sorunsuz olarak ürüne dönüştürülmesidir.
  • Stok yönetimi: Planlama sürecinde belirlenen miktarda ürünün stok seviyesinin belirlenmesi ve yönetilmesi sürecidir.
  • Depo yönetimi: Üretimi gerçekleşmiş olan ürünlerin sevkiyata hazır halde depolanması, miktarlarının belirlenmesi ve bu süreçlerin maliyetlerinin çıkartılması faaliyetidir.
  • Nakliye (Sevkiyat): Üretimi gerçekleşmiş olan ürünlerin depodan alınarak, tüketiciye ya da satıcıya ulaştırılması sürecinin yönetimidir.

İşletmeler, tedarik zinciri yönetimini sürekli olarak geliştirmek zorundadırlar. Geliştirme sürecinde dikkate alınacak 6 unsur öne çıkmaktadır;

  1. Tesis: İşletmenin tesis sayısı, kapasitesi, lokasyonları ve sabit maliyetleri gibi konular incelenir.
  2. Envanter (Stok): Stok çeşitliliği ve miktarı, sipariş miktarı, stokların bulunduğu tesisler, emniyet stokları, çevrim stokları ve âtıl stoklar gibi konular incelenir.
  3. Lojistik (Nakliye): Nakliye hızı, kapasitesi, maliyeti, kısıtları gibi konular incelenir.
  4. Bilgi: Kullanılan teknolojiler, elde edilen bilgiler ve veriler, öngörü, koordinasyon ve diğer bilgiler ele alınır.
  5. Tedarik: Tedarikçi ve ürün seçimi, satın alma miktarı, fiyat pazarlığı, tedarik süresi gibi konular incelenir.
  6. Fiyatlandırma: Maliyet ve değer bazlı fiyat, kar oranı, dinamik fiyatlandırma gibi konular ele alınır.

Saydığımız bu unsurlar sürekli olarak takip edilmeli ve gerekli görüldüğü durumlarda, tedarik zinciri yönetiminin iyileştirilmesi için değişiklik yapılmalıdır. Sağlıklı bir şekilde kurulmuş ve yönetilen tedarik zinciri, işletmeler için hem kısa hem de uzun vadede karlılık, müşteri memnuniyeti ve verimlilik artışı sağlar.

MultiNet Yemek Kartı kullanan işletmelerin, çalışanlarına yemek seçme özgürlüğü tanırken, aynı zamanda çalışan başına 6.000 TL’ye kadar vergi tasarrufu yaptığını biliyor musunuz?

MultiNet Yemek Kartı başvurusu yaparak siz de vergi avantajından yararlanabilir, çalışanlarınızın motivasyonunu artırabilirsiniz.

Submitted by multinet-host on 23.07.2020

Şirketinizin ihtiyacına uygun çözümlerimizden faydalanmak için tıklayın

Teklif İste