Gelişen internet teknolojisi ile birlikte daha da yaygınlaşan e-ticaret sahip olduğu avantajlar nedeniyle günümüzde pek çok şirket tarafından tercih edilen bir sektör. E-ticaret alanında etkin ve başarılı olabilmek için şirketlerin yalnızca kendi sitelerinin veya pazar yerlerinde online mağazalarının olması yeterli olmuyor. Şirketlerin operasyonel süreçlerinin uygun bir şekilde yürütülebilmesi ve sürdürülebilir olması için göz önünde bulundurması ve ihtiyaç durumunda iyileştirilmesi gereken belirli süreçler bulunuyor. Bu süreçlerden biri olan lojistik yönetimi, şirketlerin e-ticaret alanındaki devamlılığı ve başarısında önemli bir rol oynar.
E-ticaret sektöründe şirketler ürün ve hizmetlerini online mağazacılık aracılığı ile satışa sunarlar. Satışa sunulan ürünlerin teslimatında ve sağlanan hizmetin alıcıya sunulmasında tedarik planlaması şirket ve yöneticiler için son derece önemlidir. Tedarik planlamasında etkin bir lojistik yönetimi doğru ürün ve hizmetin doğru zamanda, doğru yere ulaştırılmasını sağlar. Bu durum, her ne kadar söz konusu ürün ve hizmetin müşteriye zamanında sevk edilerek müşteri memnuniyet düzeyinin artmasını sağlasa da tedarik zincirinin diğer boyutları için de büyük önem taşır.
Fiziksel mağazacılıkta olduğu gibi e-ticaret alanında da lojistik yönetimi üretim, depo ve stok yönetimi, talep ve sipariş yönetimi, sevkiyat gibi süreçleri kapsar. Bu nedenle, e-ticaret alanında da lojistik yönetimi ile depo maliyeti, çalışan maliyeti, anlaşma maliyetleri arasında doğrudan bir ilişki bulunuyor. E-ticaret sektöründe, lojistik yönetiminin etkin bir şekilde gerçekleştirilebilmesi için şirketlerin uygulaması gereken belirli adımlar bulunuyor. Bu adımlar şu şekilde listelenebilir:
E-ticaret sektöründe lojistik yönetimindeki en önemli süreçlerden birisi şirketlerin sunduğu ürün ve hizmetlerin müşterilere doğru zamanda, uygun bir şekilde ulaştırılmasını sağlayan filo yönetimidir. Şirketler tarafından satışa sunulan ürünlerin alıcılara doğru, hasarsız ve hızlı bir şekilde iletilmesi gerekiyor. Şirketler müşterilerine sağladığı hizmetlerin ise yerinde sunulması müşteri memnuniyeti açısından önemli rol oynar. Bu nedenle, e-ticaret alanında müşterilerine ister ürün ister hizmet sunsun, şirketlerin bu doğrultuda filolarını oluşturması ve filo yönetim süreçlerini etkin bir şekilde yürütmesi gerekir.
Şirketlerin e-ticaret alanında etkin bir filo yönetimi oluşturabilmeleri için öncelikle ihtiyaç duyulan filoya sahip olması gerekir. Bu aşamada, şirketlerin başvurabileceği filo kiralama, ticari araç kiralama veya ticari araç satın alma seçenekleri bulunuyor. Bu seçenekler değerlendirilirken ticari araç giderleri, ticari araç modelleri fiyatları ve benzeri etkenler göz önünde bulundurulur. Bunlara ek olarak, şirketler filolarında yer alan araçlar için uygun yetkinliklere sahip çalışanlara ihtiyaç duyarlar.
Etkin bir filo yönetimi yalnızca ihtiyaç duyulan araç ve çalışanların sağlanması yeterli olmayabilir. Şirketlerin araç bakımı, gerçek zamanlı takip, yakıt tüketimi gibi konularda da gerekli sistemlere sahip olması filo yönetimi açısından oldukça önemli rol oynar. Bu noktada, şirketler filo yönetim sürecini geliştirmek, iyileştirmek için araç takip sistemi, taşıt tanıma sistemi gibi belirli teknolojilerden yararlanabilir.
E-ticaret alanında yürütülen operasyonel iş süreçlerinin etkinliği artırmak için lojistik ve filo yönetimine yönelik gelişmeler hakkında bilgi sahibi olunması oldukça önemlidir. Multinet Blog sayfamızı takip ederek güncel bilgilere ulaşabilir, bu süreçte şirketinizi pek çok açıdan avantaj sağlayacak Multinet UP çözümlerini keşfedebilirsiniz.