notification-announcements

Duyurular

 

E-İhracat Nedir? Kimler E-İhracat Yapabilir?

Multinet Up
Multinet Up
İnovasyon & Girişimcilik 5 Dakikalık Okuma Süresi
E-İhracat Nedir?

Tüketim çağının buluşlarından biri olan e-ihracat, alışverişte sınırları kaldıran bir sistemdir. Bu sistem sayesinde tüketicilerin dünyanın her yerinden, diledikleri saatte, istedikleri ürünü satın almaları mümkündür. Siz de bu sisteme dâhil olarak tüm dünyaya satış yapabilirsiniz. Markanızla beraber dünyaya açılabilirsiniz. Multinet Up’lı olarak e-ihracat sürecinin detayları hakkında bilgi almanız ve kurumunuza yönelik avantajlardan faydalanmanız mümkündür.

E-ihracat Nedir?

E-ihracat, elektronik ortamda yurt dışına mal veya hizmet satma işidir. Bildiğimiz ihracatın sanal dünyada, yani internet üzerinden yürütülen versiyonudur. Elektronik ihracatta da tıpkı fiziki sistemdeki gibi bir markanız olur. Markanızın gerçek ürünleri ve/veya hizmetleri bulunur. Elbette bu mal ve hizmetlerin satışını gerçekleştireceğiniz bir pazar yerine de ihtiyacınız vardır. Daha sonra bir alıcı kitlesi, satış sözleşmesi ve ödeme sistemine sahip olmanız gerekir. Aynı zamanda bu satışları yapmanın birtakım yükümlülüklerini de taşırsınız. Bu işlemler, temelde geleneksel ihracat ile aynı veya çok benzerdir. Ancak tabii ki iki kavram arasında bazı farklar mevcuttur.

İhracat ve E-İhracat Arasındaki Farklar Nelerdir?

Elektronik ihracat ile geleneksel sistem arasındaki başlıca fark, müşteridir. Geleneksel ihracatta yabancı bir ülkenin vatandaşına doğrudan satış yapamazsınız. Sizin müşteriniz söz konusu ülkedeki satıcı firmalardır. Yani geleneksel ihracat, B2B sistemiyle çalışır. E-ihracatta ise direkt olarak tüketiciyi hedef alabilirsiniz. B2C sistemiyle çalışabilir, yani işletmeden müşteriye satış yapabilirsiniz.

İki sistem arasındaki bir diğer fark da gümrükte ortaya çıkar. Geleneksel ihracatta gümrük beyannamesi verilmesi gerekir. Gümrük işlemleri 2 ila 7 gün arasında sürebilir. Ayrıca geleneksel ihracat firmaları, bir gümrük müşaviriyle çalışır. Elektronik ihracatta ise E-Ticaret Gümrük Beyannamesi kullanılır. Bu sebeple gümrük müşavirine ihtiyaç duyulmaz. Üstelik gümrük işlemleri 12 ila 48 saat arasında tamamlanır.

Geleneksel ihracatta marka tescili önemlidir. Elektronik ihracatta bu konunun üzerinde durulmaz. Aynı zamanda elektronik ihracatta satış maliyetleri, geleneksel sisteme göre daha uygundur. İş takibinin ise daha kolay olduğunu söylemek mümkündür.

E-Ticaret ve E-İhracat Arasındaki Farklar Nelerdir?

E-Ticaret ile E-İhracat arasındaki en temel fark, ülke sınırlarıdır. Elektronik ihracat, belirtildiği gibi mal ve hizmetleri yurt dışına satma işidir. Elektronik ticaret ise, yurt içinde hizmet vermek anlamına gelir. E-Ticaret yaparak markanızın ürün ve hizmetlerini vatandaşı olduğunuz ülkenin sınırları içinde satabilirsiniz. Ancak yurt dışına pazarlayamazsınız. Bu durum, iki kavram arasında oluşan diğer farkları da beraberinde getirir.

Örneğin e-ticaret firmalarının hedef kitlelerine ulaşmaları, ihracatçı firmalara göre daha kolaydır. E-ihracat firmalarının ise dünya genelinde aynı sektörde iş yapan binlerce işletmenin arasında sıyrılmaları gerekir. E-ticarette kargo ve lojistik maliyetleri de nispeten uygundur. E-ihracatta dövizle çalıştığınız için bazı aracı hizmetlere daha fazla para ödemeniz gerekebilir. Ancak satış işleminin karşılığında da döviz alırsınız. Dolayısıyla gelir - gider tablosunu dengelemeniz mümkündür. 

E-ihracatta e-ticarete göre daha dikkatli olmanız gereken bir konu da internet sitesidir. E-ticaret firmaları, Türkçe web siteyle çalışırlar. Siz e-ihracat firması olarak kendinize ait bir internet sitesi kurmak istiyorsanız satış yapacağınız ülke pazarını, dili ve kültürüyle tanımanız gerekir.

E-İhracata Başlarken Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Elektronik ihracat sisteminde birçok avantaj mevcuttur. Ancak bu sistemin dezavantajları veya dikkat edilmesi gereken noktaları da bulunur. Elektronik ihracat yapmaya başlamadan önce bu noktaların değerlendirilmesi gerekir. Örneğin rekabet dünya pazarında çok büyüktür. İşletme olarak bu rekabete hazır olmanız önemlidir. Satış yapmayı düşündüğünüz ülke pazarında hemen ön plana çıkamayabilirsiniz. Kendinizi, bütçenizi ve takviminizi bu duruma hazırlamanız gerekir. 

Elektronik ihracatta yüz yüze iletişimin olmaması da bir dezavantaj olarak görülebilir. Hedef kitlenizi ürünlerinizi satın almaya ikna etmek için elinizdeki malzemeleri, görselleri ve metinleri kullanmanız, pazarlama yeteneklerinizi bu malzemelerin üzerine yoğunlaştırmanız gerekir. Benzer sebeplerden ötürü firmanızın satış politikasına şekil vermeniz ve işleri oturtmanız tahmininizden uzun sürebilir. 

Sıfırdan E-İhracat Nasıl Yapılır?

Sıfırdan e-ihracat yapacaksanız öncelikle bir şirket kurmanız gerekir. Elektronik ihracat için şirkete ihtiyaç duyulmadığı düşüncesi tamamen yanlıştır. Çünkü gerçekleştirdiğiniz her satış için fatura kesmeniz ve e-ihracat vergilendirme sistemine göre devlete belirli bir ödeme yapmanız gerekir. Tüm bunlar, ancak yasal bir şirketin çatısı altında gerçekleşebilir.

Şirketinizi kurmadan önce girişimci eğitimlerini tamamlamanız önerilir. Böylece KOSGEB’in sağladığı hibe ve teşviklerden yararlanabilirsiniz. Ardından e-ihracat yapacağınız sektöre ve ürünlere karar vermelisiniz. Şirketinizi belirli bir çerçeveye oturtmak, işlerinizi hızlandırır. İhracat sürecinizi yönetebilmek için iş planınızı da hazırladıktan sonra şirket kuruluşunuzu tamamlayabilirsiniz.

Şirket sahibi olduktan sonra satacağınız ürünleri tedarik edebilirsiniz. Ürünlerin tedarik süreci devam ederken veya sonrasında, satış yapacağınız alanı seçmeniz ve kurmanız gerekir. Dilerseniz kendi markanıza ait bir web site hazırlayabilirsiniz. Bunun için bir altyapı seçerek neredeyse hiç uğraşmadan sitenizi tamamlayabilirsiniz. Siteniz tamamlandıktan sonra ürünleri yükleyebilir, sanal POS ve kargo anlaşmalarını da yaptıktan sonra satışa başlayabilirsiniz.

Dilerseniz doğrudan elektronik pazar yerlerinde mağaza açabilirsiniz. E-ihracat sitelerini tercih etmek daha fazla müşteriye ulaşmanıza yardımcı olsa da ödeyeceğiniz komisyonlar ilk etapta kârınızı düşürebilir. Kendi web sitenizle satışa başlayıp dijital pazarlama çalışmalarıyla satışlarınızı artırabilirsiniz. Ardından mali durumunuza göre elektronik pazar yerlerinde mağaza açarak web sitenizi buraya entegre etmeniz mümkündür. Daha fazla tavsiye için ilk defa iş kuracak girişimcilere öneriler içeriğine göz atabilirsiniz.

Şirket Kurulumu

E-ihracat yapacak olanların bir şahıs, anonim veya limited şirketi kurmaları gerekir. Şirket türüne karar verirken sermayenizi, işletmenizin büyüklüğünü ve gelecek hedeflerinizi göz önünde bulundurabilirsiniz. Dolayısıyla e-ihracat şirketi kurmak için de bir sermaye ayırmalısınız. Eğer şahıs şirketi kurmayı seçerseniz kollektif, adi ve komandit türlerinden birini tercih etmeniz gerekir. Gerekli evrakları da hazırladıktan sonra şirket başvurusunda bulunabilirsiniz. 

Pazar Yeri Seçimi

Şirketinizi kurduktan sonra ürünlerinizi satışa çıkaracağınız bir pazar yeri belirlersiniz. Kendi web siteniz üzerinden veya pazar yerlerinde satış yapabilirsiniz. Sanal pazar yerleri, e-ihracat platformları olarak da bilinir. Amazon, Ebay, Aliexpress ve ETSY, dünya çapında en çok tanınan ve son derece geniş pazar yerleridir. Bu pazar yerlerinden ve diğer platformlardan her birinin kendine has bir tarzı vardır. İhracatçılara sundukları avantajlar, komisyon bedelleri ve diğer özellikleri de farklılık gösterir. E-ihracat platformlarını karşılaştırarak kendinize en uygun pazar yerini seçmeniz mümkündür.

Sanal POS Anlaşması

Elektronik ortamda ürünlerinizi satabilmek için sanal bir ödeme sistemine ihtiyaç duyarsınız. Bu işlem için birçok farklı ödeme metodunu kullanabilirsiniz. Havale, EFT, mobil ödeme ve dijital cüzdan, müşterilerinize sunacağınız metodlardan birkaçıdır. Ancak birçok e-ticaret ve e-ihracat platformunda doğrudan banka veya kredi kartından ödeme hizmeti sunulmaktadır. Müşterileriniz hızlı, güvenli ve uluslararası ödemelerde sorunsuz çalışan bu sistemi arayabilirler. Müşterilerinizin kredi ve banka kartlarından ödeme yapabilmesi için sanal POS entegrasyonu sağlamanız gerekir. Bu entegrasyon sonucunda alıcılarınız kart bilgilerini girerek ödeme yapabilirler.

Kargo Yönetimi

Elektronik ihracat sürecindeki diğer bir işlem ürünlerin kargolanmasıdır. Elden teslim mümkün olmadığı için e-ihracat kargolarının dağıtımını ilgili firmalar üstlenir. ETGB (Elektronik Ticaret Gümrük Beyanı) veren kargo firmaları uluslararası taşımacılık yapabilmektedir. Sizin de satılan ürünlerinizi alıcıya ulaştırmak için e-ihracat kargo firmalarından biriyle anlaşmanız gerekir. Bu sayede teslimatlarınızı güvenle ve hızla tamamlamanız mümkün olur.

E-İhracat Faturası Hazırlama

İhracatçı olarak ürünlerinizi kargolamak için fatura kesmeniz gerekir. Bunun için öncelikle proforma fatura hazırlanır. Burada satışa dair çoğu bilgi mevcuttur. Ardından geçerli bir e-ihracat faturası keserek satışı belgelendirebilirsiniz. Kestiğiniz faturada satışı gerçekleştiren işletmenin, alıcının ve ürünün bilgileri yer alır. Bu faturada GTIP ve gümrük numarasıyla banka ve hesap bilgileri de bulunmalıdır.

İşletmeler için E-İhracatın Sağladığı Avantajlar Nelerdir?

Elektronik ihracat sistemi şirketlere birçok avantaj sunar. Öncelikle elektronik ihracatın maliyeti geleneksel sisteme göre daha azdır. Risk oranı düşüktür. Elektronik ihracat yapan firmaların hedef pazara girmeleri nispeten kolaydır. Böylece işletmeler, hedef kitlelerine daha hızlı ulaşabilir. Ayrıca markalarıyla dünyaya açılma şansına da sahip olurlar. İşletmenizin fiziki bir dükkan gibi açılış ve kapanış saatleri olmaması, müşterilerinizin 7/24 sizden alışveriş yapmasını sağlar. Bu sayede saat farkı gözetmeksizin dünyadaki tüm ülkelere kesintisiz hizmet verebilirsiniz. Banka teminatına ihtiyaç duyulmaması da e-ihracat işletmelerinin avantajlarındandır. Söz konusu işletmelerin e-ihracat vergi muafiyeti gibi imkânlardan yararlanmaları da mümkündür.

Kimler E-İhracat Yapabilir?

Elektronik ihracat sisteminin birtakım resmî şartları bulunur. Bu sistem, mikro ihracat kuralları çerçevesinde yürütülür. Söz konusu kurallara uyan ve şartları karşılayan herkes e-ihracat yapabilir. Bu işe girmek isteyen kişilerin öncelikle e-devlet üzerinden ihracatçı olarak kayıt yaptırmaları gerekir. Ancak mikro ihracat ile satılacak ürün 15.000 Euro değerini ve 300 kg ağırlık sınırını aşmamalıdır. E-ihracat yapacak kişi ve belgelerin bu kurala uyması ve dolaylı temsil yetki belgesine sahip olması gerekir. 

E-İhracat için Neler Gerekli?

Şirket sahibi olduktan ve gerekli anlaşmaları yaptıktan sonra satış işlemini gerçekleştirmek için belgeleri tamamlamalısınız. E-ihracat için gerekli belgelerin sayısı fazla değildir. Dolaylı temsil yetkisi belgesinin haricinde proforma ve e-arşiv faturaları gereklidir.  Bununla birlikte ihracat bilgi formuna ihtiyaç duyulur. Şirketiniz adına ihtiyacınız olan belgeleri almak için e-ihracat desteklerinden faydalanabilirsiniz. Serbest dolaşım mallarının ihracatında gümrük muafiyetinden yararlanmak isterseniz de çıkarabileceğiniz bir belge mevcuttur. A.TR Dolaşım Belgesi ile bu olanaktan faydalanmanız mümkündür.

E-İhracat Yaparken Teşviklerden ve Devlet Desteklerinden Yararlanılabilinir mi?

E-ihracata yönelik devlet destek ve teşvikleri, yurt dışına satış yapmak isteyen kişi ve firmaların yüzünü güldürmektedir. Devlet tarafından verilen e-ihracat teşvikleri aşağıda listelenmiştir.

  • Marka tescil desteği
  • Şirket satın alma desteği
  • Belge desteği
  • Rapor desteği
  • Fuar desteği
  • Reklam ve tanıtım desteği
  • Birim desteği
  • Pazar araştırması ve seyahat desteği
  • E-ihracat vergi muafiyeti
  • Gümrük vergisi muafiyeti
  • E-ihracat KDV iadesi

E-ihracat devlet desteği, şirket masraflarının bir kısmının karşılanmasına dayanır. Devlet, söz konusu masrafların %50 ila %75ini karşılamaktadır. Muafiyet durumlarında ise masrafsız işlem yapılması mümkündür.

Multinet Up Blog’da yer alan içeriğin yalnızca bilgi verme amaçlı olduğunu, hukuki görüş ve tavsiye içermediğini, bilgilerin Multinet Up Blog’un hazırlanma tarihindeki mevzuata dayalı olduğunu ve zamanla mevzuat değişiklikleri ile ilgili kurumların görüşleri çerçevesinde güncelliğini yitirmiş olabileceğini bildiririz.

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

Kategoriler
İnovasyon & Girişimcilik
İnovasyon
İnsan Kaynakları
İnsan Kaynakları
Kurumsal Seyahat
kurumsal seyahat
Lojistik ve Filo Yönetimi
lojistik ve filo yönetimi
İlgili Yazılar
ROAS Nedir Nasıl Hesaplanır?
ROAS Nedir? Nasıl Hesaplanır?
Bir İşçinin Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
Personelin İşletmeye Maliyeti Nasıl Hesaplanır?
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır? Örnek SWOT Analizi
SWOT Analizi Nedir, Nasıl Yapılır?
  • Kitle İletişimi Nedir?
    Kitle İletişimi Nedir, Kitle İletişimi Araçları Nelerdir?

    Kitle iletişimi, geniş kitlelere bilgi, fikir ve mesajların etkili bir şekilde iletilmesini sağlayan stratejik bir süreçtir. Bu süreçte kullanılan kitle iletişiminin özellikleri, mesajların hızla yayılmasını, geniş kitlelere ulaşmasını ve hedeflenen etkileşimin sağlanmasını mümkün kılar.

  • İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?
    İnovasyon Nedir, Çeşitleri Nelerdir?

    İnovasyon veya bir diğer ismiyle yenileşim; bir ürün, hizmet, süreç veya iş modeline yenilikçi çözümler getirerek mevcut durumu iyileştirme ve geliştirme sürecidir.

  • ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?
    ROI Nedir, Nasıl Hesaplanır?

    Her başarılı yatırım şirketinizin büyümesine ve rekabet edebilme gücünün artmasına yardımcı olur. Yatırımların başarısının ölçülmesi noktasında da "ROI Nedir?" sorusu ile karşılaşılır.

  • Malware Nedir?
    Zararlı Yazılım (Malware) Nedir?

    Zararlı yazılımlar veya diğer bir adıyla malware, bilgisayar sistemlerine zarar verme amacıyla tasarlanan yazılımlardır. Halk arasında sıkça virüs olarak bilinse de aslında virüs, bu zararlı yazılım türlerinin sadece bir tanesidir.

  • Instagram Reklam Görseli Boyutları
    Instagram Reklam Formatları ve Görsel Boyutları

    Sosyal medya uygulamaları arasında en popüler platformlardan biri olan Instagram’da reklam verebilmek için görsel veya video kullanmanız gerekir. Türlerine göre reklam boyutları ve bilmeniz gerekenleri sizin için listeledik.

  • Sosyal Medya Görsel Boyutları
    2024 Sosyal Medya Görsel Boyutları Nelerdir?

    Instagram post boyutu, Facebook kapak fotoğrafı ölçüleri veya X (eski adıyla Twitter) profil resmi boyutları gibi detaylar, paylaşımların etkisini artırmada büyük rol oynar.

  • İmza Sirküleri Nedir?
    İmza Sirküleri Nedir, Nasıl Alınır?

    “İmza sirküleri nedir?” sorusuna şirket yetkililerinin imza yetkilerini resmî olarak belgeleyen bir doküman olarak yanıt verilebilir. Bu belge, imza yetkisine sahip kişilerin kimler olduğunu ve bu yetkilerin hangi sınırlar içerisinde kullanılabileceğini net bir şekilde ortaya koyar.

  • Marka Tescili Nedir?
    Marka Tescili Nedir, Nasıl Yapılır?

    Marka tescili, bir markanın yasal olarak korunmasını sağlayan ve işletmelere önemli avantajlar sunan bir süreçtir. Bir markanın tescili, isim, logo, sembol veya slogan gibi ayırt edici işaretlerin yalnızca tescil sahibi tarafından kullanılmasını garanti eder.

  • POS Cihazı Nasıl Alınır?
    POS Cihazı Nasıl Alınır?

    Modern teknolojilerin günden güne gelişmesi ile hızlanan dijital dönüşüm süreci, üretim ve tüketim alışkanlıkları üzerinde oldukça önemli bir etkiye sahiptir. Özellikle alışverişlerde kredi kartı kullanımında ciddi bir artış söz konusudur.

  • İleti Yönetim Sistemi Nedir?
    İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir, Ne İşe Yarar?

    Hizmet sağlayıcılar, SMS ve e-posta gibi yöntemler aracılığıyla müşterileriyle iletişime geçer. Gerçek ve tüzel kişilerin ticari faaliyetleri kapsamında gönderdiği bu mesajlara elektronik ileti denir. Ticari elektronik iletiler, sadece alıcıların onay vermesi durumunda gönderilir.