İşletmelerin parasal işlerinin gerçekleştirildiği, dikkatsizliğe ya da hataya izin vermeyen bölüm olan muhasebe, iş yükü yönünden birçok bölüme göre daha yoğun bir çalışma ortamına sahiptir. İşlerin tamamının para ve vergi ile ilgili olması ve devamlı dikkat gerektirmesi, muhasebe bölümü çalışanları üzerinde ciddi bir baskı yaratır. Ancak, her geçen gün gelişen teknoloji ile birlikte muhasebecilerin hayatlarını kolaylaştıracak çözümler de ortaya çıkmaktadır.
İşletmelerin önemli gider kalemleri arasında personel giderleri yer alır. İşin içinde olanlar, personel giderlerinin sadece maaşlarla sınırlı olmadığını; personelin yemek ve yol gibi masraflarının da önemli birer kalem olduğunu bilirler. Bu nedenle, her firma bu tür giderlerin maliyetlerini de düşürmenin yollarını arar. Bunun yanı sıra, işletmelerin kazancı üzerinde ciddi bir baskı unsuru olan vergiler de firma sahiplerinin, yöneticilerinin dikkate aldığı bir konudur.
İşletmeler için en önemli kavramlardan biri verimliliktir. Verimlilik ise büyük oranda, çalışan bağlılığı ile birlikte ortaya çıkar. Bu nedenle, verimlilik artışı isteyen işletmeler için çalışan bağlılığını sağlamak önemli bir konudur. Günümüzde, çalışanların yarıdan fazlasının işletmeye bağlılık hissetmediği göz önünde bulundurulursa, bu konunun önemi daha kolay anlaşılır.
Ticari ilişkilerin olduğu her alanda iade de en az alım-satım kadar karşılaşılabilen bir durumdur. Ürünün fazla gelmesi, bozuk olması gibi nedenler ve hizmet alım kararının iptali gibi durumlar alıcının malı geri verme hakkını doğurur. Alıcıya tanınan bu hakkın muhasebeleştirilmesi için mutlaka iade faturası kesilmelidir. Doğru şekilde düzenlenen iade faturası sayesinde ticari ilişkiler herhangi bir aksaklığa uğramadan devam eder.
Vergi, devletin kamu harcamalarını finanse etmek amacıyla bireylerden, işletmelerden ve diğer ekonomik birimlerden topladığı zorunlu ödemelerdir. Bu ödemeler için bir planlama yapmak, size birçok avantaj sunar. Örneğin beslenme giderleri için MultiNet yemek kartı kullanabilir ve bu alanda yaptığınız harcamaları vergiden düşebilirsiniz.
Elektronik Tebligat (e-tebligat), Tebligat Kanunu kapsamında belirtilen, tebligat çıkarmaya yetkili merciler tarafından elektronik ortamda hazırlanan tebligatların e-Tebligat Yönetmeliğine uygun olarak, değiştirilmeden ve inkâr edilmeyecek şekilde Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi (UETS) yoluyla kişi veya tüzel kişi alıcılarına iletilmesidir.
Ticaretle uğraşan, şahıs şirketi veya kurumsal şirket fark etmeksizin bütün işletmeler kazançları üzerinden devlete bazı vergiler ödemek durumundadır. Ancak vergi ödemeleri her zaman şirketin sadece gelirini kapsamaz. Bazı vergiler kişilerin yaptıkları harcamalar üzerinden de alınabilmektedir. Dolaylı vergi olarak adlandırılan bu vergiler ve özellikleri nelerdir ve nasıl hesaplanır, tüm soruları cevaplayalım.
Bir şirketin harcamalarını gider olarak gösterip gösteremeyeceği kanun nezdinde şirketin yer aldığı sektör ve hacmine göre değişebilir. Şirketler, gider olarak gösterebileceği harcamalarını vergiden düşerek finansal süreçlerine katkı sağlayabilir. Bu nedenle her şirketin hem gider göstererek vergiden düşebileceği hem de kanunen kabul edilmeyen giderleri bilmesi oldukça önemlidir.
E-ticaret her geçen gün büyük bir hızla gelişir ve yaygınlaşır. Özellikle yüksek kira giderleri ödemek istemeyen birçok girişimci e-ticareti tercih eder. E-ticarette şahıs üzerinden yapılan ticaret faaliyetleri Gelir Vergisi, tüzel kişiler üzerinden yapılanlar Kurumlar Vergisi kapsamında yer alır. Belirli şartları yerine getirenler, bu vergilerden muaf olma avantajından faydalanır.
Devlet, kamusal hizmetlerde kullanmak üzere bireylerden, kurumlardan ve kuruluşlardan düzenli olarak vergi alır. Trafik ve idari para cezası, gelir vergisi gibi ödemeler, devletin tahsil ettiği borçlar olarak tanımlanır. Vergi borcu, resmî bir beyanname aracılığıyla her yıl belirli tarihlerde duyurulur. Beyannamenin ardından bulunan borcun belli bir süre içerisinde ödenmesi gerekir. Borç ödemelerinin ihlal edilmesi durumunda ise vergi sahibine belirli cezai yaptırımlar uygulanır.