İmza Sirküleri Nedir? Nasıl Alınır? | Multinet Up

İmza Sirküleri, hepimizin sıkça duyduğu ama birçoğumuzun tam olarak ne anlama geldiğini bilmediği belgelerden biridir. Multinet Up olarak bu yazımızda “İmza Sirküleri nedir?”, “Nasıl çıkartılır?” ve “İmza Sirkülerinin Düzenlenme Ücreti Ne Kadardır?” gibi sorulara yanıt verdik.

İmza Sirküleri Nedir?

İmza Sirküleri, ticaret şirketlerinin temsil edecek yetkililerin sorumluluk alanlarını ve yetki sınırlarını belirleyen ve buna göre yetkilendirilmiş kimselere, kurumu temsil için imza yetkisi tanımlayan resmi bir belgedir.

Noter tarafından tasdik edilme zorunluluğu olan İmza Sirküleri, şirketle ilgili belgelerde sahtecilik yapılması ya da sahte imza kullanılmasının ve şirketin, yetkisiz kişiler tarafından temsil edilmesinin önüne geçmeyi amaçlar. İmza sirküleri üzerinde tüzel kişiliğin unvanı, adresi, ticaret sicil numarası ile birlikte imza yetkisi verilen kişinin kurumu temsil şekli, unvanı, nüfus bilgileri, yetki alanları ve imza örnekleri bulunur. İmza sirküleri içerisinde tüzel kişiliği temsil edecek olan kişinin yetkilerinin nereden doğduğu ve nasıl kullanılacağı konusunda düzenlemeler de olmalıdır.

İmza Sirküleri Ne İşe Yarar?

  • İmza Sirküleri’nin ortaya çıkmasının temel nedeni, kurumla ilişkili belgelerde sahteciliğin önüne geçmek ve kurumun yetkili kişiler tarafından temsil edilmesini sağlamaktır.
  • İmza Sirküleri’nde adı bulunan kişiler, kendilerine sirkülerde tanınan sınırlar içerisinde gerçekleştirdikleri işlerde, yasal bir koruma altında bulunurlar.
  • İmza Sirküleri, kurum çalışanlarının imza ve temsil yetkilerini net bir şekilde tanımladığından, doğabilecek muhtelif yetki karmaşalarının önüne geçilmesini sağlar.

İmza Sirküleri Nereden ve Nasıl Çıkartılır?

Resmi bir belge niteliği taşıyan İmza Sirküleri, noter aracılığıyla çıkartılır.

İmza Sirküleri için gerekli belgelere baktığımızda;

  • Tüzel kişilerden istenilen belgeler:
    • Vergi levhası
    • Kurumun kaydının olduğu son ticaret sicil gazetesi
    • İmza sirkülerine konu olan kişi ve yetkilendirme hakkında yönetim kurulu kararı
  • İmza yetkisi tanınacak kişiden istenen belgeler:
    • Nüfuz cüzdanı ve fotokopisi
    • İmza örnekleri

Bu belgelerle birlikte notere başvurulduğunda, imza sirküleri çok kısa bir süre içerisinde çıkartılabilir.

Burada dikkat edilmesi gereken nokta, imza sirkülerindeki yetki ve temsil kapsamının, şirket ana sözleşmesi ve şirketin tescil edilmiş kararlarının dayanak alınarak düzenlenmesinin gerekliliğidir.

İmza Sirküleri Ne Kadar Süre ile Geçerlidir?

Kanunlarda imza sirküleri ile ilgili bir süre sınırlaması bulunmamaktadır. İmza sirkülerinin geçerliliği ilgili yönetim kurulu kararına bağlı olarak değişmektedir. Türk Ticaret Kanunu’na göre anonim şirket yönetim kurulu en fazla 3 (üç) yıl süre ile seçilebilmesi nedeniyle imza sirkülerinin süresinin de en fazla 3 (üç) yıl olarak geçerli olacağı iddia edilmektedir. Ancak bu süre, doğrudan imza sirkülerine yönelik bir süre gibi algılanmamalıdır; nitekim 3 (üç) senenin üzerinde imza sirküleri de düzenlenebilmektedir.

İmza Sirküleri Düzenleme Ücreti Ne Kadar?

İmza Sirküleri alırken, notere ödenecek tutar, sayfa başına ve yetkilendirilen kişi sayısına göre değişkenlik göstermektedir. İmza sirküleri ücretleri, ilk nüshalar üzerinden geçerlidir ve eğer iki nüsha imza sirküleri çıkartılacaksa, birim fiyatlar azalarak gitmektedir.

Submitted by multinet-host on 13.05.2020

Şirketinizin ihtiyacına uygun çözümlerimizden faydalanmak için tıklayın

Teklif İste