Geleneksel mentorluk, kıdemli olanların ya da daha deneyimli kişilerin yeni yetişen kişilere yol göstermesi olarak tanımlanır. Ancak günümüzde dünya giderek hızlanıyor ve teknolojiler çok hızlı bir şekilde geliştirilip hayatımıza dahil ediliyor. Böylece iş yapış tarzımızdan, şirketimizin görünürlüğüne kadar birçok nokta farklılaşıyor. Tersine mentorluk tam olarak bu noktada devreye giriyor ve değişen dünyaya adapte olmuş genç neslin, kıdemli liderlere ya da üst düzey yönetilere yol göstermesini sağlıyor.
Her gün gelişen teknoloji, işlemlerin çok daha hızlı şekilde yapılmasına yardımcı olur. Bu sayede geleneksel yöntemler, yerini dijital çözümlere bırakmaya başlamıştır. Nitekim sektörde uzun süredir varlığını koruyan kişiler, kimi zaman değişen dünya düzenine adapte olmakta zorlanır. Büyük firmalar, deneyimli çalışanlar ve sektörde adından söz ettiren kişiler, değişime ayak uyduramadığında silinme tehlikesiyle karşılaşabilirler. Bu durum, tersine mentorlukla sorunsuz bir şekilde düzeltilebilir.
Tersine mentorluk; genç nesil çalışanların, uzun süredir iş hayatında olan çalışanlara yol göstermesi gibi kısa bir özetle tanımlanabilir. Bu yöntem, genellikle güncel fırsatların yakalanması açısından oldukça önemli bir metot olarak görülür. Özellikle uzun süredir var olan firmalar, değişen dünyaya adapte olabilmek ve trend’leri yakalayabilmek için tersine mentorluk yöntemlerinden faydalanmaya başlamıştır. Teknoloji çağına adaptasyonu çok daha iyi olan Z kuşağının çalışma hayatına girişi, bu yöntemlerin hızla yükselmesini sağlamıştır.
Değişen dünyayı yakalamak ve yeni işler hakkında bilgi sahibi olmak için “İş Fikirleri” başlıklı yazımızı ziyaret edebilirsiniz.
Tersine mentorluk programı, sürekliliği bulunan her türlü işe uygundur. Şirket veya ilgili ekip içerisinde demografik olarak daha az temsil edilen grupların tercih edilmesi çok önemlidir. Örneğin pazarlama departmanı çoğunluk 30 yaş üstü, 10 yıl üzerinde iş deneyimine sahip ve temel bilimler eğitimi almış kişilerden oluşuyor olsun. Bu durumda 30 yaş altı, iş deneyimi düşük ve mühendislik gibi farklı bir disiplinde eğitim almış tersine mentorlar tercih edilmelidir.
Her sektör için ideal tersine mentor değişiklik gösterir. Ancak süreçlerin iyileştirilebilmesi ve sürekli karşılaşılan basit problemlerin kolayca çözülebilmesi için temsil edilmeyen gruplara özellikle yönelmek gerekir. Böylece geleneksel yöntemlerle ve bakış açısı ile çözülemeyen birçok sorun çözülebilir, çalışan memnuniyeti artırılabilir. Bu durum dolaylı olarak birçok noktada da şirketinizin gelişimini artıracaktır.
Tersine mentorluğun faydaları sıralanırken akla ilk gelen trendleri yakalamaya imkân sunmasıdır. Bununla sınırlı kalmayan faydaları, özellikle daha az temsil edilen gruplardan talep edilen bu yöntemle çeşitlenir. İş yaşamında daha iyi bir iletişim sağlamayı hedefleyen bu yöntem sayesinde hiyerarşik katmanlar arası problemler azaltılır. Daha az kıdemli ve deneyimli olan genç neslin çok daha yüksek bir motivasyona sahip olması, yine bu yöntemle sağlanabilir.
Kurum içi mentorluk, geleneksel yöntemlerle olsa dahi oldukça faydalı bir iş geliştirme modelidir. Bunun hiyerarşik olarak her iki taraftan da yapılıyor olması, çalışanların şirketlere çok daha bağlı olmasını sağlar. Tüm bu olumlu gelişmeler, sektörün büyüme hızını tetikleyeceği için uzun vadede de son derece başarılı sonuçlar elde edilir.
Dünya genelinde birçok şirket, uzun süredir tersine mentorluk yönteminden yararlanır. En iyi örnekler arasında ise General Electrik ve Procter & Gamble gelir.
General Electric, genç çalışanlarının teknoloji ve internet gibi yeni nesil teknolojilerin kullanımı konusunda tersine mentorluk yapabileceği projeler geliştirmektedir. Procter & Gamble ise genç kadın çalışanların tersine mentorluğu ile şirket içi cinsiyet eşitsizliğini bitirmeyi hedeflemektedir.