2020'de Satın Alma Trendlerinde Neler Oldu?

satın alma trendleri

Satın alma, firmaların maliyet üzerinden kâr elde etmelerini ve şirket verimliliğini sağlayan en önemli bölümlerden biridir. Satın alma, tedarik zincirinin üzerinde iyi düşünmesi ve dikkatli karar vermesi gereken kritik bir halkadır. Bu yazımızda Multinet Up olarak 2020 yılında satın almada nelerin olduğunu değerlendirdik.


Pandeminin etkisi ile 2020’de, global tedarik zincirinin aslında ne kadar kırılgan olabileceği fark edildi. Üretim ve lojistik unsurlarında yaşanan iş gücü sıkıntısı, tedarik ve satın alma endüstrisine direkt olarak yansıdı. Yaşanan bu muazzam değişim, elbette yenilikleri de beraberinde getiriyor. 
Mücadelede geri kalmamak için şirketler de değişen dengelere uyum sağlamaya çalışıyor. Yöneticiler, işletmelerin daha verimli olmasını sağlayan satın alma trendlerini kaçırılmaması gereken fırsatlar olarak gördüler ve bu durumu kazanca çevirmenin yollarını aradılar. 


Satın alma trendlerinde öne çıkan unsurlar; 


•    Satın alma süreçlerini optimize etmek, 
•    Toplam satın alma maliyetini analiz etmek, 
•    Tedarikçi yönetimi,

gibi örnekler verilebilir.

Çalışanlarınız için vermeniz gereken günlük yemek ücretini yemek kartı kullanarak gerçekleştirdiğinizde yılda 6.000 TL tasarruf edebileceğinizi biliyor muydunuz?

Detaylı Bilgi Al

Elbette satın almayı sadece bu üç faktör ile şekillendiremeyiz. Satın alma birimleri veya yöneticileri dijital dünyayla birlikte ilerleyen bu alanda yeni satın alma trendlerine uyum sağlıyor. 

Dijital dönüşüm fırsatlarını iyi değerlendiren ve başarılı bir şekilde gerçekleştiren şirketler için 2020 yılı karlı bir yıl olmaya devam ediyor. İşin önemli kısmını kaplayan tarafında ise tedarikçilerle iyi iletişim yer alıyor.

Teknolojik inovasyonun getirdiği bulut tabanlı sistemler, siber güvenlik, yapay zekâ veya iş zekâsı uygulamaları ise stratejik karar almanın temelini oluşturuyor. 

Satın Alma ve Tedarikçi İlişkileri Ön Planda

Satın alma operasyonlarını analiz ederken firmanın önceliklerini iyi belirlemek önemlidir. Tedarik yönetiminde pazarın yapısına hâkim olmak ve tedarikçinin talep edilenlerin ne kadarına cevap verebildiğini ölçerek sınıflandırma yapmak gereklidir. Mevcut tedarikçiler dışında alternatif tedarikçiler bulup onlar için de değerlendirmeler yapılmalıdır.

Tedarikçilerle ilişkilerin güçlü tutulması satın alma için önemli bir konudur çünkü tedarikçilerinizin kalitesi ve performansı direkt olarak sizinkilere de etki eder. Bunu sağlamak için en iyi yöntem teknolojiden yararlanmaktır. 2020 yılı boyunca birçok satın alma personeli ve tedarikçi online toplantı uygulamaları ile ilk defa tanıştı. Ofislerde yapılan toplantıların kolayca sanal ortama taşınabileceği fark edildi. Kendini dijitale taşımayı başaran şirketler, yeni tabanlara açılım sağladılar, tedarik zincirlerini geliştirdiler. 

Tedarik Yönetiminde Dijitalleşme

Yakın dönemdeki gelişmeler satın alma ve tedarik rekabetini sürdürebilmek için dijital tedarik yöntemlerinin daha iyi bilinmesini ve kullanılmasını zorunlu kıldı. Şirketinizin kar elde edebilmesi için sürekli iyileştirmeye ihtiyaç vardır. Yapay zekâ, bulut tabanlı sistemler, makine öğrenimi, akıllı sözleşmeler, internet gibi araçlarla dijitalleşerek yükselişinize ve daha stratejik kararlar almanıza yardımcı olur.

Kullanılan yazılımlar sayesinde tedarikçi ile önceden yapılmış işlerin verilerini incelenebiliyor. Dolayısıyla değişen şartlara, iş ve ticaret ortamına göre tedarikçi ilişkileri yönetimini analiz etmek de kolaylaşıyor. Tedarikçilerin zayıflıkları ve aksaklıkları saptanıyor, bu sayede alınan riskler en aza indiriliyor.


Güvenlik Önlemleri Arttı

Dijitalleşme bütün sektörlerde vazgeçilmez bir hale gelirken, bazı endişeleri de yanında getirdi. Dijital tedarik yönetimi birçok kolaylığın yanı sıra birçok tehlikeyi gün yüzüne çıkardı. Bir şirketin finansal verileri, o şirketin sermayesi gibidir. Bilgi güvenliği yasası ile gerçek ve tüzel kişiliklerin görev ve yükümlülükleri düzenlendi.

Olası bir güvenlik sorununa önlem olarak kişisel veriler, şirket verileri, finans ve tüm süreçlerde teknik güvenlik desteği güçlü, şifrelenmiş yazılımlar ile garanti altına alınmalıdır. Bu verilerin açığa çıkması, para ve prestij kaybına neden olabilir.

Nitelikli Çalışanların Önemi Arttı

Öncelikle çalışanların dijital dünyaya uyum sağlıyor olabilmesi en önemli gerekliliklerdendir. Faaliyetleri, kurumlar arası iş birliğini, yaratıcılığı, liderlik vasfını ve stratejik düşünmeyi teknolojik destekle beraber yönetmek satın alma departmanını daha güçlü hale getirir.

Çalışanlara yatırım yapmak, mevcut durumda en iyi seçeneklerden biri. Nitelikli ve teknolojiyi kendi avantajına kullanmayı bilen çalışanlara sahip olmak, bu yılın trendleri arasında. İnternet üzerinden verilen eğitim ve seminerler ise hiç olmadığı kadar popüler.

Maliyet Analizinde Dijitalleşme

Satın almalarda maliyet analizi şirketin karlılığını, verimliliğini artırmak ve maliyetleri düşürmek için önemlidir. Hem süreç hem de tedarik giderler açısından önem taşır. 2020 yılında firmalar kendi dijital veri ambarlarını kurmaya ve iş zekâsı çözümleri ile stratejik karar almaya yöneldiler.

Şirketlerin ham verilerinin analiz yazılımları ile anlamlandırılması sayesinde gereksiz harcamalar ve tasarruf edilebilir unsurlar daha net görülebilir. Bu verilere dayalı öngörülere bakılarak kararlar daha hızlı ve doğru alınabilir.

Sonuç olarak, 2020 yılı bize teknolojiye açık olan liderlerin, dijital dönüşümden daha iyi faydalandığını ve sektördeki yarışta öne geçtiğini gösterdi. Dijital teknolojiler, her alanda fark yaratan unsur olmaya devam edeceğe benziyor. Sektörde hayatınızı kolaylaştıracak güncel yazılarımızı kaçırmamak için Multinet Up Blog’u takip edebilirsiniz.
 

Submitted by buraka on 06.12.2020

Şirketinizin ihtiyacına uygun çözümlerimizden faydalanmak için tıklayın

Teklif İste