Satın alınan bir mal veya verilen hizmet karşılığında yapılan ödemeyi tutarı ile birlikte gösteren belge olarak tanımlanan fatura temelde bir işletmenin nereye ne kadar harcama yaptığını ve ne kadar ciro sağladığını gösterir. Yemek faturası ise basitçe işletmelerin çalışanlarına sağladığı yemek hizmeti sürecinde yaptığı harcamaları gösteren belge olarak tanımlanabilir.
Her faturada olması gerektiği gibi yemek faturasında da bulunması gereken temel bilgiler faturanın düzenlenme tarihi, faturayı düzenleyenin adı, varsa ticaret unvanı, iş adresi, bağlı olduğu vergi dairesi ve numarası, satıcının kaşesi veya yetkili kişinin imzası, alıcının adı, ticaret unvanı, adresi, vergi dairesi ve vergi numarası, satılan ürünlerin teslim tarihi ile irsaliye numarasıdır.
İşletmeler yemek hizmetini temelde tabldot, yemek ücreti veya yemek kartı seçeneklerinden biri ile gerçekleştirir. Her bir seçenek için yemek faturasının kesilme süreci farklılık gösterebiliyor. Bu noktada, işletmelerin vergilendirme ve finans yönetim süreçlerini daha etkin bir şekilde yürütebilmeleri için aldıkları veya sağladıkları yemek hizmetine ait faturaların uygun şekilde kesilmesi ve muhasebeleştirme süreçlerine yönelik bilgilere sahip olunması oldukça önemlidir. Bu yazımızda sizler için yemek hizmeti alternatiflerine göre yemek faturasının nasıl kesildiğini açıkladık.
Kendi mutfağı bulunan ve çalışanlarına tabldot yemek sunan şirketlerin muhasebeleştirmesi gereken yemek faturası, hazırlanan tabldot yemekler için sağlanan temel malzemelerin faturalarıdır. Bu faturalar gıda ürünlerini toptan veya perakende olarak teslim eden işletmeler tarafından hazırlanır. Cumhurbaşkanı kararı ile 2007/13033 sayılı BKK eki (II) listesinde yer alan ve %8 oranında KDV’ye tabii olan tüm ürünler 14 Şubat 2022 tarihi ile %1 oranında KDV’ye tabii tutulmuş ve bu sayede tüm gıda ürünlerinin teslimlerinde KDV oranları eşitlenmiştir.
Tabldot servis ve catering gibi adlar ile yemek hizmeti veren işletmelerin ise fatura kesme sürecindeki KDV oranları farklılık gösteriyor. Söz konusu yeme içme hizmetleri gıda teslimi sayılmaz ve 2007/13033 sayılı BKK eki (II) listenin 24’üncü sırası kapsamında %10 oranında KDV’ye tabii kabul edilir.
İşverenler çalışanlarına yemekhane ve catering dışında günlük yemek hizmeti için nakdi bir yemek ücreti de verebilir. Bu noktada çalışanlara verilen ücretleri Gelir Vergisi Kanunu’nun 61, 94, 103 ve 104’üncü maddelerine göre bordroya dahil edilir. Yemek hizmetinin çalışana nakdi ücret olarak sağlanması durumunda muhasebe kaydında SGK işveren hissesi, SGK işçi primi, gelir vergisi ve damga vergisi kalemleri de eklenir.
Yemek fişleri, kendi adına bastırarak satışa sunan hizmet işletmeleri veya bu fişleri satan firmalarla anlaşmalı hizmet işletmelerinde çalışanlara sağlanan yemek hizmetinin ilgili bedelinin ödenmesinde kullanılıyor. Yemek fişi kullanan şirketler SGK işveren primi, SGK işçi primi, gelir vergisi ve damga vergisinden istisna tutuluyor. Yemek ücreti yemek fişi kullanılarak ödenen hizmetler için yemek çeklerini satışa sunan işletmeler adına hizmetin tamamlandığı tarihten itibaren 7 gün içerisinde ilgili faturanın düzenlenmesi gerekiyor. Bu süreçte, söz konusu fişlerin eksiksiz ve uygun bir şekilde biriktirilmesi oldukça önemlidir. Şirketlerin vergi usulsüzlüğü kapsamına girmemesi için söz konusu yemek fişlerinin eksik, kayıp veya hatalı olmaması gerekiyor.
Yemek kartı hizmetinden faydalanan şirketler yemek fişi kullanımında olduğu gibi SGK işveren primi, SGK işçi primi, gelir vergisi ve damga vergisinden istisna tutuluyor. Yemek kartı hizmetini sağlayan firmaların yemek hizmeti alımında kullanılacak ücretlerin karta yüklendiği tarihten itibaren 7 gün içerisinde yemek kartını çalışanlara vermek için alan şirketler adına fatura düzenlenir.
Yemek kartı sayesinde işletmeler muafiyet ve istisnalar kapsamında belirli bir finansal tasarruf sağlayabilir. Ayrıca yemek kartı hizmeti ile çalışanların memnuniyet ve bağlılıklarını artırabilir.
Son olarak yemek kartı uygulamasında yemek fişinde olduğu gibi fiş veya fatura biriktirme zorunluluğu yoktur. İşletme, hizmet sağlayan şirketten ödemeyi tek bir fatura ile alır, ekstra hiçbir işlem yapmadan süreci yönetmiş olur.
İşletmeler çalışan sayısı ve yer aldığı sektör farketmeksizin MultiNet yemek kartı sayesinde hem çalışan hem de işletme adına pek çok avantaj elde edebiliyor. Bu avantajlardan biri de ayda bir fatura ile tüm yemek harcamalarına yönelik faturalandırma iş yükünün ortadan kaldırılarak zamandan tasarruf edilmesidir. MultiNet yemek kartı ile işletmelerin sahip olabileceğin diğer avantajlar şu şekilde sıralanabilir:
Hem çalışan hem de işletmelere yönelik MultiNet yemek kartı avantajlarından faydalanmak için başvurunuzu hemen yapabilirsiniz!