notification-announcements

Duyurular

 

Türünü Göre Şirket Kurulum Maliyetleri

Multinet Up
Multinet Up
Vergi & Muhasebe 5 Dakikalık Okuma Süresi Yayın Tarihi: 30.11.2021
Şirket Kurulum Maliyetleri

Şirketler sermaye şirketleri ve şahıs şirketleri olarak iki ana türe ayrılıyor. Bu şirket türlerinden her birinin kendine özgü özellikleri, kurulum süreçleri ve gereklilikleri bulunuyor. Bu nedenle, şirketlerin türüne göre kurulum maliyetleri farklılık gösterebiliyor. Bu yazımızda, sizler için şirket türlerini açıklayarak türüne göre şirketlerin kurulum süreçlerinde ortaya çıkan maliyet kalemlerini bir araya getirdik.

Şirket Türleri Nelerdir?

Temelde ikiye ayrılan şirket türlerinden sermaye şirketleri, sermayaye katılım oranlarına göre ortakların hak sahibi olduğu bir şirket türü olarak tanımlanır. Sermaye şirketleri limited şirket, anonim şirket ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirket olmak üzere üçe ayrılıyor. Söz konusu sermaye şirket türleri benzer kurulum süreçlerine sahip olsalar da özellikleri, sermaye miktarı gibi noktalarda birbirinden ayrılıyor. Bu nedenle de kurulum süreçlerinde farklı maliyetler ortaya çıkabiliyor.

Sermaye şirketlerinden farklı olarak daha küçük bir yapıya sahip olan şahıs şirketleri kurulumu için az evrak gerektirdiği için daha hızlı ve kolaydır. Ayrıca, kurulum esnasında sermaye şirketlerinde olduğu gibi belirli bir sermaye tutarı gerektirmiyor. Bu nedenle de şahıs şirketlerinin kurulum maliyeti sermaye şirketlerine göre daha düşük oluyor.

Şahıs Şirketi Kurma Maliyeti

Şahıs şirketi kurmak için ortaya çıkan belirli maliyetlerin karşılanması gerekiyor. Söz konusu maliyetler çeşitli etkenlere ve yıllara bağlı olarak farklılık gösterebiliyor. Bu nedenle, kapsayıcı bir maliyet hesabının yapılması mümkün olmuyor. Ancak, maliyet hesabında yer alan güncel kalemler şu şekilde sıralanabilir:

  • Vergi Dairesi Sözleşme Damga Vergisi
  • Noter Onaylı Şahıs İmza Beyannamesi
  • Noter Onaylı Muhasebeci Vekaleti
  • Kuruluş Hizmet Bedeli

Limited Şirket Kurma Maliyeti

Bir sermaye şirketi olan limited şirketlerinin kurulum sürecine başlamadan önce belirli bir sermaye tutarının ve gerekli evrakların hazırlanması gerekiyor. Bu süreçte ortaya çıkan belirli maliyetler sabit olsa da toplam maliyet zamana, ortak ve müdür sayısına, sektöre bağlı olarak değişiklik gösterebiliyor. Bu nedenle, limited şirket kurma maliyeti için kesin bir miktar belirtmek mümkün olmuyor. Ancak, kurulum maliyetini belirleyen kalemler ve yaklaşık tutarları şu şekilde verilebiliyor:

  • Sermaye: 10.000 TL
  • Noter Onaylı Kuruluş Vekaleti
  • Noter Onaylı 2 Adet İmza Sirküleri
  • Damga Vergisi
  • Kuruluş Hizmet Bedeli
  • Ticaret Odası Kayıt Bedeli

Anonim Şirket Kurma Maliyeti

Limited şirketleri ile anonim şirketlerinin kurulum maliyetleri arasındaki en temel farklılık sermaye tutarıdır. Limited şirket türünde olduğu gibi anonim şirket kurarken de ortaya çıkacak maliyetler yıla, sektöre, ortak ve müdür sayısına göre farklılık gösterebiliyor. Bu nedenle, kurulum maliyeti için kesin bir tutar belirlemek mümkün olmuyor. Ancak, anonim şirket kurmanın maliyetini belirleyen kalemler şu şekilde sıralanabilir:

  • Sermaye: 50.000 TL (Kayıtlı sermaye sistemi kabul edilmesi durumunda sermaye rakamı 100.000 TL’den az olmamalıdır.)
  • Noter Onaylı Kuruluş Vekaleti
  • Noter Onaylı İmza Sirküleri
  • Damga Vergisi
  • Kuruluş Hizmet Bedeli
  • Ticaret Odası Kayıt Bedeli

Şirket Kurulumu Sonrası Ortaya Çıkan Giderler

Şirketlerin kurulum maliyetlerini belirleyen kalemlerle hemen hemen aynı olsa da toplam kurulum maliyetleri şirket türüne göre farklılık gösterebiliyor. Benzer şekilde, kurulum sonrası ortaya çıkan ve tüm şirket türleri için ortak olan belirli sabit şirket giderleri bulunuyor. Söz konusu giderlerin kalemleri ortak olsa da toplam maliyeti şirket türü, çalışma modeli, sektöre göre farklılık gösterebiliyor. Şirket kurulduktan sonraki şirket türlerine göre ortak gider kalemleri şu şekilde sıralanabilir:

  • KDV
  • Çalışan Sigorta Primi
  • Belediye Vergileri
  • Mali Müşavir Ücreti
  • Stopaj
  • Geçici Vergi
  • Yasal Defter Tasdik Ücreti
  • Ticaret Odası Üyelik Ücreti

Söz konusu gider kalemlerinin yanı sıra şahıs şirketlerinde 4A bağkur prim kalemi bulunurken, anonim ve limited şirketlerdeki müdürler için 4B SGK primi ve kurumlar vergisi kalemleri bulunuyor.

Şirket türü fark etmeksizin tüm şirketlerin faaliyetlerini sürdürmek için karşılaması gereken belirli personel maaşı, yemek bedeli, kira ücreti gibi aylık işletme giderleri bulunuyor. Her ne kadar söz konusu işletme giderleri işletmenin çalışma modeline göre değişiklik gösterse de işletmeler yemek ücreti, akaryakıt harcamaları, teşvik ve ödüllendirme harcamaları gibi giderlerden tasarruf etmek için ortak çözümlere başvurulabiliyor.

Multinet UP ile İşletme Giderlerinde Yönetimi Kolaylaştırırken, Tasarruf Edin!

Şirket kurulum maliyetleri her işletme için ortak olsa da kurulumdan sonraki süreçte işletme faaliyetleri ile ortaya çıkan maliyetler ve bu maliyetlerin yönetimi işletmeye bağlıdır. İşletmeler ihtiyaçlarına uygun çözümleri belirleyerek ve uygulayarak işletme giderlerinden tasarruf edebilirler. Multinet UP çözümleri ile işletmenizdeki yemek harcamalarından vergi giderlerine kadar birçok açıdan finansal avantaj sunarak tasarruf etmenizi sağlar. Söz konusu çözümleri ve işletmeye sunduğu finansal avantajlar şu şekilde özetlenebilir:

  • Yemek Kartı: İşletmenizde yemek çözümü olarak nakit, yemek fişi, yemekhane gibi çözümlerin yerine MultiNet yemek kartı çözümünü tercih ederek SGK İşçi ve İşveren Payı, Gelir Vergisi, Damga Vergisi gibi belirli vergisel masraflardan muaf olabilirsiniz. Ayrıca, yemek ücreti hesaplama ve vergilendirme operasyonel süreçlerinin iş yükünü ortadan kaldırarak zamandan tasarruf edebilirsiniz.
  • Hediye Kartı: İşletmenizde çalışanlarınıza yönelik ödüllendirme, teşvik veya yardım için başvurulan nakit desteği veya geleneksel ayni yardımlar yerine MultiGift hediye kartı çözümünü tercih ederek operasyonel süreçleri ve muhasebe süreçlerindeki iş yükünü ortadan kaldırırken SGK İşçi ve İşveren Payı, Damga vergisi gibi masraflardan vergi indirimi ile tasarruf edebilirsiniz.
  • Yakıt Kartı: MultiNet UP’ın akaryakıt çözümü olan MultiPetrol yakıt kartı ile akaryakıt harcamalarını takip etmenizi ve bu yönde uygun stratejileri belirlemenizi sağlarken özel ödeme koşulları ve vergi avantajları sunan Shell Taşıt Tanıma Sistemi’nden yararlanabilirsiniz.

Siz de işletmenizin ihtiyaçlarına göre özelleştirebildiğiniz diğer MultiNet UP çözümleri olan MultiTravel ve MultiAvantaj ile tanışmak ve faydalanmak için başvurunuzu hemen yapabilirsiniz!

Yeni içeriklerimizden haberdar olmak için bilgilerinizi giriniz

İlgili Yazılar
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar
Dekont ve E-Dekont Arasındaki Farklar ve Kullanım Alanları
Emlak Vergisi Nedir?
Emlak Vergisi Nedir? Emlak Vergisi Nasıl Hesaplanır?
Vergi Nedir?
Vergi Nedir? Vergi Çeşitleri Nelerdir?
  • İcra Takibi Nedir?

    İcra Takibi Nedir? Nasıl Yapılır?

    İcra takibi, borçlunun borcunu ödememesi halinde yasal yollara başvuran alacaklının, İcra ve İflas Kanunu çerçevesinde borcunu tahsil etmek amacıyla başlattığı resmi tahsilat sürecidirçtir. Alacaklı, İcra Müdürlüğü nezdinde bir takip talebi düzenleyerek icra takibini başlatabilir.

  • Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato Nedir, Şartları Nelerdir?

    Konkordato, finansal zorluklar yaşayan şirketlerin borçlarını yapılandırma sürecidir. Süreç, şirketlerin alacaklılarla borçlarını yeniden yapılandırmak için anlaşmaya varmalarını sağlayarak, iflasın önüne geçilmesini hedefler.

  • E-Tebligat Nedir?

    E-Tebligat Nedir?

    Elektronik Tebligat (e-Tebligat), Tebligat Kanunu kapsamında belirtilen, tebligat çıkarmaya yetkili merciler tarafından elektronik ortamda hazırlanan tebligatların yönetmeliğine uygun olarak, değiştirilmeden ve inkâr edilmeyecek şekilde Ulusal Elektronik Tebligat Si

  • e-İmza Nedir?

    E-İmza Nedir? Nasıl Kullanılır?

    Günümüzde resmî işlemler başta olmak üzere birçok işlem dijital ortam üzerinden yapılabilir.

  • Bilanço Nedir, Nasıl Hazırlanır?

    Bilanço Nedir? Bilanço Nasıl Hazırlanır?

    Şirketler, mali yıl içerisinde gerçekleştirdikleri tüm finansal faaliyetlerini ve varlık-kaynak durumlarını raporlamak için bilançodan yararlanır. Bilanço genel hatlarıyla işletmenin belirli bir tarihteki varlıklarını, borçlarını ve öz kaynaklarını gösterir.

  • Çek Nedir?

    Çek Nedir, Nasıl Kullanılır?

    Çek, dünyanın birçok yerinde tercih edilen bir tür ödeme yöntemidir. Garantör ödeme yöntemleri arasında yer alan çek, kıymetli evrak statüsündeki bir kambiyo senedidir.

  • Yeni Kurulan İşletmelerin Yükümlü Olduğu Vergi ve Beyanname Türleri

    Yeni Kurulan İşletmelerin Sorumlu olduğu Vergi ve Beyannameler

    Sermaye şirketi veya şahıs şirketi olarak kurulan her işletmenin ku

  • 2025 Bayram Mesaisi Ücreti

    Bayram Mesaisi Nedir ve Nasıl Hesaplanır? (2025)

    Genel tatil günü olarak değerlendirilen bayramlarda belirli işyerleri ve çalışanların iş devamlılığını sağlaması gerekebiliyor. Çalışanların iş sorumluluklarını sürdürdüğü bu süreç bayram mesaisi olarak tanımlanıyor.

  • Ramazan Yardımlarının Muhasebeleştirilmesi

    Ramazan Yardımları Nasıl Muhasebeleştirilir?

    Herkes için farklı anlamlar taşıyan bayramlar işletmeler tarafından çalışanların bağlılığını güçlendirmek ve motivasyonlarını artırmak için bir fırsata dönüştürebiliyor.

  • E-Faturaya Geçmek Kimler için Zorunludur?

    E-Fatura’ya Geçmek Kimler İçin Zorunlu?

    Elektronik fatura veya kısaltması ile e-Fatura; internet üzerinden faturaların elektronik ortamda düzenlenmesini, paylaşılmasını ve takip edilebilmesini sağlayan sistemin adıdır.